اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران خبر داد:

تهیه راهبرد تغذیه آبزیان پرورشی در کشور

خبرگزاری فارس: کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران از تهیه راهبرد تغذیه آبزیان پرورشی در کشور خبر داد.

تهیه راهبرد تغذیه آبزیان پرورشی در کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی محمود حافظیه صبح امروز در نخستین همایش ملی آبزی‌پروری ایران به فعالیت‌های موسسه تحقیقات شیلات ایران اشاره کرد و اظهار داشت: این موسسه با تصویب و تجهیز دو ایستگاه تخصصی و غذای زنده با نظارت پژوهشکده‌های آبزی‌پروری بندر انزلی و اهواز اقدام به تهیه راهبرد تغذیه آبزیان پرورشی کرده است.
وی با بیان اینکه جمع‌آوری اطلاعات دقیق از میزان تولید انواع آبزیان پرورشی کشور و میزان نیاز غذایی آنها آغاز شده است، افزود: بررسی کمیت و کیفیت غذای کارخانه‌های تولیدی در کشور و غذاهای وارداتی و بررسی کمی و کیفی محصولات داخل کشور که در جیره غذایی آبزیان پرورشی سهم دارند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
حافظیه، تهیه نرم‌افزار جیره‌نویسی غذای آبزیان با تاکید بر بومی‌سازی اطلاعات آنالیزهای کیفی ترکیبات را یکی از راهبرد تغذیه آبزیان پرورشی در کشور برشمرد و تصریح کرد: بررسی احتیاج‌های غذایی هرگونه پرورشی با در نظر گرفتن اولویت گونه‌ای و مراحل زیستی مد نظر است.
استادیار موسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر تهیه فرمولاسیون غذایی ماهیان خاویاری به اتمام رسیده است، خاطرنشان کرد: تاکید بر استفاده از غذاهای زنده برای آبزیان دریایی به صورت غنی شده و تلاش به منظور جایگزینی غذاهای با کیفیت گرانوله به جای آنها در حال انجام است.
وی بر استفاده از پروبیوتیک‌ها به منظور جلوگیری از بروز بیماری، رشد بهتر، افزایش بازمانی و بهبود کیفیت آب تاکید کرد و بیان داشت: استفاده از انواع مکمل‌های غذایی در بهبود کیفی جیره و تولید پودر ماهی از منابع داخلی یا استفاده از جایگزین‌ها با رعایت تنظیم اسیدهای آمینه ضروری است و قابلیت هضم‌پذیری آنها تاکید شده است.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران، تاکید بر تولید روغن ماهی از منابع داخلی یا استفاده از جایگزین‌ها با رعایت تنظیم اسیدهای چرب غیراشباع ضروری به‌ویژه انواع بلند زنجیره را از راهبردهای تغذیه آبزیان ذکر کرد و گفت: توجه ویژه به ویتامین‌ها در دوزهای مورد نیاز و مواد معدنی و همچنین توجه ویژه به ضد غذاها در ترکیبات مورد استفاده جیره و به‌کار بردن روش‌های حذف فیزیکی و شیمیایی آنها از جمله راهبردهای تغذیه آبزیان پرورشی در کشور است.
وی به هماهنگی با شرکت‌های تولیدکننده آنزیم‌ها و مکمل‌های غذای آبزیان به منظور تست‌های آزمایشگاهی اشاره کرد و اذعان داشت: توجه به مفهوم غذا دارو در روند تغذیه انسان‌ها از محصولات آبزیان از دیگر راهبردهای تغذیه آبزیان پرورشی کشور است.
 
* استفاده از فناوری‌های نوین در آبزی‌پروری تاثیرگذار است

کارشناس شرکت مهندسین مشاور پی‌آب نوین نیز در این همایش گفت: در حال حاضر حرکت به طرف توسعه پایدار زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی آبزی‌پروری از اصلی‌ترین مسائل مهندسی آبزیان در سطح جهان است.
محمد قلی‌زاده با تاکید بر استفاده از فناوری مناسب برای افزایش بهره‌وری از منابع و انرژی، افزود: مشارکت در تعامل جهانی برای غذا و سوخت موثر است.
وی به تداوم جهت‌گیری پژوهشی برای بهینه‌سازی سیستم‌های تصفیه آب اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به افزایش تولید آبزیان به‌ویژه قزل‌آلا و تغییرات آب‌دهی منابع آبی و آزادسازی حامل‌های انرژی در ایران باید این موارد در طراحی، اجرای مزارع و استخرها، تجهیزات و سامانه‌ها در نظر گرفته شود.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول