اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل اوقاف خراسان‌جنوبی خبر داد

وجود 6000 هزار موقوفه در خراسان‌جنوبی

خبرگزاری فارس: مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت: استان خراسان‌جنوبی دارای 6 هزار موقوفه، 14 هزار رقبه، 67 امام‌زاده، یک‌ هزار و 518 مسجد و 573 حسینیه است که سنددار کردن این اماکن در دستور کار قرار دارد.

وجود 6000 هزار موقوفه در خراسان‌جنوبی
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت‌الاسلام محمدطاهر گرایلی پیش از ظهر امروز در جمع واقفان خراسان‌جنوبی اظهار داشت: این عملیات شامل تعداد 180 سند مالکیت، 181 پلاک در مرحله تحدید حدود، 492 پلاک در مرحله تقاضای ثبت، 520 پلاک در مرحله تعیین پلاک و 12 پلاک در مرحله آگهی قرار دارند.

وی افزود: در سال گذشته 595 عملیات ثبتی صورت پذیرفته که این آمار نسبت به سال گذشته آمار قابل قبولی است.  

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی ادامه داد: یکی از اساسی‌ترین کارها که موقوفات استان تثبیت می‌شود و از تجاوز و تعرض به آنها جلوگیری به عمل می‌آورد سند مالکیت رقبات موقوفات است.

گرایلی تصریح کرد: بنابراین باید کلیه موقوفات و بقاع و اماکن متبرکه شناسایی و پلاک ثبتی آنها مشخص و برای هر موقوفه و بقاع و اماکن متبرکه یک پرونده ثبتی با مشخصات پلاک ثبتی تشکیل شود.

وی گفت: وقتی وضعیت ثبتی این اماکن مشخص شود برای حفظ حقوق آن می‌توان راحت‌تر اقدام کرد زیرا یکی از مستندات دعوی دلیل مالکیت است و یا اگر به حریم آن تجاوز و تعرضی شود حدود و مساحت ملک موقوفه با وجود سند مالکیت روشن می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی افزود: سنددار کردن موقوفات استان روحیه جهادی می‌طلبد چرا که اکثر موقوفات استان دارای سند مالکیت نیستند.

گرایلی یادآور شد: از 19 هزار و 536 پلاک ثبتی موقوفات، بقاع و اماکن متبرکه استان فقط 3 هزار و 420 سند در دست این اداره‌کل است.

 

*وجود 6000هزار موقوفه در خراسان‌جنوبی

وی ادامه داد: استان خراسان‌جنوبی دارای 6 هزار موقوفه، و 14 هزار رقبه، 67 امام‌زاده، یک‌ هزار و 518 مسجد و 573 حسینیه است که سنددار کردن این اماکن در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی ادامه داد: طبق تفاهمنامه مشترک فی‌مابین سازمان اوقاف و ثبت اسناد و املاک کشور اقدامات مثمرثمری در راستای سنددار کردن موقوفات و بقاع و اماکن متبرکه صورت پذیرفته است.

گرایلی گفت: موقوفات چون پشتوانه اقتصادی محکمی برای تعظیم شعائر دینی و مذهبی بودند، در زمان طاغوت و در جریان اصلاحات اراضی مورد هجمه و سوءاستفاده قرار گرفتند و طاغوت برای رسیدن به اهداف شوم خود موقوفات را غارت و برای موقوفات به نام اشخاص سند صادر کرد.

وی با تاکید بر اینکه اخذ سند برای موقوفات یک امر ضروری محسوب می‌شود، افزود: اخذ سند برای موقوفات امری خطیر است که در گذر زمان موقوفات را از دست‌اندازی سودجویان باز می‌دارد و حفظ اصل موقوفه را تضمین می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در ادامه با اشاره به برطرف شدن بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه از طریق وقف خاطرنشان کرد: این سنت حسنه برای امنیت جامعه و برطرف شدن مشکلات و معضلات است و برای تحقق این امر همکاری مردم و مسئولان به ویژه قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک ضروری است.  

گرایلی تصریح کرد: هیئت امنا بقاع و اماکن متبرکه و متولیان موقوفات در راستای سنددار کردن این اماکن گام بردارند.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول