اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک مداح گلستانی:

کسی که مداحی را به عنوان یک شغل انتخاب کند بازنده است

خبرگزاری فارس: یک مداح گلستانی گفت: مداحی شغل نیست، عشق و هنر است و اگر کسی مداحی را به عنوان یک شغل انتخاب کند، بازنده است.

کسی که مداحی را به عنوان یک شغل انتخاب کند بازنده است
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، این روزها ذکر همه «یا اباعبدالله» است، این روزها سینه مالامال از غم و اندوه حسین است، این روزها پیر و جوان، مرد و زن به عشق مولایشان قدم برمی‌دارند و همه چیز بوی حسینی به خود گرفته است.
در این روزهای حزن و اندوه و در این شب‎های دعا مداحان کسانی هستند که با صدای دلنشین‌شان روایت می‎کنند حماسه کربلا را، تا بماند برای نسل‎های آینده همچنان که پدران‌شان این کار را کرده‎اند تا میراث حسین (ع) دستگیر همه نسل‎ها باشد به همین خاطر گفت‌وگویی انجام داده‎ایم با یک مداح اهل بیت که اگرچه چشمان‌اش او را برای دیدن یاری نمی‌کند اما او با چشم دل می‎بیند و ذکر حسین را بر لب جاری می‎سازد تا بگویید چشم عاشق دل اوست.
 
فارس: خودتان را معرفی کنید
- رحمان الیاسی هستم، فعلا ساکن گنبدکاووس متولد 1341 و تقریبا از هشت سالگی در خدمت اهل بیت بوده‎ام.
 
فارس: اولین بار چه اتفاقی رخ داد که مداحی کردید؟
- یک صبح جمعه ما برای دعای ندبه رفتیم به مسجد، در آن روزها در مراسم نوار کافی رحمت‌الله که در تهران ضبط می‌شد را در شهرستان‌ها توزیع می‎کردند و در آن روز نیز نوار حاج‎آقا کافی را گذاشته‎بودند که این مدح را می‎خواند "بر مشامم می‎رسد هر لحظه بوی کربلا / بر دلم ترسم بماند آرزوی کربلا" وقتی به خانه برگشتم این مدح را تکرار کردم و مورد تشویق خانواده قرار گرفتم تا خدا من را انتخاب کرد برای نوکری اباعبدالله و امیدوارم بتوانم قدردان این نعمت باشم.
 
فارس: علاوه بر مداحی چه فعالیت دیگری دارید؟
- بنده مسئولیت بنیاد دعبل خزایی را در استان بر عهده دارم، این بنیاد ارائه خدمات رفاهی برای مداحان را بر عهده دارد و برای مداحان از کار افتاده که چیزی نزدیک به 60 نفر را تشکیل می‎دهند تاکنون مستمری پرداخت کرده، همچنین چند مورد نیز کمک بلاعوض برای خانواده مداحانی که فوت کرده‎اند، داشته ‎است.
 
فارس: به نظر شما مشکلات مداحان چیست؟
- مداحان باید در نظر داشته باشند که این مهم نیست که چند مجلس در روز می‎خوانند بلکه باید خوب خواندن را در اولویت برنامه خود قرار دهند، متاسفانه برخی از مداحان بسیار کم مطالعه می‌کنند و مداح موفق کسی است که دامنه اطلاعات گسترده داشته باشد تا مجلسی را که می‌خواند شبیه هم نباشد چراکه امکان دارد مستمع آن در چند مجلس یکسان باشد.
 
فارس: انتظار شما از مسئولان چیست؟
- مسئولان باید ما را در برنامه‎های خود شریک بدانند، ما کارمان فرهنگی است و با خواندن یک شعر می‎توان بعد فرهنگی یک شخص را بالا برد و در برخی موارد مداحی از چند سخنرانی بالاتر است، پس می‎طلبد مسئولان به این قشر توجه داشته باشند چه بسا همانطور که شاهد هستیم آنها در حوادث مهم مثل انقلاب و دفاع مقدس نقش ایفا کرده‎اند.
 
فارس: شما مداحی را چگونه می‎بینید؟
- مداحی شغل نیست، عشق و هنر است و اگر کسی مداحی را به عنوان یک شغل انتخاب کند بازنده است، می‎توانی هر شغلی داشته باشی و در کنار آن از هنر مداحی نیز بهره ببری، برای دنیا و آخرت خود.
 
فارس: بهترین مدحی که تاکنون خوانده‎اید به نظر خودتان چه مدحی بوده است؟
- من تمام مدح‎های که می‌خوانم را دوست دارم و هروقت زبان به ذکر اباعبدالله می‎گشایم برایم دلنشین است اما این مدح "دوستان در کربلا خوش انجمن دارد حسین / با سیه‌پوشان عاشورا سخن دارد حسین" را خیلی دوست دارم.
 
فارس: توصیه شما به مداحان جوان چیست؟
- مداحان باید در نظر داشته باشند که ادب چیز خوبی است و همیشه رعایت حال پیشکسوت خود را داشته‎ باشند چراکه با احترام و ادب به دیگران در مجالس اخلاص کار خود را نشان می‎دهند.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول