اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار دماوند خبر داد

تلاش شهرداری برای حفظ و توسعه سرسبزی باغ‏های دماوند

خبرگزاری فارس: شهردار دماوند از تلاش شهرداری برای حفظ و توسعه سرسبزی باغ‏های دماوند خبر داد.

تلاش شهرداری برای حفظ و توسعه سرسبزی باغ‏های دماوند
مرتضی همتی در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار کرد: شهرداری دماوند در پی کاهش منبع آبی و محدودیت‏های احتمالی آتی در تأمین آب مورد نیاز، پیگیری‏های مجدانه‏ای را برای حفظ باغ‏های دماوند آغاز کرده است.
وی افزود: یکی از دلایل بلندآوازگی شهر دماوند وجود سرسبزی و طراوت ناشی از باغ‏های موجود در دماوند است اما کاهش منابع آبی در آینده تهدید جدی برای باغ‏ها و فضای سبز را به دنبال خواهد داشت.
شهردار دماوند ادامه داد: از این‌رو استفاده بهینه و علمی از منابع موجود و کاهش هزینه‏های سربار به ویژه پیشگیری از هدررفت آب در روش‏های آبیاری سنتی امری اجتناب‏ناپذیر است.
همتی اضافه کرد: از آنجا که یکی از پایه‏های بضاعت بالای گردشگری شهر دماوند همین باغ‏های سرسبز است، راهکارهای مختلفی از طریق پیگیری و استفاده از نظرات کارشناسی صاحبنظران مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: با برگزاری نشست‏های مشترکی با مدیرکل جهادکشاورزی استان تهران و کارشناسان این مجموعه مقرر شد، کلیه باغ‏ها زیرپوشش طرح آبیاری تحت فشار و مکانیزه قرار گیرد.
همتی در تبیین این طرح اظهار کرد: قبل از هر اقدام باید یادآور شوم که در این طرح هیچ سهم و حقوقی از شهروندان و مالکان تضییع نخواهد شد بلکه با بکارگیری فناوری روز، امکان استفاده بیشتر و بهتر از آب فراهم می‏شود.
وی اضافه کرد: در این طرح پس از مطالعات اولیه، طرح اجرایی کاملی توسط شرکت مشاور مجرب بر اساس توان‏سنجی و نیازسنجی وضع موجود تهیه شده سپس عملیات اجرایی لوله‏کشی و سایر موارد آغاز خواهد شد تا آب از سرچشمه‏های موجود به درختان و باغ‏های دماوند هدایت شود.
شهردار دماوند افزود: طی برآورد اداره جهادکشاورزی شهرستان دماوند، حدود 700 هکتار باغ در شهر دماوند وجود دارد که باید برای آنها برنامه‏ریزی شود.
همتی افزود: هزینه اجرای این طرح 3.5 میلیون تومان در هر هکتار است که 85 درصد این مبلغ را دولت به صورت بلاعوض پرداخت می‏کند.
وی ادامه داد: البته نظر کارشناسان متخصص این است که اگر برای این 700 هکتار به صورت یک‌جا برنامه‏ریزی و اجرا صورت پذیرد مبلغی را که دولت بلاعوض پرداخت می‏کند عملاً تا 100 در صد هزینه‏ها را پوشش خواهد داد و علت آن هم کاهش هزینه‏های بالا سری در اجرای یکپارچه طرح است.
شهردار دماوند گفت: همچنین به ازای هر هکتار نیز دولت 8 میلیون ریال به صورت بلاعوض برای احداث استخر پرداخت می‏کند بنابراین عملاً این امکان فراهم آمده که با یک مدیریت و برنامه صحیح تمام باغ‏های دماوند را زیرپوشش آبیاری تحت فشار قرار دهیم.
همتی تاکید کرد: هزینه اجرای این طرح با کمکی که دولت پرداخت می‏کند اگر رایگان نباشد بسیار ناچیز خواهد بود.
وی تاکید کرد: لازمه و پیش نیاز اجرای این طرح گردآوری اطلاعات و آمار صحیح و به‏روز است که توسط شرکت مشاور و اداره جهاد کشاورزی تهیه خواهد شد.
شهردار دماوند بیان کرد: اما شرط اصلی برای اجرا این است که شهرداری و شورای اسلامی شهر پای کار و حلقه واسط بین دولت و مردم باشند تا با عهده‏دار شدن مسئولیت زمینه اجرای کار را فراهم کنند به این شکل که از یک طرف به‌عنوان وکیل و نماینده مردم فرصت را برای اجرا آماده کنند و از طرف دیگر تسهیلات مقرر دولتی را به مالکان برسانند.
همتی گفت: کار بسیار بزرگ و پراهمیتی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی پیش‏رو داریم و فرصت بسیار مناسبی به وجود آمده تا با حداقل هزینه و حتی رایگان اما با یک عزم و اراده جدی بتوانیم سرمایه‏ای را که نسل‏های گذشته با مشقت فراوان در اختیار ما قرار داده‏اند به خوبی حفظ کنیم و به آیندگان بسپاریم.
وی اضافه کرد: در غیر این صورت محدود شدن منابع آبی، تهدید بسیار جدی برای باغ‏های دماوند محسوب می‏شود که نباید بگذاریم این تهدید فرصت عملی شدن پیدا کند.
همتی یادآور شد: از آنجا که شهرداری برای انجام فعالیت‏های خود برابر قانون نیازمند اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر است در حال رایزنی با شورا در این خصوص هستیم.
انتهای پیام/ح10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول