اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا بهمن ماه امسال؛

کارخانه کمپوست اهواز راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز از راه‌اندازی کارخانه کمپوست اهواز تا بهمن ماه امسال خبر داد.

کارخانه کمپوست اهواز راه‌اندازی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمدسعید گلابکش‌زاده ظهر امروز در کارگروه پسماند با اشاره به اینکه عملیات اجرایی ساخت کارخانه کمپوست اهواز از شهریور ماه امسال آغاز شد، گفت: فاز نخست این کارخانه شامل دو خط با ظرفیت ۳۰۰ تن و تولید کود درشت بهمن ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
به گفته وی، فاز دوم این کارخانه شامل یک خط با ظرفیت ۳۰۰ تن و تولید کود نرم است.
وی افزود: کارخانه کمپوست حدود ۳۰ درصد پیشرفت دارد و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در مدفن جدید اهواز قرار دارد.
عضو کارگروه پسماند استان همچنین با ارائه گزارشی از مدفن قدیم و جدید اهواز گفت: مدفن فعلی اهواز جنب روستای برومی با مساحت ۶۰ هکتار در اراضی ملی در سال ۶۹ به بهره برداری رسید.
وی افزود: با توسعه این محل و اضافه کردن مقداری از اراضی اطراف به صورت غیرمجاز، در حال حاضر ۴۵۰ هکتار از این اراضی برای دفن زباله مورد استفاده قرار گرفته است.
گلابکش‌زاده آغاز اقدامات برای تعیین محل جدید مدفن پسماند اهواز را از سال ۸۰ عنوان کرد و گفت: سه چهار سال از این زمان برای تملک زمین گذشت و هنوز هم مشکل معارضان به طور کامل حل نشده است؛ به طوری که طی قراردادی ماهانه ۱۷ میلیون تومان به نیروی انتظامی برای حفاظت از زمین پول می‌دهیم.
وی در مورد مدفن جدید پسماند اهواز گفت: این محل با مساحت ۱۲۵ هکتار در مسیر اهواز ماهشهر قرار دارد و برای دفن زباله تا ۴۰ سال پیش بینی شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اهواز با اشاره به اینکه این محل کاملا حصارکشی و جاده دسترسی نیز در حال احداث است، افزود: برق رسانی به این مکان مشکل دارد و با سه ماه تاخیر مواجه است.
وی اظهار داشت: مدفن جدید اهواز با انتقال تکنولوژی از ژاپن برای نخستین بار در کشور راه اندازی می‌شود که با توجه به وضعیت جغرافیایی اهواز و بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی تمهیداتی دیده شده است.
وی بخشی از طرح را، پیاده سازی و اجرای سلول دفن بهداشتی، مسیل‌های هدایت آب، سیستم جمع آوری و هدایت شیرابه و تصفیه و بازچرخانی شیرابه عنوان کرد و افزود: با اجرای این تکنولوژی یکی از دغدغه‌های اصلی دفن پسماند یعنی تولید گازهای سمی کاهش می‌یابد و سیستم راهبری آن ساده است.
گلابکش‌زاده روش‌های اجرا شده دفع زباله در کشور را بسیار پرهزینه دانست و افزود: بر اساس این روش، هزینه بهره برداری و راهبری برای هر کیلوگرم زباله بین ۱۰ تا ۱۵ تومان است.
به گفته وی، یک دستگاه پرس پسماند نیز با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان خریداری شده که ظرفیت هر سلول دفن را از دو ماه به هشت ماه افزایش می‌دهد.
وی در ادامه مشکل تفکیک زباله از مبدا را در اهواز ناشی از وجود انبارهای غیرمجاز در شهر عنوان کرد و افزود: این انبار‌ها محل تجمع ضایعات است که با دادستان اهواز برای جمع آوری آن‌ها در حال مذاکره هستیم.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول