اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل:

تجمیع موقوفات در دستور کار است

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: طرح تجمیع موقوفات و ثبت مشخصات آنها در بانک اطلاعات از برنامه‌های اولویت‌دار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل است.

تجمیع موقوفات در دستور کار است
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام وحدت مشهوری عصر امروز در مراسم گرامیداشت هفته وقف در اردبیل اظهار داشت: موقوفات موجود در استان اردبیل متنوع و از دامنه وسیع نیات واقفان برخوردار است اما اکثر نیات واقفان در مورد تعزیه و عزاداری برای امام حسین (ع) و در راستای کمک به مساجد و همچنین احسان و نیکوکاری است.
وی با اعلام اینکه موقوفات به دو شکل انتفاعی و منفعتی اداره می‌شوند، تصریح کرد: موقوفات منفعتی موقوفاتی هستند که دارای درآمد بوده اما موقوفات انتفاعی به مانند مساجد و فضاهای دینی و مذهبی با هدف بهره‌برداری عموم مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرند که از آن به عنوان وقف عام یاد می‌شود.
مشهوری با یادآوری اینکه در سال‌های اخیر موقوفات ساماندهی واقعی نشدند، خاطرنشان کرد: یک مرجع مشخص برای احصا و ساماندهی موقوفات وجود نداشته به همین دلیل تلاش می‌کنیم تمام موقوفات را تجمیع و شناسایی کنیم.
این مسئول با اعلام این‌که هم اکنون 320 اداره اوقاف متصل به سامانه اطلاعاتی وقف هستند، اضافه کرد: ما با مراجعه به این سامانه می‌توانیم تمام اطلاعات موقوفات و رقبه‌های آن را مشاهده کرده و در صورت نیاز از آن بهره‌برداری کنیم.
 
* ساماندهی امامزاده‌ها و تبدیل آن به قطب فرهنگی
به گزارش فارس، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در ادامه سخنان خود دومین اولویت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل را ساماندهی امامزاده‌ها و بقاع متبرکه اعلام کرد و ادامه داد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده‌اند، امامزاده‌ها باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند تا از این فضاها به نحوه شایسته استفاده شود.
مشهوری به نقش این مراکز فرهنگی در دفع آسیب‌ها و هجمه‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: ما هم‌اکنون 300 امامزاده در استان داریم که تلاش می‌کنیم این امامزاده‌ها را در شأن و مقام آنها مرمت و بازسازی و در اختیار اهالی استان و مسافران و گردشگران قرار دهیم.
وی در ادامه سخنان خود افزود: هر چند ما با محدودیت منابع در تملک عرصه‌های جوار امامزاده‌ها مواجه هستیم اما همچنان تلاش می‌کنیم با کمک خیرین نیک‌اندیش و تملک فضاهای اطراف امامزاده‌ها آنها را به شکل آبرومند بازسازی و احیا کنیم تا مردم از این فضاها بهره بگیرند.
این مسئول در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ما در اداره کل وقف آمادگی داریم راهنمایی‌های لازم را به افراد در ابعاد مختلف در حوزه وقف داشته باشیم که انتظار داریم افراد علاقمند به وقف قبل از مراجعه به دفاتر اسناد مشورتی را با کارشناسان وقف داشته باشند.
وی اهمیت وقف و سفارشات مختلف نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار را در این زمینه یادآور شد و خاطرنشان کرد: تمام انبیای الهی به نوعی واقف بودند و از امام اول شیعیان نیز موقوفات متعددی باقی ‌مانده است.
مشهوری اضافه کرد: ما با اقتدا به این سیره و روش می‌توانیم وقف را به شایستگی احیا و برخی ذهنیت‌های نامناسب در مورد وقف که باید افراد ثروتمند و متمول به این سمت و سو روی آورند، جلوگیری کنیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل ادامه داد: وقف به عنوان حسنه جاریه ارزشمندترین میراث برجای مانده‌ای است که همه وظیفه داریم از آن به خوبی صیانت کنیم.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول