اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دانشیار دانشکده فنی دانشگاه گیلان:

حفاظت شهرک‌های صنعتی رویکرد پدافند غیرعامل است

خبرگزاری فارس: دانشیار گروه مهندسی نساجی دانشکده فنی دانشگاه گیلان گفت: بخشی از فعالیت‌های پدافند غیرعامل حفاظت از شهرک‌های صنعتی در مقابل حمله‌های دشمن است.

حفاظت شهرک‌های صنعتی رویکرد پدافند غیرعامل است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی شمس ناتری صبح امروز در جمع اساتید دانشگاه گیلان به پیاده‌سازی سیستم پدافند غیرعامل در شهرک صنعتی رشت به روش استتار اشاره کرد و اظهار داشت: به‌کارگیری پدافند غیر عامل به منظور مقابله با تهدیدها و تقلیل خسارت‌های ناشی از حمله‌های هوایی، موشکی، زمینی و ... کشور مهاجم موضوعی بنیادی و اساسی است.

وی ادامه داد: وسعت و گستره تهدیدهای دشمن تقریباً تمام مراکز حیاتی و آسیب‌پذیر نظامی، اقتصادی و ... را در بر گرفته و حفظ امنیت ملی، استقلال سیاسی و اقتصادی و پیروزی در جنگ به نحو چشمگیری در راس امور است.

شمس ناتری یکی از مراکز مهم و حساس را شهرک‌های صنعتی نامید و تصریح کرد: شهرک‌های صنعتی در حمله دشمن مورد تهاجم قرار می‌گیرند بنابراین بخشی از فعالیت‌های پدافند غیرعامل در راستای حفاظت از این مراکز است.

دانشیار گروه نساجی دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه مدیریت پدافند غیرعامل «ژن» دفاع را درون ساختار جامعه‌ای که امکان مورد تهاجم شدن آن وجود دارد قرار می‌دهد، خاطر نشان کرد: بدون شناخت از نحوه تهاجم دشمن و روش‌های ایراد خسارت نمی‌توان به راهکار مناسبی برای پیشگیری از آن اندیشید.

وی گام نخست در پدافند غیرعامل را نحوه تهاجم دشمن دانست و ابراز داشت: پدافند در مجموع دفع، خنثی کردن یا کاهش تاثیر اقدام‌های آفندی دشمن و جلوگیری از دستیابی به اهداف خودی است.

شمس ناتری پدافند را به دو صورت عامل و غیرعامل توصیف کرد و گفت: در پدافند عامل از ادوات نظامی به منظور دفاع استفاده می‌شود در حالی که در پدافند غیرعامل بدون استفاده از تجهیزات نظامی در مقابل دشمن دفاع می‌شود.

دانشیار گروه مهندسی نساجی دانشکده فنی دانشگاه گیلان پدافند غیرعامل را مجموعه اقدام‌هایی عنوان کرد که مستلزم به‌کارگیری جنگ‌افزار نبوده و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارت‌های مالی به تجهیزات، تاسیسات حیاتی و حساس نظامی، غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرده یا میزان خسارت‌ها و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

وی بخشی از خسارت‌ها و صدمه‌های وارده از حمله‌های هوایی و موشکی را مربوط به اصابت بمب یا هر نوع پرتابه دیگری و ایجاد انفجار توسط آنها ذکر کرد و بیان داشت: خسارت‌ها و صدمه‌های مربوط به پیامدهای این حمله‌ها از خسارت‌های ناشی از انفجار اولیه به مراتب بیشتر است و با رعایت اصول پدافند غیرعامل و اجرای طرح‌هایی می‌توان ضمن کاهش خسارت‌های اولیه، از بروز خسارت‌ها و صدمه‌های بعدی جلوگیری کرده یا تاثیر آنها را بسیار کاهش داد.

شمس ناتری وظیفه پدافند غیرعامل را اختلال در مراحل مذکور عنوان کرد و یادآور شد: هرگاه تمهیدات دفاع عامل همراه با ملزومات دفاع غیرعامل به حدی از کارآمدی برسد یا بالاتر باشد این امر موجب از بین رفتن طمع دشمن و ناامیدی در تهاجم می‌شود.

دانشیار گروه مهندسی نساجی دانشکده فنی دانشگاه گیلان با تاکید بر اینکه کشورها باید به مسائل نظامی، دفاعی، تهدیدها و فرصت‌ها بیندیشند، اذعان داشت: این مسئله برای ایران به لحاظ قرارگیری در موقعیت راهبردی جغرافیای منابع طبیعی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی یکی از مشخصه‌های نبرد نوین را به‌کارگیری گسترده فناوری‌های نوین دانست و افزود: مقابله با فناوری‌های تهدید یا دستیابی به آنها بسیار پر هزینه، زمان‌بر و نیازمند خطرپذیری بسیار بالاست.

شمس ناتری اصول اولیه پدافند غیر عامل را ساده و تقریباً ثابت خواند و تصریح کرد: کاربرد این اصول در موارد مختلف تفاوت داشته و در مواردی پیچیده و مشکل می‌شود.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول