اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری:

خزر بزرگ‌ترین خزانه ژنی تاسماهیان است

خبرگزاری فارس: رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خزر گفت: دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین خزانه ژنی تاسماهیان است و زیستگاه اصلی این گونه با ارزش کشور محسوب می‌شود.

خزر بزرگ‌ترین خزانه ژنی تاسماهیان است
به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، محمد پورکاظمی عصر امروز در نخستین همایش ملی آبزی‌‌پروری ایران اظهار داشت: ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر در دو دهه گذشته به دلیل نبود مدیریت پایدار شدیداً کاهش یافته و میزان تولید خاویار ایران از 305 تن در سال 1364 به حدود پنج تن در سال 1389 رسیده است.
وی به نتایج بررسی‌ها اشاره کرد و افزود: میزان صید ماهیان خاویاری بالغ و تولید خاویار ایران در صورت تداوم وضع موجود در سال 1400 به صفر می‌رسد.
پورکاظمی عدم مدیریت اصولی و بهره‌برداری پایدار از ذخایر تاسماهیان، ناکافی بودن هماهنگی‌ها و عدم اقدام عملی و مشترک کشورهای حاشیه خزر برای مبارزه با صید غیرمجاز، قاچاق، احیا و حفاظت از ذخایر، مشکلات اجتماعی و اقتصادی به‌ویژه بیکاری و عدم اشتغال در مناطق ساحلی، عدم سیاست‌گذاری اصولی و سرمایه‌گذاری کافی در زیربخش، تخریب زیستگاه‌ها و مسدود کردن مسیر مهاجرت مولدان برای تخم‌ریزی طبیعی از طریق سد روی رودخانه‌های اصلی حاشیه خزر را از جمله عوامل اصلی کاهش ذخایر و میزان صید ماهیان خاویاری عنوان کرد.
رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خزر کاهش و تغییر منابع غذایی در محل‌های تخم‌ریزی و تغذیه‌ای لارو و بچه ماهیان در داخل رودخانه‌ها و مصب‌ها، آلودگی‌های صنعتی، نفتی، شهری و کشاورزی و همچنین عدم استفاده از توانمندی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که در امور دریای خزر فعالیت دارند را از دیگر عوامل اصلی کاهش ذخایر و میزان صید ماهیان خاویاری برشمرد.
وی مشکلات و معضلات بنیادی، فقر اجتماعی و اقتصادی جوامع صیادی حاشیه خزر در بهره‌برداری مسئولانه ذخایر مشترک تاسماهیان این دریا را تاثیرگذار خواند و تصریح کرد: دوره تولید مثل طولانی و بلوغ جنسی دیرهنگام تاسماهیان در بهبود وضعیت موجود موثر است.
پورکاظمی به کاهش ذخایر طبیعی تاسماهیان دریای خزر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یکی از راه‌های تامین گوشت و خاویار مورد نیاز کشور و ورود دوباره به بازارهای بین‌المللی، توسعه پایدار آبزی‌پروری ماهیان خاویاری و احیای دوباره خاویار ایران است.
رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خزر با تاکید براینکه ایران از قابلیت‌ها و شرایط ویژه‌ای در توسعه آبزی‌پروری تاسماهیان برخوردار است، خاطرنشان کرد: برخورداری از گونه‌های بومی و مناسب تاسماهیان دریای خزر، برخورداری از نیم قرن تجربه و دانش فنی در تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری و ایجاد اشتغال و شرایط آب و هوایی مناسب از قابلیت‌های ایران در توسعه آبزی‌پروری تاسماهیان است.
وی پایین بودن هزینه‌های تولید در مقایسه با دیگر کشورهای رقیب، ارزآوری و درآمد قابل توجه و امکان جذب سرمایه خارجی، وجود تقاضای زیاد برای مصرف گوشت و خاویار در بازارهای داخلی و جهانی و همچنین برخورداری از جایگاه بسیار مناسب در تجارت جهانی خاویار و مشهور بودن نام خاویار ایران را از دیگر قابلیت‌ها و شرایط ویژه کشور در توسعه پایدار آبزی‌پروری ماهیان خاویاری اعلام کرد.
پورکاظمی دریای خزر را به عنوان بزرگ‌ترین خزانه ژنی تاس ماهیان توصیف کرد و بیان داشت: دریای خزر زیستگاه اصلی این گونه‌های با ارزش کشور محسوب می‌شود و طبق تقسیم‌بندی IUCN تمام تاسماهیان خزر در رتبه شدیداً در حال انقراض قرار گرفته‌اند.
رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خزر هرگونه توسعه و برنامه‌ریزی برای حفظ ذخایر ماهیان خاویاری را نیازمند تدوین نقشه راه ذکر کرد و ابراز داشت: بررسی وضعیت موجود ماهیان خاویاری دریای خزر، بررسی میزان تولید گوشت و خاویار کشور در 20 سال گذشته، بررسی میزان صادرات خاویار ایران، وضعیت ذخایر طبیعی تاسماهیان خزر، سیاست کشورهای خزر در حفاظت و بهره‌برداری تاسماهیان و آبزی‌پروری ماهیان خاویاری از جمله مواردی است که باید در تدوین نقشه راه توسعه آبزی‌پروری مد نظر قرار گیرد.
وی بررسی مسائل، محدودیت‌ها و عوامل موثر در تولید نهاده‌های تولید، الگو و نظام‌های بهره‌برداری، فرآوری و صادرات و الزام‌های کنوانسیون سایتس را از موضوع‌های مهم توسعه آبزی‌پروری بیان کرد و اذعان داشت: نقشه راه در قالب اولویت‌ها و برنامه‌های اجرایی و تحقیقات مورد نیاز در پیشبرد توسعه آبزی‌پروری تاسماهیان، ساختار و الگو مناسب برای برنامه‌ریزی و توسعه در قالب شوراها و کمیته‌های تخصصی در سطح ملی و استانی ارائه می‌شود.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول