اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل:

نخستین کارخانه کمپوست در اردبیل راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: با همکاری یک سرمایه‌گذار برون‌استانی شاهد راه‌اندازی نخستین کارخانه کمپوست با هدف بازیافت زباله و بهره‌گیری از این ظرفیت مورد غفلت واقع شده می‌باشیم.

نخستین کارخانه کمپوست در اردبیل راه‌اندازی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل علی حمیدی عصر امروز در جلسه ستاد پسماند مشگین‌شهر اظهار داشت: با هماهنگی‌ها و رایزنی‌های مختلف مقرر شده است سرمایه‌گذار طرح ظرف روزهای آینده با کسب مجوزهای لازم عملیات احداث کارخانه را شروع کند تا در کنار بازیافت زباله بستر برای تولید برق و محصول آر‌دی‌اف نیز فراهم شود.
وی یکی از مشکلات اغلب شهرهای استان اردبیل را دفن غیراصولی و غیربهداشتی زباله و پسماندهای شهری اعلام کرد و افزود: در کنار احداث چنین مجموعه‌های سودمند باید کار تفکیک زباله در مبدأ انجام شود و این کار را شهروندان به عنوان یک وظیفه اصلی و جدی تلقی کنند.
حمیدی به پیامدهای نامناسب دفن غیربهداشتی زباله و ضرر و زیان آن به طبیعت و محیط زیست اشاره کرد و ادامه داد: ما حق سوءاستفاده از فضای زیست‌محیطی را نداریم بلکه مسئول هستیم تا جلوی اجازه تخریب و بهره‌برداری نابجا را بگیریم.
‌مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در ادامه سخنان خود یکی از موارد مورد نظر در دفن بهداشتی زباله‌ها و فرآوری پسماندهای عادی را رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی اعلام کرد و گفت:‌ با اجرای طرح بازیافت پسماند از سال آینده در تمام شهرهای بالای 200 هزار نفر در استان یک روند رو به رشد را در این زمینه شاهد هستیم.
‌فرماندار مشگین‌شهر نیز در سخنانی با اشاره به تولید 50 هزار تن زباله در این شهر به صورت روزانه خواستار جمع‌آوری درست و بهداشتی زباله و تفکیک آن به شکل اصولی شد.
فتح‌آقا محمداوغلی زباله‌های بیمارستانی را بسیار خطرناک و نحوه دفن آن را نیز تابع شرایط خاص دانست و تصریح کرد: قرار است با همکاری شهرداری طرح جدیدی در جمع‌آوری زباله در مشگین‌شهر اجرایی شود که الگو گرفته از استان فارس است.
همچنین در جلسه مشابهی در خلخال که با حضور مدیرکل محیط زیست استان اردبیل برگزار شد مسایل و موانع پیش روی دفن بهداشتی زباله و نحوه کاهش آسیب‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
مدیرکل محیط زیست استان اردبیل شهرداری‌ها را به ایفای نقش مهم و ارزشمند در دفن بهداشتی زباله‌ها دعوت کرد و گفت: ما هم‌اکنون در شهرستان خلخال با مشکل دفن زباله‌ها مواجه هستیم که برای برخی از شهروندان مشکلاتی را به وجود آورده است.
علی حمیدی به نگرانی‌های مردم در این باب اشاره کرد و افزود: ضرورت دارد مسئولان شهرستان فضای مناسب و دور از حاشیه شهر را برای دفن اصولی و بهداشتی زباله در نظر بگیرند.
فرماندار خلخال نیز در این جلسه با اشاره به این‌که محل دفن زباله خلخال آسیب‌زا است، خاطر نشان کرد: برای انتقال این محل به فضای جدید به 100 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم چرا که محل فعلی دفن زباله در کنار رودخانه هروچایی و بیمارستان 96 تختخوابی خلخال در کنار مزارع و باغات مردم و محل مسکونی واقع شده است که این مورد اعتراض مردم بوده و شاهد گله‌مندی آنها از این امر هستیم.
محل دفن زباله خلخال از سال 76 با مشکلاتی مواجه بوده به طوری که آسیب‌های فراوانی به محیط زیست و باغات اطراف آن وارد کرده که این امر سبب نابودی مزارع و آلودگی مکان‌های طبیعی به ویژه حضور حیوانات وحشی و مزاحمت آنها به مردم شده است که علی‌رغم تذکرات متعدد هنوز محل دفن زباله شهر خلخال تغییر نکرده به طوری که با وجود تذکرات متعدد در انتقال این محل به مکان جدید مشکلات و نارسایی‌هایی قابل مشاهده است.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول