اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری:

بیوتکنولوژی سبب ارتقای کیفیت آب مزارع می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری گفت: استفاده از بیوتکنولوژی سبب ارتقای کیفیت آب مزارع و کاهش آلودگی‌ها در آب خروجی مزارع پرورشی می‌شود.

بیوتکنولوژی سبب ارتقای کیفیت آب مزارع می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، محمد پورکاظمی در نخستین همایش ملی آبزی‌پروری ایران به فرصت‌ها، چالش‌ها و چشم‌انداز بیوتکنولوژی شیلاتی در کشورهای در حال توسعه اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش جمعیت از 7 میلیارد به 9 میلیارد نفر و تغییر درصد ساکنان مناطق شهری از 50 درصد به 70 درصد تا سال 2050 از چالش‌های عمده امنیت غذایی در جهان است.
وی تغییر عادت‌های غذایی مردم را از جمله چالش‌های عمده امنیت غذایی در جهان عنوان کرد و افزود: اثرات جدی و شدید آب و هوایی کره زمین بر محصولات کشاورزی از دیگر چالش‌ها در امنیت غذایی محسوب می‌شود.
پورکاظمی با بیان اینکه آبزی‌پروری رشد چشمگیری در زیربخش شیلات داشته است، تصریح کرد: آبزی‌پروری 3.46 درصد تولید ماهی در جهان را به خود اختصاص داده است.
دانشیار پژوهشی انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری، دلایل عمده رشد آبزی‌پروری را به‌کارگیری توام تکنیک‌های سنتی و بهره‌مندی از چهار روش عمده و متداول بیوتکنولوژی اصلاح‌نژاد و کنترل تولید مثل آبزیان، امنیت غذایی و کنترل انواع بیماری‌ها، مدیریت محیط زیست و زیست‌درمانی و همچنین حفظ تنوع زیستی و مدیریت ذخایر شیلاتی اعلام کرد.
وی تنوع گونه‌ای را از دیگر دلایل موفقیت آبزی‌پروری در جهان برشمرد و خاطرنشان کرد: بیش از 230 گونه آبزی در حال حاضر در جهان از طریق بومی‌سازی در محیط‌های محصور و بهره‌برداری از تنوع ژنتیکی پرورش داده می‌شود.
پورکاظمی تامین بچه ماهی از زیستگاه‌های طبیعی را یکی از راه‌های افزایش تولید آبزیان معرفی کرد و گفت: روش‌های مناسب اصلاح نژاد، بهره‌گیری از بیوتکنولوژی تولید ماهیان نر، دستکاری‌های کروموزومی، تولید ماهیان تمام ماده، تولید جمعیت‌های تک جنس و انجماد اسپرم در افزایش تولید آبزیان بسیار حائز اهمیت است.
رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری، استفاده از تکنولوژی کنترل بیماری‌ها و تولید انواع واکسن‌ها در کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک در آبزیان را موثر خواند و ابراز داشت: استفاده از تکنولوژی مولکولی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نقش مهمی در تشخیص زودهنگام DNA و سلامت و امنیت غذایی آبزیان داشته است.
وی استفاده از تکنولوژی، شناسایی جلبک‌های سمی، کاهش آلودگی‌ها در آب خروجی مزارع پرورشی و ارتقای آب مزارع را از دیگر کاربردهای بیوتکنولوژی معرفی کرد و اذعان داشت: بیوتکنولوژی دارای کاربردهای مفید در آبزی‌پروری است.
پورکاظمی با تاکید براینکه بیوتکنولوژی نقش موثری در مدیریت ذخایر طبیعی آبزیان به‌ویژه در شناسایی ساختار جمعیت‌ها و ذخایر تعیین میزان تنوع ژنتیکی دارد، یادآور شد: بیوتکنولوژی نقش مهمی در تعیین مسیر مهاجرت، معرفی مارکر‌های تشخیص گونه‌ها و تاکسونومی آبزیان مهم اقتصادی دارد.

* استرپتوکوکوزیس بیماری مشترک بین انسان و آبزیان است

مدیر قطب علمی بهداشت و بیماری‌های آبزیان دانشگاه تهران نیز در این همایش به پراکنش جغرافیایی، بیماری‌زایی، تنوع ژنتیکی، عوامل خطرساز و پیشگیری از استرپتوکوکوزیس اشاره کرد و گفت: استرپتوکوکوزیس لاکتوکوزیس با عامل مولد استرپتوکوکوس اینیایی و لاکتوکوکوس گارویه به عنوان یکی از بیمار‌های با اهمیت اقتصادی در صنعت آبزی‌پروری است.
مهدی سلطانی، استرپتوکوکوزیس لاکتوکوزیس را بیماری مشترک بین انسان و آبزیان نامید و افزود: این بیماری تا کنون خسارت‌های قابل توجهی به پرورش دهندگان گونه‌های قزل‌آلای رنگین کمان و تیلاپیا وارد کرده است.
وی با بیان اینکه استرپتوکوکوزیس لاکتوکوزیس بیشترین خسارت را در فصل‌های بهار و تابستان که درجه حرارت آب بالاتر از 15 درجه سانتی‌گراد است وارد می‌کند، تصریح کرد: برآورد خسارت این بیماری در کشورهای آمریکا، استرالیا، چین، ژاپن، سنگاپور، بحرین و ایران بیش از ده‌ها میلیون دلار در سال است.
به گفته سلطانی، خسارت‌های اقتصادی ناشی از این بیماری در ایران با عوامل هر دو گونه اینیایی و لاکتوکوکوس گارویه به بیش از 15 میلیارد تومان در سال می‌رسد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول