اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی ۸ سال گذشته؛

بودجه ورزشی شهرداری قزوین 120 برابر شده است

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین گفت: بودجه ورزشی شهرداری قزوین طی هشت سال گذشته از 10 میلیون تومان به یک میلیارد و 200 میلیون تومان افزایش یافته است.

بودجه ورزشی شهرداری قزوین 120 برابر شده است
فاطمه اشدری امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین در خصوص گزارش عملکرد دوساله کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین بیان کرد: مهم‌ترین رسالت بخش فرهنگ به ایجاد زیرساخت‌ها و فراهم کردن بسترهای مناسب با استفاده از ظرفیت نهادی بخش فرهنگ برای تحقق رشد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی معطوف است.
وی ادامه داد: همچنین توسعه فرهنگی معطوف به تأمین حقوق فرهنگی مردم بر حق دسترسی عادلانه افراد به کالاها و خدمات فرهنگی اشاره دارد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین اضافه کرد: حقوق فرهنگی آحاد یک جامعه امروزه با افزایش پوشش تحصیلی در سطح تعلیم‌های عمومی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی، درصد چشمگیری جمعیت جوان کشور، تنوع فزاینده در فعالیت‌ها و مصرف فرهنگی، ظهور فناوری‌های نوین و در نتیجه افزایش میزان اوقات فراغت، بهره‌مندی از کالاها و خدمات فرهنگی نظیر رادیو، تلویزیون، مطبوعات، کتاب، سینما، تئاتر، موسیقی، فیلم، موزه‌ها، بناهای تاریخی و مذهبی، سفرهای زیارتی و تفریحی، بازدید از نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، شرکت در مراسم و فعالیت‌های دینی و مذهبی شناخته می‌شود.
وی افزود: مهم‌ترین رکن هویت بخش در یک جامعه، پیشینه و غنای عناصر فرهنگی آن است، توجه به این مهم و تأکید بر این نکته که ایران اسلامی از کهن‌ترین و اصیل‌ترین فرهنگ‌های جهانی است که زیر لوای پرچم اسلام غنای بیشتری نیز یافته است، سیاست‌گذاران و مسئولان کشور را بر آن می‌دارد که همواره در تدوین و تعیین اهداف و سیاست‌های کلان و درازمدت جایگاه ویژه‌ای برای فرهنگ قائل باشند و فرهنگ را از ارکان اساسی جامعه محسوب کنند.
اشدری خاطرنشان کرد: این رویکرد تا جایی پیش رفته است که روح حاکم بر اهداف چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر فرهنگ و مؤلفه‌های هویت‌بخش آن است.
وی تصریح کرد: آغاز رسمی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری قزوین تحت عنوان سازمان فرهنگی و هنری شهرداری این کهن شهر به سال 1386 برمی‌گردد، در این سال مدیریت شهری بیش از هر زمان دیگری پرداختن به امور فرهنگ شهروندی، امور اجتماعی، بهداشت عمومی، ورزش و سلامتی، آموزش‌های شهروندی و برنامه‌های ترویجی را بسیار ضروری دانسته و به همین منظور سازمانی تحت همین عنوان تشکیل و کلیه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری را به صورت ستادی مدیریت کرد و برنامه‌های متعدد فرهنگی را به اجرا درآورد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین اعلام کرد: گستردگی و تنوع فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، به خصوص مقوله‌های فرهنگی، مسبب تفکیک موضوعات فرهنگ، سلامت، آسیب‌های اجتماعی، مشارکت‌های اجتماعی، ترویج آموزش شهروندی، ترویج فرهنگ دینی، توجه به نشاط و سلامت روانی جامعه و ... بر آن شد تا سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی در سال 90 با سرفصل‌های اصلی اوقات فراغت، مراسم و مناسبت، امور مساجد، امور شهروندی، کمک‌ها و مساعدت‌های فرهنگی و ... رئوس فعالیت‌های تازه و متنوعی را در این عرصه به منصه ظهور و بروز رساند.
وی تأکید کرد: با فرا رسیدن دوران جدید مدیریتی، برنامه‌های این سازمان با همان نیروی بکار گرفته شده گسترش بیشتری یافت.
اشدری ادامه داد: رسیدن به مفهوم شهروند خوب، شهر خوب، تقویت احساس تعلق اجتماعی در میان شهروندان نسبت به تمام سرمایه‌های مادی معنوی شهر، برخورداری از سلایق فرهنگ عمومی جهت بالندگی اجتماعی، توجه به نهاد خانواده و نشاط اجتماعی و نگاه حمایتی به مجموعه‌های فرهنگی و مذهبی شهر به سر فصل‌های قبلی این مجموعه افزوده شد.
وی توضیح داد: فرهنگسازی در راستای نیل به شهر ممتاز فرهنگی و ترویج، توسعه و تعمیق رفتار شهروندی مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی، ترویج فرهنگ احترام به حقوق دیگران به عنوان اصلی‌ترین محور فرهنگی شهرنشینی، توجه به سیمای شهری با احترام به هویت اسلامی،رسیدن به شهری با اصالت و هویت ایرانی، اسلامی؛ با شهروندانی برخوردار از ایمان و معنویت، فضائل اخلاقی، ارزش‌های فرهنگی و روحیه ایثارگری از سرفصل‌های این مجموعه مشخص شد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین گفت: رشد و نهادینه کردن فضائل اخلاقی در جامعه شهری، تلاش برای تبدیل قزوین به شهری با هویت اسلامی ایرانی، تلاش برای ارتقای نشاط اجتماعی و امید به زندگی، تلاش برای شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های فرهنگی، ایجاد وحدت و همدلی میان شهروندان با اجرای برنامه‌های فرهنگی محله محور و کمیته فرهنگ شهروندی از دیگر اهداف پیش رو بوده است.
وی افزود: کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری قزوین، متولی اصلی تحقق فرهنگ شهروندی در جامعه شهری قزوین بوده که به اشاعه آداب، اخلاق و سلوک اجتماعی در جامعه یاری می‌رساند.
اشدری بیان کرد: هدف اصلی از تأسیس این کمیته ارتقای فرهنگ شهروندی و آشنایی شهروندان قزوینی با تعریف شهر، شهروند و موضوعات شهروندی به منظور ایجاد حس تعلق در آنها نسبت به شهر و همشهریانشان بوده است.
وی اعلام کرد: تقویت ارتباط کودکان با شهر زیبایشان قزوین، آشنایی با محیط زیست آن، آثار تاریخی چشم‌نوازی که در این خطه قرار گرفته و به طور کلی شناخت قابلیت‌های و ظرفیت‌های سرشار و غنی شهر قزوین از دیگر اهدافی است که کمیته فرهنگ شهروندی به تحقق آنها یاری می‌رساند.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین اضافه کرد: علاوه بر این، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های فرهنگ اجتماعی، آشنایی با حقوق و ضوابط شهروندی و تلاش برای رعایت آنهاست از این رو کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری قزوین با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آموزشی، به طور مستمر آموزه‌های شهروندی را به مردم این شهر انتقال می‌دهد تا این مفاهیم در وجود شهروندان نهادینه شود.
وی اظهار کرد: کمیته فرهنگ شهروندی تلاش می‌کند به مردم شهرش یادآور شود که اگر پایبند به اصول اخلاقی، رفتاری و اعتقادی باشیم، می‌توانیم در کنار هم، در قزوین، این شهر زیبا با آرامش خاطر زندگی کنیم، البته کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری قزوین، می‌کوشد مشکلات و معضلات شهری را با مردم در میان گذاشته و آنها را با عناصری از فرهنگ شهروندی که به حل مشکلات یاد شده یاری می‌رساند، آشنا کند.
اشدری ادامه داد: خوشبختانه فعالیت‌های این کمیته از ابتدای سال 1389 از جنبه تبلیغاتی بیرون آمده و بیشتر شکل محتوایی و آموزشی به خود گرفته است که نتیجه آن در ارزشیابی‌ها و نظرسنجی‌های صورت گرفته از مردم کاملا مشهود است.
وی اعلام کرد: تحقق فرهنگ شهروندی و اشاعه آن در زوایای مختلف شهر، به طور طبیعی به صبر و حوصله بسیار نیاز دارد و مدیریت و کارکنان کمیته فرهنگ شهروندی با عشق و علاقه‌ای که به شهر و همشهریانشان می‌ورزند، تلاش می‌کنند با سعه صدر کامل به انجام این امر مهم اقدام کرده و خدمتگزار مردم شریف شهر قزوین باشند.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین توضیح داد: تهیه و انتشار، بروشورهای شهروندی، جورچین‌های کاغذی با موضوع شهروندی، بنرها و پوسترهای شهروندی و ... شماری از محصولاتی است که در کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری قزوین تهیه شده و در اختیار مردم قرار گرفته است برخی دیگر از اقدامات شامل تهیه ۵ هزار پیک با مفاهیم آموزش‌های فرهنگ شهروندی در بین دانش‌آموزان مدارس، تهیه کتاب‌های آموزشی، تهیه بروشور و پازل، سی‌دی، آموزش مربیان مهدهای کودک‌، جنگ‌های آپارتمان نشینی در محله‌های کوثر و مینودر، جشنواره بازیافت و ... از برنامه‌های دیگر است.
وی گفت: کمیسیون فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین با شعار (امید به زندگی در شهر باید با توجه به ورزش و ایجاد نشاط افزایش یابد) افزایش امکانات ورزشی و سرانه فضاهای ورزشی را در دستور کار قرار داد و محور اصلی را در برنامه‌های مدون خود دستیابی به راهکارهایی برای سالم‌سازی اماکن ورزشی و نیز توسعه ورزش همگانی با اولویت خانواده و بانوان قرار داد.
اشدری اعلام کرد: از دیگر برنامه‌های پیگیری شده در کمیسیون می‌توان به حمایت از هیئت ورزشی، برگزاری مسابقات ورزشی، برگزاری مسابقات بومی و محلی، ایجاد و تعمیر فضاهای ورزشی، به‌کارگیری مربیان و کارشناسان زبده در پارک‌ها، برگزاری همایش ورزشی تفریحی با محوریت کودکان و نوجوانان از جمله جشنواره بادکنک‌ها و ... اشاره کرد.
وی عنوان کرد: ضمن اینکه توسعه فضاهای ورزشی از جمله احداث و بهره‌برداری زمین ورزشی مصلی، زمین‌های مجموعه شقایق، سالن ورزشی کوثر، زمین ورزشی لاله، زمین ورزشی نواب، زمین ورزشی تهران قدیم، مولوی، چوبیندر، میلاد، سپهر، زمین ورزشی والیبال ساحلی تهران قدیم زمین ورزشی فوتبال خاکی، پیست اسکیت، پارک پامچال و ... نشان از ارتقای بودجه ورزشی در این سال‌ها دارد به نحوی که ارتقای سرانه ورزشی در هشت سال گذشته بودجه ورزشی از میزان 10 میلیون تومان به یک میلیارد و 200 میلیون تومان افزایش یافته است.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین گفت: بودجه سازمان فرهنگی نسبت به بودجه سال 86، ۳ هزار درصد افزایش پیدا کرده است البته اصفهان با شرایط امکانات دو برابر 200 نفر نیروی انسانی در این زمینه کار می‌کند ولی قزوین یک دوم یعنی 47 نفر نیروی انسانی دارد که حدود 53 نفر کمبود نیرو مصوبات تأمین انرژی انسانی دارد.
وی عنوان کرد: آثار زیانبار بی‌حجابی و بدحجابی در جامعه تقریبا نیازی به توضیح ندارد و خواسته همه دلسوزان نظام این است که فضای عمومی کشور متناسب با فرهنگ اسلامی تنظیم شده باشد در نتیجه اجرای طرح عفاف و حجاب را در دستور کار قرار دادیم.
اشدری تأکید کرد: در همین راستا سه نقطه در شهر ما در شهرک کوثر، خیابان نادری و راه‌آهن برای ارائه محصولات فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب متناسب با سلایق جامعه بانوان تعیین شد.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول