اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

حرم رضوی میزبان زائران عید قربان است

خبرگزاری فارس: عید قربان، عید تن و جان سپردن در راه خدا و رهایی از چنگال نفس اماره و یادآور اخلاص و بندگى حضرت ابراهیم(ع) در برابر پروردگار خویش است، آن‌جا که فرمان حق براى ذبح اسماعیل صادر شد، و ابراهیم(ع) آن بنده فرمانبردار سربلند از عهده این آزمون الهى برآمد و فرمانبردارى خویش را به درستى اثبات کرد.

حرم رضوی میزبان زائران عید قربان است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حرم مطهر رضوی که مدفن و مرقد منور وارث ابراهیم خلیل‌الله، حضرت رضا(ع) است، در این روز بزرگ مهیای پذیرایی از نمازگزاران عید سعید قربان و زائرین بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان جهان شد.
آنچه در ادامه می‌آید، گوشه‌ای از اقدامات معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در این عید سعید است.
 
تعویض پرچم گنبد منور و پوشش و گل‌های ضریح مطهر
در نخستین ساعات بامداد روز عید سعید قربان پرچم گنبد بارگاه ملکوتی امام‌رضا(ع) و پوشش و گل‌های ضریح مطهر تعویض شد.
پرچم گنبد منور و پوشش ضریح مطهر که به مناسبت شهادت و اقامه عزای حضرت امام باقر(ع) به رنگ سیاه عزا درآمده بود، در این روز به‌طور همزمان و در هنگام عوض کردن گل‌های فوق ضریح مطهر تعویض شد. این برنامه در مراسمی ویژه با حضور سرکشیک‌های حرم ‌مطهر رضوی انجام شد و خادمان بارگاه منور رضوی پس از طلوع آفتاب و اجرای مراسم صفه (قرآن‌خوانی از سوی حفاظ حرم مطهر) و خطبه، گل‌های بالای ضریح مطهر را تعویض کردند.
 
طنین نوای نقاره‌خانه
آئین سنتی نقاره‌زنی نیز که از دیرباز در حرم مطهر رضوی معمول بوده، در روز عید سعید قربان با همان شکوه و جلال همیشگی و در ساعت7 صبح نواخته شد.
 
رواق‌های حرم مطهر پذیرای نمازگزاران
با توجه به برودت هوا و به منظور رفاه حال زائران بارگاه منور رضوی، تمام فضاهای مسقف حرم مطهر رضوی برای برپایی نماز عید غبارروبی و آماده‌سازی شد.
رواق‌های مبارکه امام خمینی(ره)، دارالزهد، شیخ بهایی، دارالعباده، صحن امام(ره)، نیمه جنوبی بست شیخ حر‌عاملی، صحن هدایت و نیمه شرقی رینگ شیخ طبرسی مخصوص برادران مهیا گشت.
کلیه شبستان‌های مسجد جامع گوهرشاد، صحن گوهرشاد، نیمه شرقی بست شیخ بهایی تا رواق مبارکه دارالنور، دارالولایه، دارالهدایه و صحن‌های مقدس انقلاب، جمهوری اسلامی و رضوان نیز برای خواهران آماده شد.
 
کفشداری‌های حرم مطهر
22 کفشداری حرم مطهر نیز کفش‌های نمازگزاران را دریافت کرده و توزیع پلاستیک کفش نیز به‌طور گسترده در کفشداری‌ها و مبادی ورودی رواق‌ها انجام پذیرفت.
 
افزایش گیت‌های بازرسی
در ایام و مناسبت‌های ویژه خیل عظیمی از ارادتمندان اهل بیت(ع) از اقصی نقاط دنیا و کشورمان برای عرض تبریک به ساحت ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج(ع) به حرم مطهر مشرف می‌شوند در همین راستا، مدیریت انتظامات حرم مطهر رضوی با افزایش نیروهای گیت‌های بازرسی و هادی زمینه‌ حضور بدون دغدغه زائران را فراهم کرد.
 
بهداشت اماکن متبرکه
با توجه به حضور صدها هزار نمازگزار و زائر در بارگاه منور رضوی، لزوم رعایت موازین بهداشتی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، به همین منظور از سوی مدیریت رفاه زائرین اقدامات بهداشتی ویژه‌ای تدارک دیده شد، همچنین معطرسازی گسترده حرم مطهر نیز با عطر و اسانس اعلاء و گلاب ناب انجام شد.
 
بخش پیداشدگان و رسیدگی به امور گمشدگان
با توجه به حضور گسترده زائران و امکان گمشدن در اماکن متبرکه بخش پیداشدگان و رسیدگی به امور گمشدگان حرم مطهر رضوی نیز با 9 دفتر و افزایش نیروها در صحن‌های مختلف حرم مطهر در خدمت زائران بود.
بخش‌های صندلی چرخدار، امانات و خدمات اورژانس حرم مطهر نیز با افزایش نیروها و خدمات خود در این عید سعید به خدمت‌رسانی مشغول بودند.
انتهای پیام/ج10
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول