اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ‌‌وقف:

وقف؛ ‌شهره عمل نیک است

خبرگزاری فارس: کارشناس امور حقوقی وقف در استان اردبیل گفت: وقف در جهان اسلام و حتی کشورهای غیر مسلمان به عنوان عمل نیک و شایسته شهره است.

وقف؛ ‌شهره عمل نیک است
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علیرضا جباری‌مقدم عصر امروز در مراسم گرامیداشت هفته وقف در اردبیل اظهار داشت: از نظر حقوقی وقف تعریفی ملهم از مبانی فقهی دارد و همان‌گونه که فقها و علمای بزرگ وقف را تعریف و تفسیر کرده‌اند باید نگاه درست و واقعی به این امر وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد: در تعریف فقها وقف عین مال حبس شده است که باید مورد محافظت و حراست قرار گیرد و در حدود تعیین شده از آن بهره‌برداری شود.
جباری‌مقدم تاریخ وقف را در کشورمان دارای سابقه طولانی توصیف کرد و افزود: به دلیل نبود سیستم ثبتی در کشورمان بسیاری از موقوفات از بین رفته و در سال‌های اخیر با اجرای طرح کاداستر شاهد احیای برخی موقوفات در حوزه‌های مختلف هستیم.
این مسئول خاطر نشان کرد: موقوفات و عمل وقف نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه در دنیا نشانه و نمودی از کار خیر و نیک است به طوری که در دانشگاه هاروارد انگلیس ارزش موقوفات بیش از 630 میلیارد دلار است که چنین وقفی در کشور سوئد نیز در یک مجموعه عظیم وجود دارد.
وی با رد این ذهنیت که وقف و عمل به موقوفات صرفاً نباید در اختیار اماکن مذهبی باشد، اضافه کرد: هر اقدام انسانی که عمل خداپسندانه به شمار می‌رود در حوزه‌های مختلف نوعی وقف است اما باید به سمتی حرکت کرد تا وقف پایداری خود را حفظ کرده و شبهه‌ای بر آن مترتب نباشد.
به گزارش فارس، کارشناس امور حقوقی وقف در اردبیل در ادامه سخنان خود گفت: وقف در کشورمان ایران دارای سابقه و تاریخچه دینی و مذهبی است به گونه‌ای که در طول تاریخ در نحوه نقل و انتقالات آن دقت و حساسیت خاص وجود داشته است.
جباری‌مقدم ادامه داد: در زمان حیات واقف نقل و انتقال و انصراف از وقف وجود دارد ولی بعد از مرگ واقف موقوفه و عمل وقف غیر قابل انتقال است و افراد علاقمند می‌توانند برای مشارکت در امر وقف به دفاتر ثبتی مراجعه کرده و موارد مورد نظر خود را در حوزه وقف به ثبت برسانند.
وی این حضور و ثبت را بدون کمترین تشریفات و کوچک‌ترین موانع و مشکلات اعلام کرد و افزود: عایدات وقف نصیب مکان‌ها و افرادی می‌شود که واقف آن را پیش‌بینی و در وقف‌نامه قید کرده است.‌
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول