اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد

غیرقانونی بودن فروش اینترنتی دارو

خبرگزاری فارس: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تأکید کرد که در ایران هیچ مجوز رسمی برای فروش دارو و مواد آرایشی و بهداشتی به صورت اینترنتی یا ماهواره‌ای صادر نشده است.

غیرقانونی بودن فروش اینترنتی دارو
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، هاشم منتصری بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در کشور ما فروش دارو و مواد آرایشی و بهداشتی به صورت اینترنتی یا ماهواره‌ای بدون اخذ مجوزهای لازم وجاهت قانونی ندارد، بنابراین هر مرکزی که اقدام به فروش و عرضه دارو و مواد آرایشی و بهداشتی به این شیوه کند، متخلف محسوب شده و با آن مطابق با قوانین جاری کشور برخورد می‌‌شود.
وی ابراز داشت: در صورت تدوین و ابلاغ آیین‌نامه‌ها و ضوابط مربوطه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افراد و یا مراکزی که بخواهند مجوز فروش این اقلام را دریافت کنند باید به طور رسمی درخواست خود را به دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر مراکز مشخص شده در قانون ارائه تا پس از بررسی صلاحیت و امکانات و سیستم تهیه و توزیع و عرضه آن‌ها نسبت به صدور مجوزهای لازم برای آنان اقدام شود.
این مسئول اضافه کرد: بدیهی است در چنین صورتی این‌گونه مراکز به طور رسمی زیر نظر سازمان غذا و داروی کشور قرار می‌گیرند و در چنین حالتی مردم می‌توانند با خیالی آسوده از این مراکز فرآورده‌های مفید و مؤثر و سالم را دریافت کنند.
منتصری گفت: در ایران تنها مرجع قانونی و رسمی که اجازه ارائه دارو به بیمار را دارد داروخانه‌ها هستند و عرضه مواد آرایشی و بهداشتی از طریق فروش اینترنتی و ماهواره‌ای، خارج از سیستم رسمی دارویی کشور بوده و غیرقانونی است.
وی ادامه داد: از آنجا که در حال حاضر فعالیت‌های این‌گونه مراکز، خطرات مختلفی را برای سلامت مصرف کنندگان ایجاد کرده و می‌کند، افرادی که دست به این‌گونه اقدامات زده و می‌زنند متخلف محسوب می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به جرم ایجاد مخاطره برای سلامت جامعه تحویل دادگاه‌های صالحه برای محاکمه داد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: در کشور ما نیز مانند تمام کشورهای دنیا فرآورده‌های دارویی و آرایشی و بهداشتی وارداتی مورد نیاز مردم باید ایمنی و اثربخشی آن‌ها و سلامت چرخه، توزیع و عرضه آن‌ها مورد تضمین دولت و یا سازمان‌های رسمی مورد تأیید دولت، قرار گیرد.
این مسئول همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر 97 درصد داروهای مورد نیاز جامعه از نظر عددی در داخل کشور تولید می‌‌شود که روند تولید و توزیع و عرضه آن‌ها به طور کامل در نظارت سازمان غذا و داروی کشور است.
وی بیان داشت: در مورد داروهای وارداتی رسمی نیز متخصصان کشور ما از کارخانه تولید کننده و شرکت‌های توزیع کننده متقاضی صدور دارو به ایران به طور مستمر بازدید می‌کنند و علاوه بر اینکه داروی مورد نظر از لحاظ اثر بخشی، ایمنی و کیفیت در محل بررسی می‌شوند، روند ارسال دارو به کشور و نقل و انتقال آن و رسیدن از مرحله تولید و عرضه آن‌ها به بیمار کنترل شده و سلامت آن‌ها برای توزیع و عرضه در کشور مورد تأیید مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌گیرد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه بیان کرد: باید توجه کرد که تمام داروها باید در شرایط حرارتی، رطوبتی، نور و میزان فشارهای مکانیکی مناسب که از قبل بررسی شده منتقل شوند که این شرایط در سیستم توزیع رسمی دارو به وسیله ناوگان‌های ویژه حمل دارو تأمین می‌شود و اعمال این شرایط به طور مستمر مورد نظارت کارشناسان غذا و دارو نیز قرار می‌گیرند.
وی تصریح کرد: تنها مرکز رسمی عرضه دارو در استان فارس، داروخانه‌ها هستند که داروهای مورد نیاز مردم را با این شرایط و تضمین کیفیت و اثربخشی در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند و هر مرکز دیگری از جمله افراد و یا مراکز فروش از طریق اینترنت یا ماهواره که اقدام به عرضه دارو کنند از این سیستم خارج است.
این مسئول همچنین گفت: مردم باید توجه داشته باشند که آنچه را که از این مراکز تهیه می‌کنند جزو داروهای غیرمجاز تلقی می‌‌شود و کیفیت و سلامت این فرآورده‌ها مورد تأیید مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان فارس و کشور نیست.
منتصری اظهار داشت: داروهایی که به شیوه‌های اینترنتی یا ماهواره‌ای تبلیغ و عرضه می‌شوند، حتی اگر دارای بسته‌بندی و برچسب کارخانه‌های معتبر جهانی باشند، قابل تأیید نیستند و مردم سلامت خود و خانواده‌شان را با معامله با این افراد سودجو به مخاطره نیندازند.
وی افزود: اکثر این فرآورده‌ها در محل‌هایی غیر از کارخانه‌های مندرج بر روی برچسب تولید و گاهی از فرآورده‌های تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف تهیه می‌شوند.
منتصری ادامه داد: این داروها در شرایط نامساعد مانند حرارت‌های بالا و رطوبت‌های بالای دریا و بنادر از طریق وسایل حمل و نقل نامناسب وارد کشور می‌‌شوند، در نتیجه کیفیت آن‌ها به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و مردم فهیم و هوشمند استان فارس به طور کامل به این مسئله توجه داشته باشند.
وی گفت: مردم باید توصیه‌های کارشناسان غذا و دارو و مسئولان فنی و مدیران و صاحبان صنایع بزرگ دارویی و غذایی را که با تلاش فراوان سعی در ارائه دارو و خدمات دارویی به بهترین کیفیت و اثربخشی را به مردم این استان دارند، جدی گرفته و از تهیه داروها و مواد آرایشی و بهداشتی که از طریق ماهواره‌ها و اینترنت تبلیغ یا عرضه می‌شود، به شدت پرهیز کنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی شیراز مردم استان فارس می‌توانند مشکلات دارویی خود را در مورد داروهای ویژه و کمیاب از طریق ارسال پیامک به سامانه مدیریت کمبود داروی استان فارس به شماره 09174800068 پیگیری و شکایات و اطلاعات خود را در مورد مراکز غیرمجاز ارائه دهنده فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و دارویی از طریق تلفن‌های ۱۸۱۹ و یا ۲۱۲۲۲۴۰ اعلام کنند.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول