اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

در افق 1404؛

سرانه فضای کتابخانه‎های گلستان به 8 متر مربع می‎رسد

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های گلستان گفت: سرانه فضای کتابخانه‎های استان در افق 1404 به هشت مترمربع می‎رسد.

سرانه فضای کتابخانه‎های گلستان به 8 متر مربع می‎رسد
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سید حسین علوی صبح امروز در جمع خبرنگاران استان گرگان با بیان استاندارد جهانی که به ازای هر 100 شهروند باید هشت متر فضا وجود داشته باشد، اظهار داشت: اکنون این میزان سرانه فضا در استان، یک متر و 20 سانتیمتر است که بنا داریم با همتی بلند، این فضا را تا افق 1404 به هشت متر برسانیم.
وی با بیان سرانه مطالعه در استان به میزان 59 دقیقه و 17 ثانیه، تصریح کرد: این میزان، از میانگین سرانه مطالعه کل کشور 17 دقیقه کمتر است که آمار خوبی نیست، چون ما باید بیشتر از حد میانگین و یا حداقل برابر با آن باشیم.
مدیرکل کتابخانه‌های گلستان با بیان آخرین آمار گرفته شده در بخش کتابخانه‎ها گفت: در بحث احصاء سرانه مطالعه، پنج شاخص جهانی مدنظر قرار می‎گیرد که به تفکیک، در استان ما میانگین سرانه مطالعه در فضای مجازی یک دقیقه و 17 ثانیه، مطالعه قرآن و ادعیه 12 دقیقه و 14 ثانیه، مطالعه نشریات چهار دقیقه و 11 ثانیه، مطالعه روزنامه 30 دقیقه و 32 ثانیه و مطالعه کتب غیردرسی 11 دقیقه و 38 ثانیه است.
وی با بیان پایین بودن میانگین سرانه مطالعه استان به میزان 16 دقیقه و 9 ثانیه، نسبت به میانگین کشوری افزود: پایین بودن انگیزه مطالعه و عدم دسترسی آسان به کتاب به عنوان عوامل اصلی پایین بودن سرانه مطالعه در استان است.
علوی در خصوص چگونگی رفع این دو مشکل، گفت: بحث افزایش انگیزه، فعالیت بین دستگاهی و عزم استانی را می‎طلبد، بدین صورت که خطر کمرنگ شدن کتاب برای مردم بازگو شده، کار تبلیغی انجام شود و رسانه‎ها وارد میدان شوند.
وی ادامه داد: در بحث سهولت دسترسی به کتاب دو راه وجود دارد، اینکه افراد خود کتاب خریداری کنند و یا کتاب به امانت بگیرند که برای رسیدن به این دو امر هم باید تیراژ کتاب‎ها بالا رود و هم قیمت‎ها مناسب‎سازی شود.
علوی ضمن اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی، خاطرنشان کرد: در این ایام برنامه‎های بسیاری از جمله رونمایی کتاب، تقدیر از خادمان کتاب و کتابداران، نمایشگاه تازه‎های کتاب، افتتاح کتابخانه‎های عمومی در سطح استان، اهداء کتاب به کتابخانه‎های عمومی استان و ده‎ها برنامه فرهنگی دیگر در سراسر استان انجام خواهد شد.
مدیرکل کتابخانه‌های استان گلستان همچنین اعلام کرد: مسابقه بزرگ «برکرانه غدیر» از دیگر برنامه‎های این هفته است که به صورت ملی و با همکاری سپاه نینوای استان، اتحادیه انجمن اسلامی دانش‎آموزی و نهاد کتابخانه‎های استان برگزار می‎شود و علاقه‎مندان می‎توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت شبکه کتابخوانان حرفه‎ای ایران www.booki.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول