اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تلاش متخصصان شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد مشهد

بومی‌سازی ساخت پروانه‌های کمپرسور مورد نیاز در پارس جنوبی انجام شد

خبرگزاری فارس: متخصصان توانمند شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد موفق به ساخت پروانه‌های کمپرسور مورد نیاز در پارس جنوبی به روش بومی‌سازی شدند.

بومی‌سازی ساخت پروانه‌های کمپرسور مورد نیاز در پارس جنوبی انجام شد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد، رئیس تعمیرات پیشگیرانه شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد اظهار داشت: بر اساس درخواست مجموعه مدیریتی پارس جنوبی تیمی از کارشناسان شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد با حضور در عسلویه و انجام مهندسی معکوس موفق به ساخت پروانه‌های کمپرسور و  در نتیجه تعمیر و راه‌اندازی و رفع مشکل کمپرسورهای این مجموعه شد.
علی‌اصغر قرائی افزود: عدم امکان خرید این قطعه از کشور سازنده بر اثر تحریم‌های اعمال شده از یک سو و ناممکن بودن واردات مواد اولیه آن به دلیل استفاده مشترک در صنایع نظامی از دیگر سو سبب شد تا ساخت این پروانه‌ها با استفاده از مواد اولیه داخلی و به روش مهندسی معکوس در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: ساخت این نوع از پروانه‌های کمپرسور در ایران خیلی مشکل بود چون نه تنها تا به حال این پروانه‌ها با چنین مواد اولیه‌ای در ایران ساخته نشده بود بلکه ماشین کاری این مواد اولیه فوق‌العاده سخت بود ولی با توکل به خدا این کار را به سرانجام رساندیم.
رئیس تعمیرات پیشگیرانه شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد در توضیح مراحل کار نیز افزود: با توجه به نداشتن نقشه اجرایی، تهیه آن را به عنوان نخستین بخش اجرایی پروژه  در دستور کار قرار دادیم.
وی افزود: این امر با توجه به نبود قطعه سالم اولیه وقت بسیاری را به خود اختصاص داد. بعد از آماده شدن نقشه‌ها به روش اپتیک، برای تهیه مواد اولیه اقدام کردیم که با توجه به مشکلات ذکر شده در بالا  پیدا کردن این مواد در ایران بسیار سخت بود و زمان بالایی را به خود اختصاص داد.
قرائی افزود: سرانجام و بعد از آنالیز مواد اولیه توسط آزمایشگاه‌های داخل کشور توانستیم این قطعات را آماده تولید کنیم. سپس یک تولیدکننده داخلی پیدا کردیم که پروانه مشابه را البته از جنس آلومینیوم برای مجتمع پتروشیمی ساخته بود و امکان ساخت قطعه مورد نظر را داشت که موفق شد پس از50 روز قطعات مورد نیاز  را تحویل دهد.
وی افزود: خوشبختانه قطعه ساخته درست همان قطعه مورد نیاز دستگاه بود و بدین‌ ترتیب با استفاده از مهندسی معکوس این پروانه را بومی‌سازی کردیم. پس از تولید و ساخت این پروانه‌ها با همکاری مشترک کارگران مجتمع پارس جنوبی قطعات ساخته شده  را بر روی یک دستگاه کمپرسور در فاز چهار و پنج نصب و راه‌اندازی شد.
قرائی در پایان درباره هزینه ساخت این قطعه نیز افزود: ما با هزینه کردن حدود 10 درصد قیمت مشابه خارجی توانستیم این قطعه را بومی‌سازی کنیم.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول