اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام غرویان:

تقویت پایه‌های اعتقادی موجب بصیرت افزایی می‌شود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی جامعة المصطفی گفت: ‌زمانی که پایه‌های اعتقادی محکم شوند، بصیرت لازم در مسائل سیاسی و اجتماعی نیز حاصل می‌شود.

تقویت پایه‌های اعتقادی موجب بصیرت افزایی می‌شود
حجت‌الاسلام محسن غرویان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به راهکارهای بصیرت افزایی دانشجویان اظهار کرد: به عنوان نخستین گام در این مسیر، دانشجویان باید پایه‌های اعتقادی خود را تقویت کنند.
وی افزود: مطالعه کتاب‌های فلسفه و عقاید اسلامی در این راه تاثیر بسزایی دارد زیرا بصیرت دانشجویان باید مبتنی بر پایه‌های عقیدتی و ایدئولوژیک محکمی باشد و این بهترین کاری است که می‌توان به وسیله ایجاد حلقه‌های معرفتی انجام داد.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با اشاره به کتاب‌های شهید مطهری گفت: مطالعه کتاب‌های این متفکر بزرگ و مباحثه در مورد مسائل گوناگون مطرح شده در آنها می‌تواند کمک زیادی در تقویت پایه‌های اعتقادی و معرفتی دانشجویان ایرانی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: به یقین زمانی که پایه‌های اعتقادی محکم شوند بصیرت لازم در مسائل سیاسی و اجتماعی نیز حاصل می‌‌شود.
غرویان با اشاره به تفاوت‌های اجتماعی و سیاسی جامعه ایران در طول سالیان گذشته افزود: حدود 30 سال پیش و در کوران حوادث انقلاب، هیجانات سیاسی زیادی در کشور وجود داشت و دانجشویان آن زمان این شرایط را درک می‌کردند اما با تثبیت نظام در طول این سالیان، اکنون مباحث عقیدتی قشر دانشجو را احاطه کرده است.
مسئول دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قم اظهار کرد: در حال حاضر هجمه‌های فکری و عقیدتی علیه نظام اسلامی توسط دشمنان طراحی و اجرا می‌شود بنابراین دانشجویان ایرانی باید خود را برای مبارزه در جبهه فرهنگی و فکری آماده سازند.
وی با بیان اینکه فعالیت دشمنان در شرایط کنونی چند‌ برابر گذشته است، گفت: همه روزه و حتی هر ساعت سؤالات زیادی به صورت شبهات گوناگون در فضای جهان و کشور مطرح می‌شود که وظیفه دانشجویان در این میان آمادگی برای پاسخگویی صحیح و مستدل به این موارد است.
غرویان با اشاره به وجود کتاب‌هایی که دارای مطالب مفید و غیر مفید در کنار یکدیگر هستند، خاطرنشان کرد: در این زمینه دانشجویان باید ابتدا به سراغ آثار اساتید و مؤلفانی بروند که کاملا شناخته شده و مورد تایید بزرگان دین قرار دارند.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی گفت: کتاب‌های شهید مطهری که به فرموده امام راحل(ره) همه آنها بدون استثنا مورد قبول و موثق هستند می‌تواند راهگشای دانشجویان باشد بنابر این قشر دانشجو می‌توانند با مطالعه آثار این نویسنده اسلامی سیر مطالعاتی خود را آغاز کنند.
وی به ضرورت وجود استاد در مطالعات عقیدتی اشاره کرد و افزود: کتاب‌های علامه طباطبایی نیز از جمله آثاری هستند که دانشجویان می‌توانند با اطمینان خاطر از آنها استفاده کنند.
غرویان در ادامه با بیان اهمیت مطالعه تطبیقی و مقایسه‌ای ابراز کرد: این کار در مرحله دوم قرار دارد و دانشجویان باید نخست به طور کامل با مبانی فلسفی و فکری اسلام آشنا شده و پس از آن به سراغ آثار خارجی بروند که در این صورت می‌توانند ارزیابی صحیحی انجام دهند.
مسئول دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قم گفت: این روشی است که شهید مطهری و دیگر شخصیت‌های برجسته اجرا کرده‌اند به این صورت که نخست آثار اسلامی را به درستی فرا گرفته و پس از آن به سراغ مطالعه و نقد کتاب‌های غربی رفته‌اند.
وی با تاکید بر نقش حوزه‌های علمیه در این زمینه تصریح کرد: حوزه‌های علمیه پایگاه هدایت جامعه هستند و حضور افراد فاضل و برجسته که به فلسفه اسلام و غرب مسلط هستند حوزه‌ها را به یکی از مراکز قوی و پرکاربرد برای تقویت پایه‌های اعتقادی جوانان تبدیل کرده است.
غرویان افزود: دانشگاه‌ها باید از چهره‌های برتر حوزوی بهره لازم را ببرند و در این میان نهاد رهبری مستقر در مراکز دانشگاهی می‌توانند زمینه حضور این افراد را در میان دانشجویان فراهم سازند.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی به وجود اساتید روحانی در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: این افراد نیز می‌توانند در این زمینه کمک‌های لازم را به حوزه و دانشگاه ارائه دهند.
وی با بیان اینکه هم اکنون حلقه‌های معرفتی با حضور اساتید و جمع زیادی از طلاب و دانشجویان در مرکز رسیدگی به امور مساجد تشکیل می‌شود ابراز کرد: این امر باید در دانشگاه نیز تحقق یابد اما به نظر می‌رسد مسئولان ذی‌ربط حوزوی و دانشگاهی عزم و اراده محکمی برای این مهم ندارند.
غرویان با اشاره به تسخیر سفارت انگلیس توسط دانشجویان گفت: این مسئله یک حرکت خودجوش انقلابی و مردمی بود که مسبب اصلی آن نیز سیاست‌های استکباری دولت انگلستان است، بنابراین دولتمردان این کشور باید تغییری جدی در سیاست‌های خارجی خود به وجود آورند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول