اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

آیت‌الله مصباح‌یزدی مطرح کرد:-1

معنویت زلال کمتر عرضه می‌شود/عرفان‌های تقلبی رشد کرده‌اند

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به اینکه عرفان‌های کاذب با قیافه، انگیزه و شعارهای مختلفی در تهران و برخی از شهرها به وجود آمده است، گفت: به وجود آمدن این عرفان‌های کاذب که این همه مرد و زن و پیر و جوان را گروه گروه به خود جلب می‌کند، نشانه این است که مردم طالب معنویت زیاد هستند اما کسانی که معنویت زلال را عرضه کنند کم هستند.

معنویت زلال کمتر عرضه می‌شود/عرفان‌های تقلبی رشد کرده‌اند
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی سه‌شنبه شب در دیدار با فعالان عرصه تهذیب در استان‌ها و مدارس علمیه سراسر کشور اظهار کرد: باید شکرگزار نعمت عظیمی باشیم که خداوند متعال به برکت پیروزی انقلاب، رهبری امام و جانشین شایسته ایشان به روحانیت، تشیع، اسلام و انسانیت عطا فرموده است.
وی افزود: امروز جمعی از عزیزان را می‌بینیم که احساس مسئولیت کردند تا در زمینه مسایل اخلاقی فعال باشند این در حالی است که اگر روزگاری می‌خواستیم چنین جلسه‌ای با این حجم تشکیل دهیم شبیه خواب و خیال بود.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی تاکید کرد: باید خدا را شاکر باشیم که شرایط را ایجاد کرد تا بتوانیم درباره اسلام، اهداف اسلامی، اخلاق اسلامی و... صحبت و بحث و تبادل نظر کنیم، زیرا روزگاری تصور چنین جلساتی را هم نمی‌کردیم.
وی با بیان اینکه اهمیت مسایل اخلاقی از واضحات مسایل اسلامی بلکه مسایل عقلایی چه از لحاظ دلایل عقلی و چه از لحاظ روایات قرآنی است،‌ خاطرنشان کرد: آنچه در آیات و روایات در این زمینه آمده‌ آنقدر فراوان است که حتی احتیاج به اشاره هم نیست.
‌مصباح‌‌یزدی با اشاره به اینکه در کنار ضرورت اهتمام به پرداختن به مسائل اخلاقی، مسائلی مطرح می‌شود که جای بحث، تحقیق و تحلیل دارد، تاکید کرد: بدون شک وجود درس‌هایی به عنوان درس اخلاق که توجه طلاب و دانش‌پژوهان به مسایل اخلاقی جلب شود بی‌تاثیر نیست کما اینکه تاثیر جلسات موعظه بزرگان تجربه شده است.
وی افزود: برطبق آنچه از بزرگان شنیدیم و تجربه کردیم اگر جلسات موعظه توسط کسانی باشد که اخلاصشان شناخته شده باشد، تاثیر چشمگیری دارد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه تصریح کرد: ترویج کتاب‌های اخلاقی، پژوهش‌های اخلاقی و حتی شرح حال علما و بزرگان گام‌هایی است که می‌توان در زمینه مسایل اخلاقی برداشت اما حقیقت این است که اینها کارهای حاشیه‌ای است در شرایطی که تاثیرگذار است که جو فرهنگی جامعه، جو مذهبی پاک باشد. یعنی آلودگی به شبهات، وسایس شیطانی، وسایل گناه در دسترس کسی نباشد و محیط سالم باشد.
وی ادامه داد: در این صورت اگر استاد اخلاق هفتگی موعظه کند تاثیر‌گذار است،‌ اما جو جامعه فعلی ما این طور نیست و با 50 سال پیش متفاوت است.
‌مصباح‌یزدی با ذکر خاطره‌ای از ایام تحصیل در مدرسه علمیه حجته در حدود 50 سال قبل گفت: در آن زمان طلبه‌ها مقید بودند عباداتشان پنهان باشد به گونه‌ای اگر شب برای نماز شب و عبادت بلند می‌شدند سعی می‌کردند که هم حجره‌ای آنها متوجه نشود.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه در 50 سال قبل با آنکه جمعیت طلبه‌ها شاید یک پنجم حالا نبود ولی چند‌ درس اخلاق هفتگی مرتب توسط اساتید برجسته حوزه برگزار می‌شد، اظهار کرد: حتی در مقطعی با سفارش آیت‌الله العظمی بروجردی هر استادی در درس خود چند نکته اخلاقی را برای شاگردانش بیان می‌کرد.
وی افزود: حتی در آن زمان و در آن شرایط عده‌ای از بزرگان و فضلا احساس کردند فعالیت معنوی در حوزه ضعیف است به همین دلیل نامه‌ای با خط آیت‌الله مشکینی و با امضا 200 تن از اساتید، فضلا و بزرگان حوزه نوشتند و از آیت‌الله العظمی بروجردی خواستند در این زمینه اقدام جدی انجام دهد.
مصباح‌یزدی اوضاع کنونی جامعه را با آن زمان بسیار متفاوت دانست و گفت: در آن زمان تنها رسانه که می‌توانست مفاسد اخلاقی را ترویج کند رادیو بود، اما در حال حاضر از در و دیوار تا اندرون صندوقخانه‌ها وسایل زیادی برای افساد اخلاقی وجود دارد و گاها بدون هیچ هزینه‌ای و به صورت رایگان این مسایل در اختیار مردم گذاشته می‌شود تا فساد ترویج شود.
وی با اشاره به اینکه از روی حکمت خداوند در مقابل موج فساد، موج گرایش به اخلاقیات و معنویت نیز گسترش پیدا کرده است، به خاطره‌ای از اوایل حضور خود برای تحصیل در قم اشاره و عنوان کرد: اوایلی که به قم آمده بودم برای رفتن به مسجد جمکران شب‌های جمعه یک جیپ بی در و پیکر حدود 2 ساعت و نیم در پل آهنچی می‌ایستاد تا چهار، پنج نفر را برای جمکران سوار کند اما حالا گاهی نگاه می‌کنی تا یک کیلومتر اطراف جمکران اتوبوس پارک می‌شود که از دورترین نقاط کشور به مسجد مقدس جمکران می‌آیند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عامل الهی و معنوی را عامل این توجه به مسجد جمکران و وجود مقدس امام عصر(عج) دانست و افزود: امروز بر اثر علاقه‌ای که به ویژه جوانان به مسایل معنوی دارند جنس‌های تقلبی و عرفان‌های کاذب به وجود آمده است.
وی با بیان اینکه جنس تقلبی زمانی پیدا می‌شود که مردم علاقه به جنس اصیل داشته باشند، تاکید کرد: وقتی جنس اصیل کمیاب باشد به همین دلیل کسانی تقلب می‌کنند و جنس تقلبی را به جای جنس اصل به مردم ارائه می‌دهند.
‌مصباح‌یزدی جنس‌های نفیس و قیمتی را مشمول تقلب دانست و گفت: در بازار مسگرها نمی‌بینید بگویند دیگ مسی تقلبی زیرا همه تقلب‌ها برای جنس‌های نفیس و قیمتی مثل طلا و نقره است که ‌در مورد آنها طالب زیاد و عرضه کم است.
وی با اشاره به اینکه عرفان‌های کاذب با قیافه، انگیزه و شعارهای مختلفی در تهران و برخی از شهرها به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: به وجود آمدن این عرفان‌های کاذب که این همه مرد و زن و پیر و جوان را گروه گروه به خود جلب می‌کند، نشانه این است که طالب معنویت زیاد است اما کسانی که معنویت زلال را عرضه کنند کم هستند به همین دلیل این افراد به دنبال عرفان‌های تقلبی می‌روند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول