اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

پیش‌بینی افزایش 7 درصدی تولید محصولات کشاورزی در برنامه پنجم

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به برنامه پنج ساله پنجم که پیش بینی افزایش هفت درصدی محصولات را داشته‌ایم، با برنامه‌های مختلف استان‌ها، سطح زیرکشت‌ها و بارش‌های خوب پاییزی امیدواریم افزایش تولید را داشته باشیم.

پیش‌بینی افزایش 7 درصدی تولید محصولات کشاورزی در برنامه پنجم
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، مجید خشنود سه‌شنبه شب در گردهمایی معاونان تولیدات گیاهی و مدیران حفظ نباتات کشور در بوشهر اظهار داشت: در این گردهمایی پس از بررسی مزارع گوجه‌فرنگی استان بوشهر در نشستی اقدام به توجیه مسئولان اجرایی در مورد چگونگی ورود به مرحله مبارزه و ممانعت از استقرار آفت کردیم که محصول کشاورزی با خسارت روبه‌رو نشود.
خشنود اضافه کرد: در مناطق خاصی از کشور آفت را به صورت لکه‌ای دیده‌ایم ولی با توجه به برنامه‌های مختلف اطلاع‌رسانی و آموزشی امیدواریم به جایی برسیم که کمترین خسارت را در این ارتباط داشته باشیم.
خشنود اضافه کرد: با توجه به برنامه پنج ساله پنجم که پیش‌بینی افزایش هفت درصدی محصولات را داشته‌ایم، با برنامه‌های مختلف استان‌ها، سطح زیرکشت‌ها و بارش‌های خوب پاییزی امیدواریم افزایش تولید را داشته باشیم.
خشنود بیان کرد: با توجه به اینکه برداشت محصول گوجه‌فرنگی در مناطق جنوبی کشور آغاز شده امیدواریم مثل سال‌های گذشته استمرار عرضه محصول را برای مناطق سردسیر داشته باشیم.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بارش‌های امسال نسبت به سال‌های گذشته زودتر اتفاق افتاده و برداشت محصول جنوب نیز ایام خاصی دارد، پیش‌بینی می‌شد یک مقدار عرضه گوجه‌فرنگی محدودتر شود ولی با توجه به بازدیدها از یک هفته پیش برداشت آغاز و تا یک هفته آینده به پیک برداشت می‌رسیم و تقریبا این عرضه در کل کشور است.
معاون وزیر کشاورزی درباره آفت مینوز گوجه‌فرنگی گفت: با توجه به اینکه در کل دنیا آفت مینوز گوجه‌فرنگی از هشت سال گذشته شیوع داشته لازم بود که ما هشدارها و آموزش‌هایی در کشور بدهیم.
خشنود یادآور شد: احتمال می‌دهیم آفت مینوز گوجه‌فرنگی به ایران نیز برسد به همین دلیل از دو سال پیش پایش را در کشور آغاز کرده‌ایم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز گفت: امسال 14 هزار هکتار از مزارع این استان زیر کشت محصول گوجه‌فرنگی رفته و پیش‌بینی تولید 600 هزار تن محصول را داریم.
محمدتقی منوچهری افزود: با توجه به اینکه استان بوشهر یکی از قطب‌های تولید گوجه‌فرنگی در خارج از فصل در کشور است و برداشت محصول از آبان ماه آغاز و تا اردیبهشت ادامه دارد، این محصول از نظر اقتصادی برای استان بوشهر بسیار مهم است.
وی اضافه کرد: در این بخش ۳ هزار و 200 بهره‌بردار در سطح استان بوشهر فعالیت دارند و 90 هزار شغل ثابت و فصلی نیز در این بخش در این استان به وجود می‌آید.
منوچهری با بیان اینکه ۲ هزار و 200 میلیارد ریال گردش اقتصادی محصول گوجه‌فرنگی در استان بوشهر است، گفت: هدف از این گردهمایی بررسی راهکارهایی برای کنترل آفت شب پره مینوز گوجه‌فرنگی است که آفت خطرناکی است و در شرایط فعلی تهدیدی جدی برای مزارع گوجه‌فرنگی، سبزی و صیفی است.
وی یادآور شد: آفت مینوز آفتی قرنطینه‌ای است که از دو سال پیش در کشور مشاهده شده و در استان بوشهر نیز با ردیابی‌هایی که انجام شده این آفت وجود دارد.
منوچهری افزود: در این زمینه ردیابی‌های مانیتورینگ انجام شده و با حمایت‌های خوب مسئولان استان توانسته‌ایم به موقع عملیات مورد نیاز که استفاده از تله‌های فرمونی و نوری و مبارزه تلفیقی شامل مبارزه شیمیایی و بیولوژیک است را انجام داده و تاکنون خسارتی ثبت نشده است.
وی افزود: گرچه تله‌هایی که نصب شده حاکی از این است که آفت در استان بوشهر وجود دارد و تعدادشان کم نیست ولی هنوز خسارتی وارد نشده و امیدواریم با حمایت‌های مسئولان بتوانیم این آفت را کنترل کنیم.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول