اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار اردبیل:

گندم آلوده وارد چرخه مصرف نشده است

خبرگزاری فارس: استاندار اردبیل گفت: گندم مشکوک به هر نوع بیماری وارد چرخه مصرف انسانی یا غیر انسانی نشده و مردم با خیال راحت می‌توانند آرد و نان تولید شده را مصرف کنند.

گندم آلوده وارد چرخه مصرف نشده است
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سید حسین صابری صبح امروز در جلسه شورای سلامت استان اردبیل اظهار داشت:‌ از سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی که با نهایت دقت و پیگیری، سالم بودن گندم‌های آرد شده و وارد چرخه مصرف شده را به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار داده‌اند تا مبادا جنس نامرغوب و معیوبی وارد چرخه مصرف شود، قدردانی می‌کنیم.
وی با اشاره به شناسایی 12 هزار تن گندم مشکوک به بیماری فوزاریوم در همان فصل برداشت و نگهداری آن در انبار و محل خاص بیان کرد: در سفر چهارم دولت از رئیس جمهور خواستیم تا اعتبار مورد نیاز برای خرید این میزان گندم مبتلا به بیماری فوزاریوم را متقبل شود تا هزینه اضافی بر دوش کشاورزان و زارعان نیافتد.
صابری ادامه داد: به همین خاطر در روزهای گذشته هزینه مربوط به کشت، داشت و برداشت این میزان گندم مشکوک به بیماری به زارعان پرداخت شده و در قبال آن باید تعاون روستایی و جهاد کشاورزی 12 هزار و 150 تن گندم سالم تحویل ما دهد.
این مسئول در ادامه سخنان خود به آزمایشات و برگزاری جلسات کارشناسی در دستگاه‌های ذیربط در مورد شناسایی محصولات مشکوک به بیماری و مراقبت‌های لازم در این زمینه اشاره کرد و افزود: در بحث مراقبت و در فاز اول باید در حوزه ترویج به گونه‌ای عمل کنیم تا الگوی کشت و تناوب آن رعایت شود تا مبادا خود زمین عامل بیماری و یا زمینه بروز آلودگی‌های قارچی و یا سمی باشد.
استاندار اردبیل به کشت متنوع در منطقه مغان نظیر ذرت، سویا، کلزا، گندم و جو اشاره کرد و گفت: اگر زارع ما به دقت و در تناوب کشت خود اصولی عمل کند در یک سال می‌توان از یک زمین زراعی دو محصول برداشت کرد که این تناوب کشت خود عاملی برای صرفه‌جویی در هزینه اضافی، تامین کود شیمیایی و رفع‌کننده برخی آفات است.
صابری در ادامه سخنان خود مرحله دوم از این مراقبت را مربوط به مرحله داشت و برداشت اعلام کرد.
وی بیان کرد: اگر زارع ما در فصل بارش، طوفان و گردباد اقدام به آبیاری یا تامین کود و سم نکند به یقین از آلودگی‌های زیست‌محیطی و زمینه شیوع بیماری‌ها جلوگیری می‌شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: مروجان جهاد کشاورزی و مهندسان ناظر باید در این زمینه کنترل‌های لازم را انجام دهند.
استاندار اردبیل همچنین به شایعات درست شده در تابستان امسال در مورد نگهداری محصول آلوده به فوزاریوم در پارس‌آباد اشاره کرد و گفت: این شایعه آنقدر در افکار عمومی و باور مردم تاثیر گذاشت که ما با اعزام یک گروه کارشناسی تلاش کردیم تا نحوه برداشت محصول و کیفیت آن را مورد بررسی قرار دهیم به طوریکه به دلیل استاندارد نبودن محل نگهداری بخشی از محصول درو شده شاهد بروز مشکل قارچی به نام فوزاریوم بودیم که به متولیان امر سفارش کردیم این محصولات مشکوک را در جای خاص نگهداری کنند.
وی بیان کرد: اگر از ابتدا محل نگهداری این محصولات تابع شرایط خاص و ویژه بود هرگز آلودگی‌ها را شاهد نبوده و به یقین امروز نیز شاهد خارج شدن 12 هزار و 150 تن گندم از چرخه مصرف نبودیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مسئول از متولیان امر خواست در سال‌های آینده گندم تولید شده را در محل‌های تایید شده فنی و سیلوهای دارای استاندارد نگهداری کنند تا دچار چنین مشکلاتی نبوده و برخی تنش‌های اجتماعی و عمومی نیز کاهش پیدا کند.
صابری در پایان سخنان خود بار دیگر از متولیان حوزه کشاورزی خواست که زمان کشت، داشت و برداشت مراقبت‌های لازم و توصیه‌های مورد نیاز را از طریق مروجان و مهندسان ناظر انجام دهند تا مبادا گندم آلوده‌ وارد چرخه مصرف شود.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول