اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

صبح امروز

بارگیری جکت فازهای 20 و 21 پارس جنوبی در یارد خرمشهر آغاز شد

خبرگزاری فارس: بارگیری جکت فازهای 20 و 21 پارس‌جنوبی از یارد سکوسازی خرمشهر، با حضور مدیرعامل شرکت پارس‌جنوبی و مسئولان محلی آغاز شد.

بارگیری جکت فازهای 20 و 21 پارس جنوبی در یارد خرمشهر آغاز شد
به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، پارس‌جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گازی ایران است که براساس آخرین آمارهای بین‌المللی، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان نیز به‌شمار می‌آید؛ این میدان گازی دارای مساحتی معادل 9700 کیلومتر است که 3 هزار و 700 کیلومتر از آن در آب‌های سرزمینی ایران و 6 هزار کیلومتر آن در محدوده آب‌های قطر در خلیج‌فارس قرار دارد.
هم‌اکنون روزانه حدود 265 میلیون مترمکعب گاز در پارس‌جنوبی تولید می‌شود که تنها با جذب 20 میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز، این رقم به روزانه 750 میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت و این یعنی افزایش سه برابری تولید.
ارزش تولید روزانه 500 میلیون مترمکعب گاز در پارس‌جنوبی بیش از 70 میلیارد دلار بوده که این سودآوری با 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری محقق می‌شود؛ همچنین ارزش تولید روزانه 500 میلیون مترمکعب گازی که با به مدار آمدن طرح‌های در دست ساخت ایجاد می‌شود سالانه بیش از 70 میلیارد دلار برآورد شده است.
سرمایه مورد نیاز در پارس‌جنوبی در سال‌جاری 21 میلیارد دلار است که تاکنون حدود 11 میلیارد دلار آن از محل فروش اوراق مشارکت ارزی و ریالی، بیع متقابل و منابع داخلی نفت جذب شده و حدود 9 میلیارد دلار نیز در فازهای 35 ماهه هزینه شد.

* نصب جکت فازهای 20 و 21 پارس‌جنوبی در آب‌های خلیج‌فارس
جکت فازهای 20 و 21 پارس جنوبی به وزن یک‌هزار و 600 تن صبح امروز از یارد سکوسازی خرمشهر بارگیری و برای نصب وارد آب‌های خلیج فارس شد.
براساس برنامه زمان‌بندی، پس از بارگیری پایه سکوی اول به فاصله یک و نیم تا دو ماه بعد، دومین پایه سکو برای نصب در خلیج فارس بارگیری و هم‌زمان با ساخت سازه‎های دریایی این دو فاز مشترک گازی، تا خرداد سال آینده لوله‌گذاری فاز 20 و 21 پارس‌جنوبی در خلیج‌فارس آغاز می‌شود.
طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس‌جنوبی با هدف تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی، 400 تن گوگرد، 75 هزار بشکه میعانات گازی و بازیافت سالانه یک میلیون تن گاز اتان و یک میلیون و 50 هزار تن گازمایع انجام می‌شود.
در این طرح بیش از 15 هزار تن سازه دریایی طراحی، ساخته و در خلیج‌فارس نصب می‌شود.
در این دو فاز مشترک گازی در مجموع طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی چهار پایه سکو (جکت)، سه پایه سکو، چهار پل و دو عرشه سنگین هر یک به وزن تقریبی 2 هزار و 600 تن ساخته می‌شود.
در تأسیسات فراساحلی این پروژه مشترک گازی، ساخت و نصب دو سکوی سرچاهی مجهز به تسهیلات جداسازی آب، سرویس‌های جانبی، پل ارتباطی و سکوی مشعل حفر 22 حلقه چاه تولیدی، نصب دو رشته لوله دریایی 32 اینچ و دو رشته لوله 4.5 اینچی انتقال گلایکول به طول تقریبی 212 کیلومتر پیش‌بینی شده است.
گفتنی است ایران هم‌اکنون روزانه 240 میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی که در فاصله 120 کیلومتری ساحل عسلویه واقع شده برداشت می‌کند و وزارت نفت ایران قصد دارد تولید گاز طبیعی خود از این گنج ملی را (میدان مشترک گازی پارس جنوبی) تا دو سال آینده به روزانه 800 میلیون مترمکعب برساند.
این مراسم تا عصر امروز در یارد خرمشهر با حضور مدیرعامل شرکت پارس‌جنوبی ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/ج10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول