اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در تاسوعا و عاشورای حسینی صورت می‌گیرد؛

تکریم منبری‌های پیشکسوت کرمان

خبرگزاری فارس: رئیس کانون مداحان استان کرمان گفت: با نصب عکس‌های منبری‌های قدیمی کرمان در مکان‌های برگزاری آیین تاسوعا و عاشورای حسینی یاد و خاطره این افراد گرامی داشته می‌شود.

تکریم منبری‌های پیشکسوت کرمان
محمدحسین گلچین امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: عکس بیش از 50 نفر از روضه‌خوان‌ها و منبری‌های قدیمی کرمان که از دنیا رفته‌اند، جمع‌آوری و روی بنر منتشر شده است.
وی با بیان اینکه در تاسوعا و عاشورای حسینی عکس‌های منبری‌های قدیمی کرمان در مکان‌های برگزاری آیین سوگواری امام حسین (ع) نصب می‌شود، افزود: مرحومان آیت‌الله صالحی‌ کرمانی، آیت‌الله موحدی کرمانی، آیت‌الله روحانی، آیت‌الله حقیقی، حجت‌الاسلام فخر مهدوی، سید محمد خوشرو و سید امام ازجمله منبری‌های قدیمی کرمان هستند که یاد و خاطره آنها در ایام محرم زنده نگه داشته می‌شود.
گلچین از درگذشت 10 پیرغلام امام حسین (ع) در دو سال گذشته در کرمان خبر داد و بیان داشت: در سال جاری 50 نفر از پیرغلامان استان کرمان با مقام معظم رهبری دیدار کردند که پنج نفر از کرمان و بقیه از شهرستان‌ها بودند.
وی خاطرنشان کرد: در نشست پیرغلامان در سال جاری استان کرمان با اعزام 18 نفر به این آیین جزو استان‌های برتر کشور در این زمینه بود.
گلچین افزود: در سال گذشته یکی از پیرغلامان شهرستان سیرجان به عنوان پیرغلام برتر کشور انتخاب و معرفی شد و این فرد در حضور مقام معظم رهبری به مداحی پرداخت.
وی عنوان کرد: کانون مداحان استان کرمان برای چند نفر از مداحان پیشکسوت مستمری در نظر گرفته است که به صورت ماهانه به آنها پرداخت می‌شود.
گلچین با تاکید بر اینکه مداحی استان کرمان در گذشته از نمونه‌های برتر کشوری بود، بیان داشت: به عنوان نمونه در زمان رحلت آیت‌الله بروجردی هیئت عزاداری استان کرمان به علت سبک مداحی و سینه‌زنی و همچنین نظم و انضباط جزو هیئت‌های برگزیده کشور بود.
وی افزود: در دهه 50 هیئت‌هایی که از استان کرمان به حرم امام رضا (ع) مشرف می‌شدند، بیشترین مخاطب را داشتند زیرا در شعرهای مداحان کرمانی نوآوری وجود داشت و نوحه‌های آنها دلنشین و با سبک‌های زیبا بود.
رئیس کانون مداحان استان کرمان با بیان اینکه در بعضی از مناطق کشور عزاداران فقط جیغ و فریاد به راه می‌اندازند و حتی یک قطره اشک هم نمی‌ریزند، تصریح کرد: مردم کرمان بیشترین اشک را برای امام حسین (ع) می‌ریزند اما ضجه و ناله نمی‌کنند و گریه‌های آرامی دارند که از قلب برمی‌آید و این امر به علت نجابت و مظلومیت مردم کرمان است.
گلچین با اشاره به اینکه مداحان کرمانی با توجه به نوع سبک مداحی جزو بهترین‌های کشور به شمار می‌روند، بیان کرد: اینکه گاهی سینه‌زنان از عمق وجود با یک نوحه ارتباط برقرار می‌کنند به علت هنر مداحی است که این نوحه را می‌خواند.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول