اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون غذای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

آرد تولیدی در اردبیل فاقد قارچ فوزاریوم است

خبرگزاری فارس: معاون غذای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: آرد بیخته شده از گندم فاقد هرگونه قارچ فوزاریوم است و مردم نباید به شایعات تولید آرد از گندم دچار فوزاریوم اهمیتی قائل شوند.

آرد تولیدی در اردبیل فاقد قارچ فوزاریوم است
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رسول ادیب پیش از ظهر امروز در جلسه کار گروه سلامت استان اردبیل از اجرای طرح نظارتی بر گندم و آرد ارسال شده به نانوایی‌ها برای تولید نان و احتمال آلودگی آنها خبر داد.
معاون غذای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار داشت: گروه‌های کارشناسی ما در چند مرحله از سیلوها و انبارهای ذخیره گندم بازدید کرده و به غیر از بخشی از گندم خریداری شده در پارس‌آباد که دچار آلودگی فوزاریوم بودند بقیه گندم‌ها و آرد تولید شده سالم تشخیص داده شدند.
ادیب فوزاریوم را بیماری قارچی خطرناک توصیف کرد و افزود: این بیماری آنقدر روی دانه‌های گندم تاثیر می‌گذارد که گاه این دانه‌ها از حد معمول ریزتر و از یک خاصیت پوسیدگی مشهود برخوردار هستند.
وی به نشانه‌های تشخیص این بیماری نظیر لکه‌های سفید روی گندم تولید شده و همچنین برخی از علایم مشهود در مزارع دچار بیماری فوزاریوم اشاره کرد و بیان داشت: این قارچ از سرسختی زیادی در برابر دمای 150 تا 163 درجه برخوردار است به طوریکه در این دما حداقل 30 دقیقه تحمل زنده ماندن داشته و می‌تواند با این وضعیت حتی در حرارت پخت نان نیز مقاوم بوده و تاثیرگذاری خود را حفظ کند.
معاون غذای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در ادامه سخنان خود اضافه کرد: در طی تاریخ هزاران نفر بر اثر تاثیرگذاری این بیماری سمی و خطرناک دچار مسمومیت‌های شدیدی شده و حتی از بین رفته‌اند که از علایم حاد و مزمن این بیماری می‌توان به تهوع، بی‌اشتهایی، توقف رشد در کودکان، کاهش پلاکت و آسیب‌های مخاطی،‌ ادرار خونی و جهش‌های ژنتیکی اشاره کرد.
عضو شورای سلامت اردبیل یکی از شایع‌ترین علایم این بیماری را در رشد سریع سرطان‌های مری و معده توصیف کرد و بیان داشت: زیستگاه این بیماری منطقه مغان و حوزه خزر است که باید در مراحل کاشت، داشت و برداشت با مراقبت‌های لازم از افزایش بی‌رویه این بیماری و آسیب‌های آن جلوگیری کرد.
ادیب یکی از راه‌های پیشگیری از شیوع این بیماری زراعی را توجه به تناوب کشت و جایگزین کردن کشت‌های متنوع به جای کشت دایمی گندم اعلام کرد و گفت: در تناوب کشت ذرت و گندم می‌توان به صورت اساسی ریشه این بیماری را در مزارع از بین برد.
این مسئول همچنین ضرورت نگهداری گندم در سیلوها و انبارهای استاندارد و با درصد رطوبت کمتر را یادآور شد و بیان داشت: خود این نگهداری بسیار حائز اهمیت است چراکه اگر رطوبت در حد بالایی باشد امکان آلودگی گندم به قارچ فوزاریوم بسیار بالاست.
معاون غذای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خواستار راه‌اندازی مراکز نمونه‌گیری در مناطق خرید گندم در سال آینده شد و تصریح کرد: با راه‌اندازی این پایگاه نمونه‌گیری‌های خود را انجام می‌دهیم و به سرعت نیز از طریق آزمایش مرکزی تشخیص به موقع و شناسایی لازم را در این زمینه اعلام می‌کنیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ادیب در پایان سخنان خود مراقبت‌های لازم در این حوزه را برای کاهش آسیب‌های احتمالی یادآور شد و از زارعان منطقه خواست موارد لازم را در سه عمل کاشت، داشت و برداشت در خصوص پیشگیری از این بیماری انجام دهند.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول