اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه:

عید قربان درس ایثار ابراهیمی به مسلمانان می‌آموزد

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم با اشاره به درس‌هایی که عید قربان برای مسلمان دارد، گفت: یادآوری خاطره ایثار حضرت ابراهیم می‌تواند برای ما درس‌آموز باشد تا بدانیم در راه حق باید از همه چیز گذشت.

عید قربان درس ایثار ابراهیمی به مسلمانان می‌آموزد
حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی ایازی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، اظهار کرد: در ایام ماه ذی‌الحجه که ایام میقات عاشقان در سرزمین حج است برخی روزها به نام‌های خاصی نام‌گذاری شده است.
وی افزود: یکی از این روزها عرفه است که به خاطر وقوف حجاج در صحرای عرفات و اعمالی که انجام می‌شود به این نام خوانده می‌شود.
این پ‍ژوهشگر مسائل دینی تاکید کرد: عید قربان و مراسم قربانی کردن نیز از سنت ابراهیمی گرفته شده است که داستان آن از خوابی شروع می‌شود که حضرت ابراهیم در مورد قربانی کردن فرزندش اسماعیل دیده بود.
وی اظهار کرد: اسماعیل نیز در جواب پدرش گفت پدر هرچه دستور داری انجام بده و ان‌شاء الله مرا از صابران خواهی دید.
ایازی ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع) پیش از این واقعه نیز از راه اموال یا همسر مورد آزمایش قرار گرفته بود اما این آزمایش برای او که علاقه بسیاری به ادامه نبوتش از طریق فرزندش داشت، آزمایش بسیار سختی محسوب می‌شد.
وی عنوان کرد: در این واقعه هدف آزمایش مراتب بندگی حضرت ابراهیم(ع) بود و در غیر این ‌صورت قرار نبود واقعا حضرت اسماعیل ذبح شود یا اینکه در دین خدا آئینی مبنی بر قربانی کردن انسان وجود داشته باشد.
این نویسنده و محقق ادامه داد: عید قربان که از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان است از این رو، روز شادی است که حضرت ابراهیم(ع) از این آزمایش بزرگ سربلند بیرون آمده است.
وی افزود: دلیل دیگر شادی این روز برای حاجیانی است که در مکه حضور دارند و پس از انجام موفق اعمالشان نسبت به قربانی کردن اقدام می‌کنند.
ایازی خاطرنشان کرد: عید قربان برای ما نیز درسی دارد و یادآوری خاطره ایثار حضرت ابراهیم می‌تواند برای ما درس‌آموز باشد تا بدانیم در راه حق باید از همه چیز گذشت.
وی ادامه داد: ما نیز باید توجه داشته باشیم که امکان دارد در زندگی با آزمایشات بی‌شماری درگیر شویم که البته بسیاری از این آزمایشات می‌تواند خیلی سخت و نفس‌گیر باشد.
این پژوهشگر مسائل دینی تاکید کرد: در واقع عید قربان یک نوع تمرین برای ماست تا مبارزه با خواسته‌ها و تمایلات نفسانی در راه خدا را یاد بگیریم؛ به ویژه بعد از عرفه که با دعا نفس خود را شستشو می‌دهیم و برای این کار آماده می‌شویم.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول