اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی:

پرورش ماهی در قفس توسعه می‌یابد

خبرگزاری فارس: کارشناس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور با اشاره به پرورش ماهی در قفس در شمال و جنوب کشور گفت: پرورش ماهی در قفس در کشور توسعه می‌یابد.

پرورش ماهی در قفس توسعه می‌یابد
به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی شهرام بهمنش صبح امروز در نخستین همایش ملی آبزی‌پروری ایران به وضعیت پرورش ماهی در قفس در جهان و پرورش ماهی در قفس‌های دریایی در دریای خزر اشاره کرد و اظهار داشت: پرورش ماهیان در قفس به صورت عملی از صدها سال گذشته با پرورش در آب شیرین و پس از آن در آب‌های شور دنیا انجام شده است.
وی پرورش ماهیان به صورت مدرن و در سیستم‌های پیشرفته قفس را از 30 سال گذشته عنوان کرد و افزود: نخستین گزارش پرورش تجاری ماهی سالمون در قفس در دهه 1970 بوده و در حال حاضر در 62 کشور جهان این روش انجام می‌شود.
بهمنش با اشاره به پرورش ماهی در قفس در شمال و جنوب کشور، تصریح کرد: پرورش ماهی در قفس کشور توسعه می‌یابد.
کارشناس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور، تولید آبزیان در قفس در جهان را 214 هزار و 216 تن اعلام کرد و گفت: نروژ، شیلی، ژاپن، انگلیس، ویتنام، کانادا، ترکیه، یونان، اندونزی و فیلیپین جزو نخستین کشورهای تولیدکننده ماهی در قفس بودند.
وی نخستین پرورش ماهی در قفس ایران را در خلیج فارس در نزدیکی جزیره هنگام معرفی کرد و بیان داشت: نخستین پرورش ماهی در قفس دریای خزر در ناحیه جفرود انزلی انجام شده است.

* رهاسازی 100 گونه آبزی در جهان

کارشناس آبزی‌پروری نیز در این همایش به بررسی تجربه‌های بازسازی ذخایر در ایران و جهان پرداخت و گفت: امروزه بازسازی ذخایر راهبرد جهانی در افزایش و تقویت شیلات ساحلی است.
حسین عبدالهی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 100 گونه آبزی در جهان رهاسازی می‌شود، افزود: تکثیر و رهاسازی آبزیان از ابتدای قرن بیستم مورد توجه قرار گرفته و به عنوان یک فعالیت آبزی‌پروری محسوب می‌شود.
وی کاهش مجموع گونه‌های بومی و کاهش کیفیت سازگاری محیط‌های آبی را از دلایل محدود شدن تولیدات طبیعی آب‌های داخلی برشمرد و تصریح کرد: تکثیر طبیعی تعدادی از گونه‌های ماهی در حال کاهش یا در حال تهدید در حال اجراست.
عبدالهی با اشاره به بازسازی گونه‌های در حال انقراض و تنظیم و مدیریت صید، خاطرنشان کرد: به بازسازی مکان‌های تخریب شده تکثیر طبیعی و افزایش ذخایر باید از طریق تکثیر و رهاسازی توجه شود.
کارشناس آبزی‌پروری بر روش‌های مناسب علامت‌گذاری و ارزیابی اثرات رهاسازی تاکید کرد و ابراز داشت: ژاپن، روسیه، آمریکا، نروژ و انگلستان از کشورهای پیشرو در تکثیر و رهاسازی آبزیان هستند.
وی ایران را از کشورهای مهم در تکثیر و رهاسازی آبزیان توصیف کرد و یادآور شد: سالانه بالغ بر 400 میلیون بچه ماهی و میگو در شمال و جنوب کشور رهاسازی می‌شود.
عبدالهی با بیان اینکه بررسی‌های 50 ساله در آمریکا نشان می‌دهد که رهاسازی در این کشور موفقیت‌آمیز نبوده است، اذعان داشت: رهاسازی آبزیان در ایران و ژاپن موفقیت‌آمیز بوده و بر صید تاثیر داشته است.
کارشناس آبزی‌پروری، تکثیر و رهاسازی آبزیان در ایران را از سال 1351 در شمال کشور عنوان کرد و افزود: تکثیر و رهاسازی آبزیان در ایران با ماهیان خاویاری آغاز شده و تکثیر و رهاسازی میگو و ماهیان دریایی در جنوب کشور از سال 1383 در حال انجام است.
وی رهاسازی آبزیان را سبب افزایش ذخایر بعضی از گونه‌ها دانست و تصریح کرد: تکثیر و رهاسازی ماهیان خاویاری و سفید تاثیرگذار بوده است.
عبدالهی ارزیابی موفقیت در رهاسازی، مدیریت ژنتیکی، ارزیابی اقتصادی، بهداشت و بیماری‌ها را از اولویت‌ها در بازسازی ذخائر برشمرد و خاطرنشان کرد: تحقیقات انجام شده در گونه‌های ایران ضرورت بازنگری در بازسازی ذخایر در کشور را نشان می‌دهد.
کارشناس آبزی‌پروری افزایش جمعیت‌های پاییزه و بهاره ماهی سفید را نشان دهنده موفقیت در تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان خواند و اذعان داشت: جمعیت آبزیان رودخانه‌های لمیر، سفیدرود، شیرود و تجن طبق بررسی ریزماهواره‌ها تفاوت‌هایی را نشان می‌دهند.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول