اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه:

127 هزار موقوفه در کشور وجود دارد/2300 موقوفه آزادسازی شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در کل کشور 127 هزار موقوفه و بیش از یک میلیون و 200 هزار رقبه وجود دارد.

127 هزار موقوفه در کشور وجود دارد/2300 موقوفه آزادسازی شد
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسن ربیعی عصر امروز در مراسم تجلیل از واقفان، خیران، هیئت‌های امنا و متولیان موقوفات گیلان در مسجد خواهر امام رضا (ع) این شهر، اظهار کرد: واقفان در طول قرون متمادی اموال خود را برای توسعه آبادانی کشور وقف کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه خداوند نخستین واقف جهان هستی است تا بندگان بتوانند از برکات آن برای رستگاری استفاده کنند، تصریح کرد: وقف در دیگر ادیان نیز بوده و به عنوان وقف یا عناوین دیگر در شهرهای دیگر از جمله تهران از زرتشتیان باقی مانده است.
مدیرکل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه با ظهور اسلام در آیات و روایات به موضوع وقف پرداخته شده است، اضافه کرد: وقف موجب برابری در جامعه می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه پس از ظهور اسلام موضوع وقف در ملل مختلف مورد توجه بوده است، خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه (س) تمام دارایی‌های خود را برای توسعه اسلام و پیشرفت وقف کردند.
ربیعی با اشاره به اینکه حضرت محمد (ص) نخستین واقف اسلام بود، افزود: حضرت علی (ع) در دوران خود قناتی را در هوای بسیار گرم حفر کرده و بدون اینکه قطره‌ای از آن را بنوشند وقف مردم کردند.
 
* در دوران پهلوی موقوفات مردم تصرف و به آنها فروخته می‌شد
وی با اشاره به اینکه در دوران افشاریه موقوفات دچار مشکلاتی شد و درآمد آن در اختیار نظامیان قرار گرفت، گفت: در دوران پهلوی بسیاری از زمین‌های موقوفه با ارزش توسط رژیم تصرف و به مردم فروخته شد.
این مسئول عنوان کرد: با ورود امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی در سال 58 طی حکمی دستور دادند تا تمام زمین‌های موقوفه فروخته شده را باطل کند.
 
* وقف باید طبق ادبیات جمهوری اسلامی ترویج پیدا کند
 وی ترویج فرهنگ وقف بر اساس ادبیات جمهوری اسلامی را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: در کل کشور 127 هزار موقوفه و بیش از یک میلیون و 200 هزار رقبه وجود دارد.
ربیعی با بیان اینکه حدود 400 بیمارستان، 500 هزار مدرسه و بیش از 50 دانشگاه در زمین‌های وقفی احداث شده است، تصریح کرد: بیش از 10 هزار امامزاده در زمین‌های موقوفی بنا نهاده شده است.
به گفته وی، حدود 940 بقعه در گیلان وجود دارد و از این نظر جزو سومین استان کشور است ضمن اینکه فرهنگ وقف باید در بین جامعه ترویج پیدا کند.
این مسئول خاطرنشان کرد: در سال 89 طبق افکارسنجی‌های صورت گرفته از بین بالغ بر 23 هزار نفر مشخص شده که بیش از 77 درصد مردم با موضوع وقف آشنا نیستند و سطح اعتماد مردم نسبت به موضوع وقف بالا نیست.
وی‌ با تصریح بر اینکه در دو سال گذشته اقدام‌های خوبی برای‌ برون رفت از وضعیت بی‌اعتمادی مردم نسبت به موضوع وقف انجام شده است، عنوان کرد: برنامه پنج ساله و تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در رسانه‌های جمعی نشان‌دهنده رشد 5 برابری در سال 89 است.
 
* عملیات عمرانی در بقاع متبرکه آغاز شده است
ربیعی با بیان اینکه در سال 89 بیش از 140 میلیون نفر در دفعات مختلف از امامزاده‌ها بازدید کرده‌ بودند، اظهار کرد: امسال در 9 ماه گذشته 180 میلیون نفر زائر از امامزاده‌ها بازدید به عمل آوردند که با توجه به برنامه‌های فرهنگی در دو سال اخیر در امر نذورات بیش از 60 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در سال 63 که آغاز کار سازمان اوقاف بود ساختاری برای این نهاد پیش‌بینی نشده بود و قرار است در سال آینده با ساختاری جدید و تعریف‌شده کار خود را ادامه ‌دهد.
مدیرکل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه حدود 3 هزار رای در رابطه با موقوفه‌خواری و مبارزه با آن از طرف قوه قضائیه صادر شده است، اظهار کرد: تعداد بیش از 2 هزار و 300 موقوفه از دست موقوفه‌خواران خارج شده است.
وی اضافه کرد: استان‌های گیلان، مازندران، خراسان رضوی و فارس وجه تمایز زیادی نسبت به استان‌های دیگر کشور در بحث وقف و زائرپذیر بودن دارند و از اهمیت بالاتری برخوردار هستند.
 
* رهبری از مسئولان خواسته‌اند تا طعم شیرین وقف را به مردم بچشانند
ربیعی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری از مسئولان خواسته‌اند تا طعم شیرین وقف را به مردم بچشانند، عنوان کرد: مردم نسبت به مدیریت امور وقفی و موقوفه‌خواری در دوران قبل از انقلاب اعتماد قابل توجهی ندارند.
وی با اشاره به اینکه در اجرای صحیح امور وقفی نباید سهل‌انگاری صورت بگیرد، اظهار کرد: وقف یک باقیات صالحات است و باید تا ابد باقی بماند.
حجت‌الاسلام ولی عادلی، مدیر‌کل اوقاف گیلان نیز در این مراسم تصریح کرد: هیئت‌های امنای بقاع متبرکه و مساجد نباید به نفع کاندیداهای انتخابات مجلس از بقاع متبرکه استفاده کنند.
به گزارش فارس، در این مراسم از تعدادی واقفان، خیران، هیئت‌های امنا و متولیان موقوفات گیلان و تعدادی از برگزیدگان «جشنواره وقف، چشمه همیشه جاری» با اهدای لوح تقدیر و هدیه تجلیل به عمل آمد.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول