اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی:

عید قربان روز پاسداشت بندگی است

خبرگزاری فارس: مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی گفت: روز عید قربان از اعیاد بزرگ اسلام و روز پاسداشت بندگی است.

عید قربان روز پاسداشت بندگی است
حجت‌الاسلام سید غلام عباس موسوی امروز در گفت­وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار داشت: عید قربان از اعیاد برجسته اسلامی است که در میان اعیاد دیگر دارای جایگاه ویژه‌ و ممتازی است.
وی افزود: این عید ریشه‌ دیرینه‌ای در قبل از اسلام دارد و قبل از دین اسلام در زمان پیامبر بزرگوار حضرت ابراهیم بنا گذاشته شده است.
مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: خدای متعال به حضرت ابراهیم(ع) ابلاغ کرد که پسرش اسماعیل را در راه او قربانی کند و اسماعیل نیز این امر الهی را مشتاقانه پذیرفت و آماده قربانی شدن در راه خدا شد.
وی اظهار کرد: بسیار سخت است که پدری با دست خودش فرزندش را قربانی کند اما حضرت ابراهیم(ع) از این امتحان بسیار سخت سربلند بیرون آمد.
موسوی گفت: وقتی آمادگی ذبح اسماعیل در حضرت ابراهیم(ع) به وجود آمد؛ خداوند دستور داد تا وی گوسفندی را به جای اسماعیل قربانی کند.
وی تاکید کرد: این امر به این معنا است که حضرت ابراهیم(ع) آماده پذیرش فرمان خداوند قیمتی حتی به قیمت فدا کردن جان خانواده و عزیزترین کسانش بود.
مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی افزود: عید قربان یعنی فدا شدن و گذشتن از همه چیز در راه خدا و قطع تمام تمایلات بشری و نفسانی برای رسیدن به او است.
وی ادامه داد: عید قربان عید بندگی، عید پرستش و عید آزمون است و هرکسی نمی‌تواند در این آزمون سربلند بیرون بیاید.
مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به این موضوع که برای پیروزی در آزمون الهی باید اخلاص داشت، افزود: درسی که ما از عید قربان می­گیریم این است که تنها در صورتی می­توانیم در ابتلائات سخت الهی موفق باشیم که در طول زندگی­مان اخلاص را حفظ کرده باشیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر ابراهیم آماده بود تا فرزندش را در راه خدا قربانی کند به خاطر یک عمر با اخلاص و برای خدا زندگی کردن وی بود.
موسوی گفت: داستان حضرت ابراهیم به ما می­آموزد که در راه خدا باید بر همه چیز پا گذاشت و همه چیز را فدا کرد تا به کمال الهی رسید.
وی ادامه داد: روز عید قربان در عین حال که از اعیاد بزرگ اسلام است اما تنها روز شادی و سرور نیست؛ بلکه روزی است که در آن باید بندگی را پاس داشت.
مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی تاکید کرد: همانطور که در احادیث آمده است هر روزی که خداوند در آن معصیت نشود عید است؛ روز عید قربان برای کسانی که توانسته­اند بندگی خدا را به جا بیاورند؛ عید است.
وی افزود: در سرزمین مکه نیز وقتی حاجی تمام اعمال خود را با موفقیت انجام می­دهد و از تمام پلیدی‌ها پاک می‌شود، گوسفندی را در راه خدا قربانی می­کند.
موسوی خاطرنشان کرد: این عمل به این معنی است که حاجی از تمام معصیت­ها گذشته و پاک شده است و اکنون برای اجرای فرمان الهی هوای نفس خود را ذبح می­کند.
وی با اشاره به اینکه نکته دیگری که از این روز استفاده می­شود ایثار است، افزود: انسان مومن باید در راه خدا ایثار کند و اهل از خود گذشتگی و فداکاری باشد.
مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی گفت: عید قربان همچنین روزی است که باید در آن به یاد نیازمندان و مستمندان بود و فقرا را درک کرد تا آنها بهره­ای از مواهب مادی ما ببرند.
وی با اشاره به این موضوع که قربانی را باید میان مستمندان تقسیم کرد، افزود: یکی از دلایل قربانی کردن در این روز همین به یاد فقرا بودن و اطعام نیازمندان است.
موسوی ادامه داد: فلسفه دیگری که در عید قربان می­توان جستجو کرد این است که انسان باید در هر شرایطی به یاد خدا و مطیع اوامر او باشد.
وی گفت: با توجه به داستان حضرت ابراهیم باید بدانیم که هیچ بهانه­ای نباید مانع سر راه اجرای اوامر الهی توسط ما باشد؛ همانطور که عشق به فرزند مانع حضرت ابراهیم در راه اجرای دستور الهی نشد.
مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: داستان حضرت ابراهیم در تاریخ ادیان ماندگار شد به خاطر همین موضوع که او خالصانه دستور الهی را پذیرفت و امر خدا را بر خواسته­ خودش حاکم کرد.
وی اظهار داشت: این سنت قربانی کردن در اعصار مختلف در ادیان الهی وجود داشته و در دین ما این ائمه بودند که عزیزترین کسانشان را در راه اسلام فدا کردند.
موسوی گفت: امام حسین(ع) در روز عاشورا عزیزترین خلق خدا را در راه اسلام فدا کرد و ملت ما نیز از همین موضوع درس گرفتند و در هشت سال جنگ تحمیلی جوانان خودشان را در راه به جریان ساختن اسلام فدا کردند.
وی با اشاره به نقش علم و آگاهی در تاسی به این سنت ابراهیمی افزود: این نگاه به قربانی بدون معرفت میسر نمی‌شود، امام حسین(ع) نیز در روز عرفه آن دعای پر معنا را خواند و بعد از آن عاشورا را رقم زد که به یک مکتب جریان ساز همیشگی تبدیل شد.
مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: مهم‌ترین نکته همان بندگی خداست و بندگی به این معنا است که انسان اوامر الهی را اطاعت کند و اطاعت از اوامر خدا یعنی اطاعت نکردن از شیطان و همه اینها به معنی انجام ندادن معصیت است.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول