اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

سن بیماری‌های قلبی در ایران 10 سال کاهش یافت

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه سن بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران و جهان سوم حدود 10 سال کاهش یافت، گفت: تعداد افراد درگیر بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور ما رو به افزایش است.

سن بیماری‌های قلبی در ایران 10 سال کاهش یافت
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، وحید مخبری صبح امروز در بازدید از بیمارستان قلب فاطمةالزهرا (س) شهرستان ساری (مرکز قلب مازندران) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجموعه مسائلی که باعث ایجاد بیماری قلب و عروق در افراد می‌شود شامل کاهش فعالیت‌های فیزیکی، نوع تغذیه، افزایش استرس و مصرف سیگار است.
وی تصریح کرد: بیماری‌های فشار خون و ابتلا به دیابت نیز باعث ایجاد بیماری قلبی و عروقی می‌شود و در حال حاضر بیماری‌های بدخیم بیشترین تلفات را بعد از بیماری‌های جاده‌ای و تصادفات را به خود اختصاص داد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران شایع‌ترین علت بیماری‌های قلبی را سکته قلبی عنوان و بیان داشت: در زمان بروز سکته قلبی رگی از قلب که کرنر نامیده می‌شود به طور ناگهانی بسته می‌شود و این انسداد باعث سکته قلبی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: مدت زمانی که فرد پس از بروز سکته می‌تواند شرایط بهبود باز شدن قلب برایش میسر شود حدود شش تا 12 ساعت است و هر چه این زمان کاهش یابد امکان بهبود فرد کامل‌تر و بهتر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد: تاخیر در درمان پس از بروز سکته قلبی باعث انسداد کامل و از بین رفتن قلب و عروق می‌شود و عوارض بعدی قلب و عروقی را منجر می‌شود.
وی تاکید کرد: فردی که به سکته قلبی دچار شد پس از مراجعه کمتر از شش ساعت به مراکز درمانی مجهز با درمان دارویی به موقع و انجام بالون و استنت‌گذاری، رگ مبتلا باز خون مناسب در رگ‌ها به جریان می‌افتد.
این متخصص قلب عروق در ادامه بیشترین شیوع انسداد عروق را در بین افراد با سن 40 تا 60 سالگی عنوان کرد و ادامه داد: استرس، مصرف دخانیات و دیابت نقش اساسی در ایجاد این بیماری دارند.
وی خاطرنشان کرد: این بیماری گاهی در افراد کمتر از 20 سال و به شکل انفاکتوس که همان نارسایی قلب است تظاهر می‌کند.
مخبری تغذیه مناسب، ورزش و نبود استرس  را از عوامل بازدارنده بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد و یادآور شد: مواردی دیده شد که بیمار دچار انسداد عروق کرنر شود که پس از مصرف مصرف دارو و ورزش مناسب علائم بیماری قلب و عروق در فرد مبتلا کاهش یافت.
وی با تاکید مجدد بر ورزش به صورت چهار ساعت در هفته و نیم ساعت در روز تاکید کرد: برای داشتن قلبی سالم باید ضربان قلب را به 120 بار در دقیقه افزایش دهیم و بهتر است ورزش مداوم و در زمان شروع روز باشد، ولی انجام حرکات ورزشی در ساعت دیگر از روز نیز خالی از لطف نیست.
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه سن بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران و جهان سوم حدود 10 سال کاهش یافت، اضافه کرد: تعداد افراد درگیر بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور ما روبه افزایش است.
وی عوامل ژنتیکی را در ایجاد بیماری قلبی و عروقی را موثر دانست و یادآور شد: میزان ابتلای مردان به بیماری‌های قلبی و عروقی بیشتر از خانم‌ها است و از هر دو مرگ و میر در جهان یک مرگ به خاطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است.
متخصص قلب و عروق در ادامه سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را حدود 50 سال اعلام و عنوان کرد: بعد از سن 50 سالگی میزان ابتلای بیماری قلبی و عروقی بین مردان و خانم‌ها یکی است.
وی مصرف ماهی و سبزیجات را در کاهش بیماری قلبی و عروقی موثر دانست و افزود: مصرف دو بار ماهی در هفته از توصیه‌های مهم پزشکی است و بهتر است که به صورت بخارپز صورت گیرد.
مخبری در مورد اثرات مخبر موبایل و اشعه آن بر روی قلب و مغز متذکر شد: هنوز به صورت علمی این موضوع ثابت نشد.
وی در پایان خواستار افزایش سطح سواد پزشکی افراد جامعه شد و اذعان داشت: افزایش برنامه‌های آموزش علمی و پزشکی در برنامه کاری رسانه‌ها قرار گیرد و تشویق مردم به انجام مسابقه‌های ورزشی و شرکت در برنامه‌های پیاده روی جزء دغدغه اصحاب رسانه باشد.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول