اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

۱۸ آذرماه برگزار می‌شود؛

اجرای یکی از بزرگ‌ترین تعزیه‌های میدانی کشور در فسا

خبرگزاری فارس: یکی از بزرگ‌ترین تعزیه‌های میدانی کشور با موضوع «احرام خون» ۱۸ آذر ماه در روستای فرهنگی صحرارود برگزار می‌شود.

اجرای یکی از بزرگ‌ترین تعزیه‌های میدانی کشور در فسا
به گزارش خبرگزاری فارس از فسا رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فسا صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این تعزیه نمایش با تلاش سه گروه تحقیق، تدوین و نویسندگی آماده اجرا شده است.
محمد کاظم رحمانی گفت: در این تعزیه مسائل مربوط به اجبار بیعت حضرت امام حسین (ع)، هجرت آن حضرت به مکه و در نهایت سفر و حضور آن امام بزرگوار به کربلا مورد نظر بوده که در پایان تصویر شهادت حضرت علی اکبر نیز توسط هنرمندان فسا بازسازی می‌شود.
رحمانی با بیان اینکه در این تعزیه 250 بازیگر ایفای نقش می‌کنند، افزود: سوارکاران، نیزه‌داران، شمشیرزنان و بازیگران زره‌پوش و جوشن‌پوش و همچنین طواف کنندگان کعبه از بین خانواده‌های شهدا و متدینان روستا انتخاب شدند و این موضوع از مهم‌ترین جذابیت‌های این تعزیه است که با توجه به استقبال هر ساله پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 50 هزار تا 60 هزار نفر شاهد اجرای این نمایش در سال جاری باشند.
وی ادامه داد: محمدشایق، محمود سیمکانی، وحید بنده خدا و عظیم پاک تهیه کنندگان این تعزیه هستند و سیروس دستان سرپرستی این رویداد بزرگ فرهنگی مذهبی را بر عهده دارد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فسا اضافه کرد: تعزیه به عنوان یکی از کهن‌ترین و پیچیده‌ترین شیوه‌های نمایشی در ایران از پهنه جغرافیایی وسیعی برخوردار شده است.
این مسئول ادامه داد: نکته قابل تأمل این است که تعزیه به عنوان مجموعه‌ای از فرهنگ‌ها و آیین‌های مذهبی و ملی تنها در بروز احساسات تأثیر ندارد و گسترش این هنر و رشد و نفوذ آن در میان اقوام گوناگون موجب شده است، جنبه‌های مختلف هنرهای ملی و بومی از گذشته به نسل حاضر انتقال داده شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فسا بیان داشت: از آنجا که تعزیه و شبیه‌خوانی، هنری به طور کامل مردمی است و ریشه در اعتقادات و باورهای مردمی دارد، به تقریب در تمام مراکز و محافل مردمی و حتی در روستاهای دوردست ایران مورد توجه قرار می‌گیرد و اجرا می‌شود.
رحمانی تصریح کرد: روستای صحرارود از توابع شهرستان فسا نیز از جمله روستاهایی است که تعزیه در برنامه‌های سوگواری آن جایگاه خاصی دارد و اجرای مراسم تعزیه‌خوانی در این روستا به 250 سال پیش باز می‌گردد.
وی اضافه کرد: محل برگزاری آیین‌های شبیه‌خوانی و تعزیه در این روستا ابتدا در منطقه مرکزی روستا بوده که در سال‌های اخیر مکانی در حاشیه روستا برای اجرای تعزیه به وسعت 30 هزار متر مربع در نظر گرفته شده است.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا در زمان برگزاری این تعزیه بزرگ که جمعه 18 آذر ماه جاری ساعت 8:30 و به مدت دو ساعت صورت می‌گیرد، روستای صحرارود میزبان محققان، سوگواران، خبرنگاران و به ویژه عکاسان خبری بیشتری باشد.
به گزارش فارس، اجرای هنری و جذاب تعزیه‌خوانان که از تجربیات گرانبهایی بهره‌مندند و با خلوص و عشق خاصی به ابراز ارادت می‌پردازند و نیز استقبال پر شور مردمی، از مهم‌ترین عوامل رونق برنامه‌های هر ساله تعزیه در این روستاست.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول