اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور مالی شهردار قزوین:

ارزش فعلی برخی پروژه‌های شهری قزوین صفر است

خبرگزاری فارس: مشاور مالی و سرمایه‌گذاری شهردار قزوین گفت: ارزش فعلی خالص برخی پروژه‌های شهری صفر است، در این صورت سرمایه‌گذار تمایلی برای مشارکت نشان نمی‌دهد.

ارزش فعلی برخی پروژه‌های شهری قزوین صفر است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی شهرداری قزوین، محمود نصرتی بیان کرد: در حال حاضر بررسی وضعیت فعلی و میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مصوب کارگروه  قزوین+20 در دستور کار قرار دارد و تأمین منابع مالی جدید امری لازم است.
وی ادامه داد: شهرداری می‌تواند پروژه‌های متعددی را تعریف و اجرا کند ولی موضوعی که اهمیت دارد، محدودیت منابع درآمدی و تراز درآمدها و هزینه‌های شهرداری در بودجه سالانه است.
مشاور مالی و سرمایه‌گذاری شهردار قزوین با اشاره به ضرورت توجه شهرداری به ارزش فعلی خالص پروژه‌ها (NPV) قبل از اجرای هر پروژه، افزود: اگر ارزش فعلی خالص پروژه‌ای مثبت باشد، آن پروژه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و در این صورت امکان واگذاری پروژه به سرمایه‌گذار در قالب انواع قراردادهای BOT  (سبو) و بیع متقابل وجود دارد.
وی با اظهار اینکه ارزش فعلی خالص برخی پروژه‌های شهری صفر است، تصریح کرد: در این صورت سرمایه‌گذار تمایلی برای مشارکت نشان نمی‌دهد و تنها راه ایجاد جذابیت، افزودن فاکتورهای سودآوری برای پروژه است، به طور مثال می‌توان با ایجاد غرفه‌های فروش در عرشه پل‌های عابر پیاده هوایی، انگیزه مشارکت در احداث این پروژه را برای سرمایه‌گذار افزایش کرد.
نصرتی  اعلام کرد: بخش قابل توجهی از پروژه‌های شهرداری، ارزش فعلی خالص منفی دارند که جذابیت برای جلب سرمایه‌گذار در آن‌ها وجود ندارد، در این حالت شهرداری باید به تنهایی این پروژه‌ها را اجرا کند، ولی به دلیل وجود تعداد زیاد پروژه‌ها و در عین حال محدودیت بودجه و منابع مالی، این امر امکان پذیر نیست؛ بنابراین برای تسریع در تحقق پروژه‌ها باید به دنبال راهکار جدید تأمین منابع مالی باشیم.
وی با اشاره به حضور پررنگ شهرداری در بازار پول و سرمایه به عنوان یک راهکار افزود: دوره بازپرداخت تسهیلات و طراحی ابزارهای بدهی در بازار پولی کوتاه مدت بوده و بیشتر توسط بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری و از طریق عقود اسلامی و LC های (اعتبار اسنادی) داخلی انجام می‌شود؛ ولی دوره بازپرداخت و سررسید تسهیلات و روش‌های تأمین مالی در بازار سرمایه بلند مدت است و بیشتر از طریق بازار بورس و فرا بورس صورت می‌گیرد.
مشاور شهردار قزوین تأکید کرد: در داخل کشور در چند سال گذشته توسط شهرداری‌ها بانکی تأسیس شد که به دلیل محدودیت منابع، پاسخگوی نیازهای مالی شهرداری نیست؛ بنابراین با توجه به منابع مالی 2 هزار و 500 میلیارد تومانی استان قزوین نیاز به تأسیس یک نهاد مالی ویژه برای شهرداری قزوین بیش از گذشته احساس می‌شود.
وی گفت: این نهاد مالی که حداقل می‌تواند 100 میلیارد تومان (معادل یک بیست و پنجم گردش مالی استان) را به عنوان منابع مالی جذب کند، قادر است بسیاری از پروژه‌های شهرداری را در کوتاه مدت و میان مدت فعال کند، در کنار این نهاد مالی می‌توان تعدادی شرکت در قالب بازوی اجرایی این نهاد مالی تأسیس کرد که یکی از آنها، می‌تواند شرکت سرمایه‌گذاری باشد که اجرای پروژه‌های عمرانی، واردات و خرید کالاهای مورد نیاز پروژه‌ها از طریق آن صورت گیرد.
نصرتی خاطر نشان کرد: تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت (fix income) از دیگر راهکارها است، این صندوق می‌تواند برای شهرداری قزوین در بازار سرمایه یک برند ایجاد کند، در واقع شهرداری می‌تواند با ایجاد این صندوق جایگاه خود را نزد سرمایه‌گذاران تثبیت کند که در این شرایط با تجمیع وجوه صندوق نزد بانک‌ها امکان دریافت انواع تسهیلات از بانک‌ها میسر خواهد شد.
وی توضیح داد: سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار، امکان دریافت تسهیلات خارجی (ارزی) به دلیل وجود صورت‌های مالی اساسی و رتبه بندی اعتبارات، سرعت در اجرای عملیات اجرایی و کاهش فرایند تشریفات، انتشار اوراق مشارکت و طراحی سایر ابزارهای نوین تأمین مالی، قبول تعهد پذیره نویسی شهرداری با توجه به کفایت سرمایه، اجرای نقش کارگزار در تملک بافت فرسوده و همچنین مرتبط کردن منافع شهرداری با سایر سازمان‌های فعال در حوزه خدمات شهری از طریق واگذاری سهام شرکت از مهمترین مزایای ایجاد یک شرکت سرمایه‌گذاری است.
مشاور مالی شهردار قزوین همچنین تشکیل واحد یا سازمانی در قالب مشارکت‌های مردمی را از بهترین راهکارها برای تأمین مالی و نیز اجرای پروژه‌های خدماتی از جمله آتش نشانی یا سرویس‌های بهداشتی عمومی دانست و گفت: قزوین شهری مذهبی است و به همین واسطه موضوع وقف و امور خیریه در این شهر نقش مهمی را ایفا می‌کند.
وی اظهار کرد: سالانه بیش از 30 میلیارد تومان توسط خیرین در استان قزوین سرمایه‌گذاری می‌شود و می‌توان از این سرمایه‌های مادی و معنوی به نفع شهر و آیندگان استفاده کرد.
نصرتی یادآور شد: باید با دعوت از خیران و پیشنهاد تشکیل شرکت توسط خود خیرین نه تنها در سطح کشور پیشگام بود، بلکه بسترسازی لازم را برای فعالیت آن‌ها در حوزه‌های جدید فراهم آورد.
مشاور شهردار قزوین خاطر نشان کرد: می‌توان با استفتا از مراجع تقلید، این امر را برای اولین بار، بر یکی از پروژه‌های شهرداری که جذابیت لازم را برای وقف دارد به آزمایش گذاشت و پس از تکمیل، پروژه را به نام واقف نامگذاری کرد تا ارزش آن اقدام معنوی بزرگ برای آیندگان ماندگار شود.
انتهای پیام/خ۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول