اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار اصفهان خبر داد:

ارسال بسته آبی اصفهان به هیئت دولت

خبرگزاری فارس: استاندار اصفهان گفت: بسته آبی اصفهان در مورد خشکسالی و راهکاری کاهش اثرات آن به هیئت دولت ارسال شد.

ارسال بسته آبی اصفهان به هیئت دولت
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علیرضا ذاکر اصفهانی پیش از ظهر امروز در هم‌اندیشی خشکسالی، زاینده‌رود، چالش‌ها و راهکارها با اشاره به اینکه سیاست‌زدگانی در داخل و خارج از کشور سعی دارند با سوءاستفاده از چالش خشکسالی زاینده‌رود بهره‌برداری‌های خود را داشته باشند، اظهار داشت: مدیریت استان اصفهان در طول این مدت با استفاده از روش‌های علمی اقداماتی را در حوزه استانی و ملی انجام داده است.
وی ادامه داد: جلسه امروز نیز در راستای مدیریت بحران در استان برگزار شده است و در پایان آن شاهد رونمایی از سند راهبردی خشکسالی استان با همکاری مجموعه‌ای از اعضای هیئت علمی هستیم.
استاندار اصفهان تصریح کرد: متوسط بارندگی در استان اصفهان بین 30 تا 70 درصد نسبت به بلندمدت کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه کاهش ذخایر مخزنی به ویژه در سد زاینده‌رود و وارد آمدن خسارت 37 هزار میلیارد ریالی از جمله اثرات خشکسالی در استان اصفهان به شمار می‌رود، افزود: مهاجرت از منطقه شرق استان، تأمین نشدن کشت پاییزه در 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان، تخریب عرصه‌های منابع طبیعی، پرداخت نکردن بدهی بانکی کشاورزان و خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی از دیگر اثرات ناشی از خشکسالی در استان اصفهان بوده است.
ذاکر اصفهانی در ادامه به آب‌رسانی به 215 روستای استان اصفهان به صورت سیار اشاره کرد و افزود: تهدید خشکی از باغات و فضای سبز، افزایش آفات و بیماری‌های گیاهی، خشکی بیش از 40 درصد از قنوات استان، تشدید آتش‌سوزی در مراتع و مشکل در تأمین آب دامداران و منابع طبیعی از دیگر تهدیداتی است که بر اثر خشکسالی دامن‌گیر اصفهان شده است.
وی بیان داشت: با توجه به این چالش‌ها مدیریت استان اصفهان اتاق فکری را متشکل از دانشگاهیان و مدیران در این حوزه راه‌اندازی کرد و اقداماتی مانند اصلاح شبکه فرسوده آب شرب، بازچرخانی آب در صنعت، اجرای طرح‌های کوچک تأمین آب، توسعه فرهنگ بیمه کشاورزان و تدوین و ابلاغ دستورالعمل مقابله با خشکسالی به تمام بخش‌ها را در دستور کار قرار داده است.
استاندار اصفهان تصریح کرد: با توجه به کاهش بارش‌ها و نبود آب برای بخش کشاورزی استان طرح‌های اشتغال‌زایی و جایگزین نیز در این حوزه در دستور کار اجرا قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در حوزه ملی نیز اقداماتی مانند برگزاری ستاد مدیریت بحران با حضور معاون اول رئیس جمهور در استان اصفهان و تخصیص 50 میلیارد تومان اعتبار به اصفهان برای خشکسالی، بازدید اعضای 12گانه کانون خشکسالی با دستور معاون اول رئیس جمهور در شهرستان اصفهان به ویژه در منطقه شرق، فلاورجان، نجف‌آباد و سمیرم اجرایی شد.
ذاکر اصفهانی با بیان اینکه چهار جلسه تخصصی در تاریخ‌های هشتم تا یازدهم مردادماه در نهاد ریاست جمهوری به منظور استمهال وام کشاورزان، طرح‌های آبی کشاورزی و ارائه بسته پیشنهادی استان اصفهان در این زمینه از دیگر اقدامات ملی در راستای رفع خشکسالی بوده است، افزود: مدیریت یکپارچه منابع زاینده‌رود، اجرای طرح بهشت‌‌آباد، تأمین آب نواحی جنوب و مرکز از طریق انتقال از رودخانه ماربر سمیرم، طرح چشمه لنگان و خدنگستان و تأمین اعتبار برای طرح‌های توسعه منابع آب استان از جمله مفاد این بسته پیشنهادی بود.
وی در ادامه به تعیین حق‌آبه کشاورزان از سوی یک هیئت سه نفره در این بسته اشاره کرد و گفت: محدود کردن استان‌های همجوار در برداشت از آب رودخانه زاینده‌رود و عدم بارگذاری جدید در رودخانه، استمهال اقساط سررسیده کشاورزان به بانک به مدت دو سال و بهبود روش‌های آبیاری و تجهیز اراضی کشاورزی از دیگر راهکارهای ارائه شده در این بسته پیشنهادی بود.
استاندار اصفهان در پایان اظهار امیدواری کرد با بارش‌ باران و برف در پاییز و زمستان شاهد ادامه استمرار جریان آب در زاینده‌رود باشیم.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول