اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره اوقاف مازندران:

20 درصد از بقاع متبرکه مازندران نیازمند بازسازی هستند

خبرگزاری فارس: معاون بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران گفت: 20 درصد از بقاع متبرکه مازندران نیازمند بازسازی هستند.

20 درصد از بقاع متبرکه مازندران نیازمند بازسازی هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، رضاعلی زارع بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مازندران دارای 87 حرم امامزاده است، اظهار داشت: برخی از حرم امامزاده‌های مازندران به عنوان میراث فرهنگی ثبت شدند که ضرورت دارد میراث فرهنگی به عنوان متولی در بازسازی و مرمت با اداره کل اوقاف و امور خیریه همکاری کند.

وی با اشاره به اینکه از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بازسازی مرمت مزار امامزاده‌ها هیچگونه همکاری با اداره کل اوقاف و امور خیریه ندارند، یادآور شد: بسیاری از امامزاده‌های استان در حال تخریب هستند که میراث فرهنگی مانع بازسازی این بقاع متبرکه از سوی این نهاد متولی می‌شود.

زارع تصریح کرد: بقعه محوری از اولویت‌های اصلی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران است که در این بخش فعالیت‌های عمرانی به منظور بازسازی و مرمت این اماکن متبرکه را در دستور کار قرار دادیم.

این مسئول با اعلام اینکه فعالیت عمرانی 280 بقاع متبرکه استان مازندران اجرا و یا در دستور کار قرار گرفته، خاطرنشان کرد: امسال 117 مسجد احداثی در سطح مازندران داشتیم که اعتبار تخصیصی هر مسجد30 میلیون تومان است که تاکنون از سوی سازمان تنها 10 درصد اعتبار به هر مسجد اختصاص یافت.

معاون بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران اضافه کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران در بخش احکام هیئت امنای اماکن متبرکه توانست برای 66  بقعه و برای 265 نفر حکم هیئت امنایی صادر کند که در این بخش برای 394 مکان مذهبی و حسینیه‌ها یک هزار و 767 حکم هیئت امنایی صادر شد.

وی از نصب اینترانت برای بقاع متبرکه در مازندران خبر داد و گفت: 12 امامزاده شاخص استان مازندران مجهز به سیستم اینترنتی هستند.

زارع آخرین آمار بقاع متبرکه استان مازندران را یک هزار و 312 بقاع دانست و یادآور شد: شناسایی بقاع  متبرک در نقاط دور دست می‌تواند منجر به افزایش این اماکن مذهبی شود.

این مسئول ادامه داد: امسال بیش از 32 میلیارد و 425 میلیون ریال اعتبار برای اماکن مذهبی و بقاع متبرکه استان اختصاص یافت که این میزان اعتبارات بین 146 بقاع متبرکه، 61 باب حسینیه، 745 باب مسجد و 30 باب حوزه علمیه و فاطمیه در سطح استان توزیع شد.

معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران بیشتر امام زاده‌های استان مازندران را فاقد شجره دانست و گفت: امامزاده‌های استان با توجه به قدمتی که دارند در اختیار خادمان بودند به دلایلی برخی از شجره نامه‌ها از بین رفته و یا مفقود شدند.

وی ادامه داد: برخی از امامزاده‌ها از طریق قانون در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قرار گرفت.

زارع بیشتر اراضی برخی از شهرهای استان مازندران را وقفی دانست و گفت: شهرهای ساری، بابل، قائمشهر و بهشهر بیشترین اراضی اوقافی را دارند که هنوز در اختیار این دستگاه اجرایی متولی قرار نگرفت.

معاون بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران تامین اعتبار برای بازسازی برخی بقاع متبرکه را مساعدت مالی مردم اعلام کرد و اذعان داشت: از یک هزار و 312 بقاع متبرکه استان 615  بقاع دارای صندوق نذورات و زیارتگاه هستند که تامین‌کننده بخشی از درآمدهای این اماکن متبرک می‌شوند.

این مسئول متذکر شد: 20 درصد از بقاع متبرکه مازندران نیازمند بازسازی هستند که در سه سال اخیر40 درصد این تعداد فعالیت عمرانی صورت گرفت که در برنامه پنج ساله این آمار رو به کاهش است.

انتهای پیام/ن۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول