اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نیم‏نگاهی به آیین‌های کهن محرم در سمنان؛

تعزیه‌خوانی؛ سنتی پرطرفدار با نماد شور و شعور حسینی

خبرگزاری فارس: تعزیه‌خوانی شاید یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های ایران اسلامی در ماه محرم باشد و این هنر در سمنان نیز طرفداران فراوانی دارد.

تعزیه‌خوانی؛ سنتی پرطرفدار با نماد شور و شعور حسینی
به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، این سنت حسنه که در آن از رنج‌ها و مشقات و نیز دلاورمردی‌ها و رشادت‌های حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش در برابر لشکریان کفر سخن می‌رود و با حرکات نمایشی جالب توجه همراه بوده، در استان سمنان به یکی از سنت‌های پرطرفدار تبدیل شده است.
استقبال از تعزیه‌خوانی در استان سمنان به حدی است که در ماه محرم بیشتر هنرمندان تئاتر و انجمن‌های هنری استان سمنان هر یک به گونه‌ای وارد تعزیه‌خوانی می‌شوند و گروه‌های هنری اجرای تعزیه در تمام شهرها و بیشتر روستاهای استان سمنان شکل می‌گیرد.
در حقیقت می‌توان گفت مردم استان سمنان به تعزیه به عنوان نمادی از شور و شعور حسینی در صحرای کربلا بها می‌دهند و آن را نماد ظلم و استکبارستیزی مردمان آزاده می‌دانند.
نهضت جهانی حسین (ع) و یارانش به گونه‌ای کاملا هنری و با استفاده از ابزار و ادوات جنگی سرد شامل شمشیر، کلاه‌خود، زره و باره‌ای که سرباز بر آن می‌نشیند، در تعزیه نمایان می‌شود.
علما و اصحاب هنر، تعزیه را نوعی عمل جالب توجه و فراگیر می‌دانند که با توسل بر آن می‌توان صحنه‌های ناب و جالب توجهی را از قیام کربلا به تصویر کشید و به روایت امروزیان بیان کرد.
عده‌ای نیز می‌گویند تاثیر و گیرایی تعزیه، بیش از سخنرانی‌ها و نوحه‌خوانی‌های خشک و بی‌روح است و پیام را سریع‌تر به مخاطب منتقل کرده و در ذهنش ماندگار می‌سازد.
به هر حال باز محرم آمد، باز بوی حسین (ع) همه جا را فراگرفت، باز نوای الهی یا سیداشهدا (ع) جای جای ایران اسلامی را مملو از عطر حسینی ساخت، باز پرده‌ها بر افتاد و اینک نجوای حسینی است که گوش‌ها را نوازش می‌دهد.
به هر حال باز محرم آمد، از محرم و یگانه پهلوان راستین کربلا گفتن کار هر کس نیست، زبان‌ها عاجز از گفتن فضایل و اندیشه‌ها کوته از بیان دلاورمردی‌های حسین است.
امروز هر که را می‌بینی به گونه‌ای با خود زمزمه حسین (ع) دارد، یکی می‌گوید: با توام ای لنگر تسکین! ای تکان‌های دل! ای آرامش ساحل!
دیگری نجوا می‌دهد: با توام ای نور! ای منشور! ای تمام طیف‌های آفتابی! ای کبود ارغوانی! ای بنفشابی!
نوجوانی می‌گفت: با توام ای شور، ای دلشوره شیرین! ای شادی غمگین! ای غم! ای مبهم!
آری، باز محرم آمد، ماه پیروزی خون بر شمشیر، ماه رجحان حق بر باطل آمد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول