اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس:

قرارداد جدید حفاری در لایه‌های نفتی پارس جنوبی به امضا رسید

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: قرارداد جدید حفاری در لایه‌های نفتی پارس جنوبی به امضا رسید.

قرارداد جدید حفاری در لایه‌های نفتی پارس جنوبی به امضا رسید
به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، موسی سوری اظهار داشت: شرکت نفت و گاز پارس، ‌حفاری دو حلقه چاه توصیفی ـ توسعه‌ای در لایه‌های نفتی پارس جنوبی و ارزیابی توان تولید لایه‌های نفتی این میدان مشترک را به شرکت گلوبال پتروتک کیش سپرد.
وی افزود: فاز دوم عملیات ارزیابی و شناخت لایه‌های نفتی پارس جنوبی با امضای قرارداد حفاری دو حلقه چاه توصیفی توسعه‌ای آغاز شده است.
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به برنامه جامع وزارت نفت برای تسریع در توسعه لایه‌های نفتی و گازی پارس جنوبی خاطرنشان کرد: این قرارداد 182 میلیون دلاری با هدف ارزیابی پتانسیل تولیدی در نوار مرزی موسوم به نواحی B ،C و A1 منعقد شده است.
سوری عنوان کرد: با واگذاری امور حفاری این طرح به یک شرکت ایرانی، ‌برای نخستین بار در کشور مراحل حفاری افقی در بخش دریایی به طول 6 هزار متر انجام خواهد شد.
وی افزود: تاکنون بالاترین طول حفاری افقی در میادین نفتی ایران 3 هزار متر بوده که این رکورد در لایه نفتی پارس جنوبی توسط شرکت ایرانی گلوبال پتروتک کیش به 6 هزار متر خواهد رسید.
مدیرعامل نفت و گاز پارس اضافه کرد: دستیابی به تکنولوژی حفاری افقی در مقیاس‌های جدید نقطه عطفی در پیشبرد اهداف توسعه میدان مشترک پارس جنوبی خواهد بود.
سوری با اشاره به اهمیت ارزیابی مخزن برای آغاز برنامه جامع توسعه در بخش لایه‌های نفتی میدان مشترک پارس جنوبی از استقرار دکل حفاری شرکت پیمانکار تا 90 روز آینده در موقعیت حفاری خبر داد و گفت: مدت اجرای این قرارداد 40 ماه خواهد بود.
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس یادآور شد: "مطالعات اولیه" بیانگر وجود 5/7 میلیارد بشکه نفت درجا در مخزن لایه‌های نفتی پارس جنوبی است که چنانچه تنها 10 درصد از این میزان قابل برداشت باشد،‌ مجموع ظرفیت تولیدی  لایه نفتی این حوزه مشترک به 750 میلیون بشکه نفت می‌رسد.
سوری اظهار داشت: با جمع‌آوری اطلاعات جدید و به روز رسانی مدل مخزنی، ‌ابهام‌های موجود در زمینه میزان نفت درجا و پتانسیل بهره‌دهی چاه‌ها رفع خواهد شد و این امکان فراهم می‌آید تا با استناد به نتایج حاصله، ‌فاز دوم توسعه و تولید و تحقق برداشت سهم ایران از این ذخائر آغاز شود.
همچنین قرارداد " طرح جامع بهینه‌سازی تولید و عملکرد میدان گازی پارس جنوبی با الگوی مدیریت پویای مخزن" میان شرکت نفت و گاز پارس، پژوهشکده ازدیاد برداشت شرکت ملی نفت و پارک فناوری پردیس به امضا رسید.
این قرارداد که در قالب نظامنامه جامع پژوهش و فناوری وزارت نفت منعقد شد با هدف شتاب در تولید از مخزن پارس جنوبی، افزایش سقف تولید صیانتی،‌ تداوم سقف تولید ،‌کاهش شیب افت تولید و بهبود تولید پس از آغاز افت اجرایی خواهد شد.
ارزش این قرارداد 100 میلیارد ریال است که در یک بازه زمانی 4 ساله به اجرا درمی‌آید.
انتهای پیام/ی30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول