اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بازرسی استان قزوین:

در اخذ تضمین برای اعطای تسهیلات بانکی سلیقه‌ای عمل نشود

خبرگزاری فارس: مدیرکل بازرسی استان قزوین گفت: نباید در اخذ تضمینات کافی و صد درصد معتبر برای تسهیلات اعطایی، سلیقه‌ای عمل شود و یا با فشارهای متعدد برخی افراد و مدیریت‌ها در سطوح مختلف قوانین نادیده گرفته شوند.

در اخذ تضمین برای اعطای تسهیلات بانکی سلیقه‌ای عمل نشود
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل بازرسی استان قزوین، محمدحسین یزدان‌پناه در پنجمین جلسه کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان بیان کرد: رشد و توسعه کشور منطبق بر رشد و توسعه شبکی بانکی است زیرا بانک‌ها یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین نقش‌ها را در تجهیز منابع مالی و تأمین منابع سرمایه‌گذاری بر عهده دارند.
وی ادامه داد: وقتی ابزار و سیستم کنترلی دستگاه‌های اجرایی به ویژه در شبکه بانکی متناسب با پیشرفت و فناوری روز نباشد، نباید انتظار کنترل و نظارت لحظه‌ای و به هنگام را داشته باشیم.
مدیرکل بازرسی استان قزوین اضافه کرد: نبض حوزه نظارتی باید در اختیار مدیران باشد و همراه با گستردگی فعالیت‌ها و ارائه خدمات جدید و متنوع، ابزار و روش‌های نظارتی نیز تغییر کند تا کنترل‌ها دقیق‌تر و با شفافیت هرچه بیشتر انجام شود.
وی عنوان کرد: برنامه‌ریزی و ساماندهی در تمامی سطوح و بخش‌ها بدون نظارت خروجی مطلوبی ندارد و به همین منظور حضور کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور در مراکز حساس تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز از جمله در کمیته اعتبارات بانک‌ها بسیار ضروری و حائز اهمیت است.
یزدان پناه یادآور شد: حضور نمایندگان سازمان بازرسی در این کمیته از گذشته مطرح بوده ولی به دلایل متعددی این  امر محقق نشد که نتیجه آن نیز وارد شدن آسیب به شبکه بانکی کشور است.
وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه کشوری نظارت بر معاملات دستگاه‌های اجرایی خاطرنشان کرد: به واسطه همکاری و تعامل خوب مدیران و حضور بازرسان در کمیسیون معاملات دستگاه‌ها، میزان تذکرات در روند برگزاری مناقصه‌ها و مزایده‌ها کاهش محسوسی نسبت به گذشته داشته است.
مدیرکل بازرسی استان قزوین با اشاره به آسیب‌های موجود در شبکه بانکی کشور اظهار کرد: چشم پوشی و سهل‌انگاری در اجرای ضوابط و قوانین، عدم اعتبار سنجی‌های مناسب، کنترل نشدن منابع تضمین کننده تسهیلات، تفویض اختیارات بی‌حد و حصر و تهیه و تکمیل پیش فاکتورهای صوری و فرم‌های مربوط به تسهیلات از مهم‌ترین این آسیب‌هاست.
وی تصریح کرد: توجه نکردن به اهلیت افراد دریافت کننده تسهیلات، کارشناسی نشدن صحیح و دقیق وثیقه‌ها (متناسب با تسهیلات)، عدم توجه به گردش حساب و مطالبات معوق مشتری در سایر بانک‌ها، عدم نظارت‌های درون سازمانی مستمر در رده‌های مختلف و توجه نکردن به توجیهات فنی، مالی و اقتصادی از دیگر این آسیب‌ها به شمار می‌روند.
یزدان پناه تأکید کرد: نباید در اخذ تضمینات کافی و صد درصد معتبر برای تسهیلات اعطایی، سلیقه‌ای عمل شود و یا با فشارهای متعدد برخی افراد و مدیریت‌ها در سطوح مختلف قوانین نادیده گرفته شوند بلکه باید حساسیت لازم و اعمال قانون نسبت به همه مراجعین و افراد وجود داشته باشد.
وی یادآور شد: امیدواریم با برگزاری جلسات هم‌اندیشی و کمیسیون‌های علمی تخصصی با رویکرد آسیب‌شناسی در حوزه بانکی و همچنین شناسایی راهکارهای کارشناسی و اصولی، شاهد هدایت افکار عمومی به سمت صحیح و رشد و شکوفایی عرصه اقتصادی در نظام مقدس اسلامی باشیم.
مدیرکل بازرسی استان قزوین در ادامه با تشریح و تبیین جایگاه قانونی و وظایف و اهداف سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی به عنوان ارگان عالیه نظارتی نظام و با رویکرد پیشگیری و اصلاح امور، منابع انسانی و مدیران دستگاه‌ها را مصداق واقعی بیت‌المال می‌داند و این نقض غرض است که تصور شود دستگاه نظارتی فقط به دنبال مچ‌گیری است.
در ادامه دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان قزوین گفت: حضور کارشناسان سازمان بازرسی در این کمیته پشتیبان خوبی است تا با تعامل و همفکری، کارها درست و شفاف انجام شود و زمینه هر چه بهتر اجرای صحیح قوانین و مقررات فراهم شود.
حاجی‌عباسی افزود: وجود خطا با گستردگی کارهای اجرایی اجتناب‌ناپذیر است ولی در نظام اسلامی این درصد باید بسیار پایین باشد.
وی ضمن ارائه گزارشی از مجموع اقدامات و روند برگزاری جلسات هماهنگی بانک‌های استان تأکید کرد: با توجه به پایین بودن هزینه پیشگیری، بنابراین استقبال از امر نظارت را افتخاری برای خود می‌دانیم و تلاش می‌کنیم تا با دعوت از کارشناسان کارگروه اقتصادی و زیربنایی اداره کل بازرسی استان برای حضور در جلسات در راستای رضایتمندی مردم و جلب اعتماد عمومی قدم برداریم.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول