اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرماندار بیرجند:

قوانین متقنی در مورد سازمان‌های مردم‌نهاد وجود ندارد

خبرگزاری فارس: معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند گفت: نبود قوانین متقن در مورد این نوع سازمان‌ها از جمله مشکلاتی است که در این بخش وجود دارد.

قوانین متقنی در مورد سازمان‌های مردم‌نهاد وجود ندارد
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سید محمدزمان ابطحی پیش از ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی فصلی سازمان‌های مردم‌نهاد بیرجند که در فرمانداری شهرستان بیرجند برگزار شد از حضور کمرنگ مسئولان موسسات و سازمان‌های مردم نهاد شهرستان بیرجند در این جلسه انتقاد کرد.
وی از فعالیت 19 سازمان مردم‌نهاد در شهرستان بیرجند خبر داد و گفت: برگزاری این جلسات هم‌اندیشی فرصتی برای طرح مشکلات و بررسی و حل آنها است.
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند تصریح کرد: سمن‌ها یا همان سازمان‌های مردم‌نهاد مجموعه‌هایی هستند که بخشی از ساختار دولت به حساب نمی‌آیند ولی می‌توانند نقش‌های مهمی در اجتماع ایفا کنند.
ابطحی به مهم‌ترین اهداف شکل‌گیری این مجموعه‌ها اشاره کرد و گفت: اهداف انسان‌دوستانه، احساس نیازی که در جامعه وجود دارد و سفارش بزرگان از مهم‌ترین اهداف شکل‌گیری این نوع موسسات است که در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، درمانی و آموزشی فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهند و نتایج خوبی را نیز در بر داشته است.
وی به تاریخچه تشکیل سمن‌ها در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: سابقه تشکیل این مجموعه‌ها در قالب هیئت امنای مساجد و تکایا و قهوه‌خانه‌ها در ایران قدمت زیادی دارد که بعدها به شکل جدیدتری از جمله صندوق‌های قرض‌الحسنه، انجمن‌های اسلامی و نظام‌های صنفی در کشور شکل گرفت.
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند ادامه داد: خودجوش بودن، داشتن اهداف مشترک بین اعضا، قانونمندی، استقلال در عمل و جلب مشارکت مردمی از جمله مهم‌ترین اصول موفقیت این نوع مجموعه‌ها در کشور است.
ابطحی به مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های پیش‌روی سمن‌ها اشاره کرد و گفت: نداشتن هدف مشترک یکی از مهم‌ترین مشکلات این مجموعه‌هاست که سبب بروز مشکلاتی می‌شود چرا که خیلی از این مجموعه‌ها بعد از چند سال فعالیت از اهداف اصلی اساسنامه خود منحرف می‌شوند.
وی نبود برنامه مدون برای دستیابی به اهداف سمن را از دیگر مشکلات این مجموعه‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: باید اهداف سمن‌ها تثبیت شده باشد در حالی که خیلی از این سمن‌ها فاقد برنامه مدون و مشخصی برای ادامه فعالیت خود هستند.
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند ادامه داد: نبود عملکرد حرفه‌ای، وجود ضعف در مدیریت مالی و بی‌توجهی به تشکیل یک بایگانی به روز و کارآمد نیز از مشکلاتی است که اکثر سمن‌ها با آن مواجه هستند در حالی که توجه به این موارد می‌تواند از بار مشکلات این مجموعه‌ها کم کند.
ابطحی خواستار استفاده بیشتر مسئولان سازمان‌های مردم‌نهاد از مزایای شبکه ارتباطی در سطح کشور شد و اظهار داشت: در سطح کشور موسسات مردمی با اهداف مشترک زیادی وجود دارد که ایجاد یک شبکه ارتباطی می‌تواند در دستیابی به اهداف کمک موثری کند.
وی نبود ابتکار و خلاقیت، عدم آشنایی با اهداف سمن‌ها و نقش موثر آن در جامعه، نداشتن برنامه‌ریزی بلندمدت و نبود قوانین متقن در مورد سازمان‌های مردم نهاد را از دیگر مشکلات فعالان این بخش عنوان کرد.
کمتر از نیمی از مسئولان 19 سازمان مردم‌نهاد فعال در شهرستان بیرجند در این جلسه حضور داشتند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول