اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از وضعیت جنگل‌‌های زاگرس در سمیرم؛

تخریب زاگرس، دوسوم کشور را با خشکسالی مواجه می‌کند

خبرگزاری فارس: تخریب جنگل‌های مناطق زاگرسی یک هشدار برای مسئولان و مردم است، چرا که دو سوم آب شیرین کشور از طریق این جنگل‌ها به دست می‌آید و نابودی آنها می‌تواند آینده کشور را با خطرات فراوانی روبه‌رو کند.

تخریب زاگرس، دوسوم کشور را با خشکسالی مواجه می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، جنگل‌ها یکی از منابع طبیعی تجدیدپذیرنده هستند که نقش مهمی در توسعه پایدار جهان دارند.
بر اساس برآورد بانک جهانی بیش از شش میلیارد نفر از ساکنان زمین برای ادامه حیات خود به جنگل‌ها وابسته‌اند و طبق آمار سازمان فائو، جنگل‌های جهان و خاک آنها حدود یک تریلیون تن کربن، چیزی معادل دو برابر میزان کل کربن موجود در اتمسفر را در خود ذخیره کرده‌اند.
ایران در بین 156 کشور دارای جنگل، مقام 45 را در اختیار دارد، سطح جنگل در جهان چهار میلیارد و در ایران 14.32 میلیون هکتار است.
 
*‌ 2011، سال جهانی جنگل‌ها
مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سال 2011 را به عنوان «سال جهانی جنگل‌ها» معرفی کرده و مهم‌ترین علل این نام‌گذاری نیز نقش غیرقابل انکار جنگل‌ها در ثبات اقلیم محیط زیست و اینکه جنگل‌ها تأمین کننده سرپناه برای انسان‌ها و زیستگاه برای جانداران هستند، عنوان شده است.
به مناسبت سال جهانی جنگل، جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف اصفهان به دعوت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان به شهرستان سمیرم سفر کردند تا از جنگل‌های زاگرس در این شهرستان بازدید کنند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمیرم در حاشیه این بازدید و در حوزه الگویی جنگل‌های‌ دست‌کاشت شهرستان سمیرم گفت: شهرستان سمیرم بالغ بر 527 هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان 455 هزار هکتار عرصه ملی، مرتعی و جنگلی در آن وجود دارد.
علی حسین بهرامیان با اشاره به اینکه رویشگاه جنگلی شهرستان بالغ بر 81 هزار هکتار است، ادامه داد: قسمتی از مناطق جنگلی دست‌کاشت شهرستان، حوزه الگویی منابع طبیعی و آبخیزداری بوده و مطالعات مختلف آبخیزداری و جنگل‌کاری روی آن انجام شده و بخش فنی اداره کل روی این قسمت برنامه‌های مختلفی اجرا کرده است.
وی با بیان اینکه در این منطقه انواع مختلف بادام کاشته شده است، ادامه داد: بالغ بر 10 هزار هکتار جنگل‌کاری در شهرستان سمیرم انجام شده که حدود هفت هزار آن در منطقه الگویی است.
 
*‌ نخستین ذخیره‌گاه ژنتیکی جنگل کشور در سمیرم ایجاد شده است
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمیرم با اشاره به اینکه گونه انتخابی برای کاشت در این مناطق بادام است، بیان داشت: در جنگل ابتدا بادام به عنوان گونه پیش‌آهنگ تولید می‌شود و سپس گونه‌های دیگر رشد می‌کنند.
وی تاکید کرد: حدود چهار سال است که در این منطقه گونه بادام آمارا را کشت و کار کرده‌ایم و در سال جاری حدود 70 هکتار دیگر نیز انجام می‌دهیم و با استقرار این گونه‌، سایر گونه‌های جنگلی بالادست نیز کم‌کم احیا می‌شود.
بهرامیان در ادامه اضافه کرد: از دو سال پیش بخش فنی اداره کل به دلیل اهمیت گونه عرف، حدود 600 هکتار به عنوان نخستین ذخیره‌گاه ژنتیکی جنگل در کشور، کاشته و حصارکشی کرده است.
وی اظهار داشت: علت اینکه گونه بادام برای کشت انتخاب شده این است که در جنگل‌کاری‌های سال‌های گذشته گونه‌ ارژن انتخاب می‌شد که صرفه اقتصادی برای جنگل و بهره‌برداری نداشت اما گونه آمارا صرفه اقتصادی دارد و خاک و فضای سبز را نیز حفظ می‌کند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمیرم افزود: بادام‌کاری در شهرستان سمیرم از سال 76 توسط اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی آغاز شده و حتی با توجه به خشکسالی‌های اخیر استان باز هم شادابی و سرسبزی خود را حفظ کرده است.
 
*‌ 10 هزار هکتار جنگل‌کاری در سمیرم انجام شده است
به گزارش فارس، در ادامه این بازدید، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان نیز گفت: مردم در این منطقه پوشش گیاهی را شخم می‌زنند تا دیم‌کاری کنند و درآمدی داشته باشند اما این عمل به مرور زمان پوشش گیاهی منطقه را از بین برده است.
محمدحسین شاملی افزود: دیم‌کاری‌ها هر سال با خشکسالی مواجه می‌شود و هیچ سودی برای مردم ندارد و علاوه بر آن فرسایش آبی و بادی نیز در منطقه زیاد است.
وی اظهار داشت: منابع طبیعی در برنامه‌ریزی خود به گونه‌ای در این منطقه کشت کرد تا هم برای افرادی که ادعای مالکیت می‌کنند، درآمدزا باشد و هم بتواند پوشش گیاهی را به حالت نخست بازگرداند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: بادام آمارا که گونه‌ای جنگلی است و بذر آن از غرب کشور تهیه شده در این منطقه کشت می‌شود و می‌تواند برای مردم درآمدزا باشد و در پناه این درختان بادام سایر گونه‌ها نیز مستقر می‌شود.
وی اضافه کرد: 10 هزار هکتاری که در شهرستان سمیرم جنگل‌کاری شده، یکی از بهترین کارهایی است که توانسته جلوی فرسایش را بگیرد و برای افراد بومی نیز درآمدزا باشد.
 
*‌ جنگل‌های زاگرس دو سوم آب شیرین کشور را تأمین می‌کند
به گزارش خبرنگار فارس، خبرنگاران در ادامه این سفر از چشمه ناز شهرستان سمیرم که در جنگل‌های زاگرس قرار گرفته، بازدید کردند و در آنجا نشست خبری مسئولان منابع طبیعی استان برگزار شد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان ضمن خیر مقدم به اصحاب رسانه برای حضور در این شهرستان و شرکت در نشست خبری، اظهار داشت: یکی از دلایلی که سال 2011 به نام سال جنگل‌ها معرفی شد، بحث تخریب جنگل‌ها بود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه جنگل‌های زاگرس از شمال غربی کشور به صورت یک نوار تا استان فارس کشیده شده‌اند، گفت: شهرستان‌های سمیرم و فریدونشهر دارای بخش قابل توجهی از جنگل‌های زاگرس هستند.
شاملی اضافه کرد: زاگرس به عنوان یک ذخیره‌گاه و منبع آب بزرگ در ایران و جهان شناخته می‌شود و دو سوم آب شیرین کشور را تولید می‌کند.
 
*‌ سرانه هر ایرانی از جنگل بسیار ناچیز است
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: سرانه جنگل در دنیا هشت دهم هکتار، در ایران دو دهم هکتار و در استان اصفهان 9 صدم در هر هکتار برآورده شده است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان بیان داشت: این سرانه برای هر نفر محاسبه شده و نشانگر کاهش سطح جنگل‌های طبیعی در استان اصفهان است.
وی تصریح کرد: مطالعات آماری سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد عامل اصلی تولید گازهای گلخانه‌ای، تخریب و نابودی جنگل‌ها است.
شاملی با بیان اینکه شعار انتخاب شده در این سال "جنگل‌ها برای مردم" است، افزود: این شعار نشان از توجه بیشتر به نقش و جایگاه مردمی در مدیریت حفاظت مشارکتی و توسعه پایدار جنگل‌ها انتخاب شده است.
 
*‌ استان اصفهان 64 هزار جنگل طبیعی دارد
وی ادامه داد: اگر تخریب جنگل‌ها ادامه پیدا کند، یک میلیارد انسان در کره زمین دچار بی‌آبی و کم‌آبی می‌شوند که عمده آنها هم در مناطق خشک و نیمه خشک زندگی می‌کنند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به اینکه حیات انسان‌ها بدون وجود جنگل دچار مشکل می‌شود، بیان داشت: اهمیت وجود جنگل و منابع طبیعی حتی در احادیث دینی ما نیز آمده است.
وی با اشاره به اینکه سرانه جنگل جهان برای هر نفر شش دهم هکتار است، اضافه کرد: سرانه استفاده هر ایرانی از جنگل بین 17 صدم تا دو دهم هکتار است که در مقایسه با کل جهان میزان ناچیزی محسوب می‌شود.
 
*‌ 322 هزار هکتار جنگل دست‌کاشت در اصفهان ایجاد شده است
شاملی تصریح کرد: استان اصفهان هم در مجموع 64 هزار هکتار جنگل طبیعی و 322 هزار هکتار جنگل دست کاشت دارد.
وی گفت: از مجموع این 387 هزار هکتار جنگل، 35 هزار هکتار آن در فریدونشهر و مابقی در مناطق جنگلی سمیرم قرار دارد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان جنگل‌های دست کاشت سمیرم را از نوع بادام آمارا و درختان ارژن برشمرد و اظهار داشت: این گونه‌ها در مناطقی که بالای 250 میلی‌متر بارندگی داشته باشند، رشد و رویش می‌کنند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اضافه کرد: سرانه استفاده هر اصفهانی از جنگل در مقیاس استانی معادل هشت صدم هکتار یعنی 800 متر است.
وی با بیان اینکه استان اصفهان از نظر جنگل‌های طبیعی ضعیف است، ادامه داد: این استان در توسعه جنگل‌های دست کاشت به عنوان یکی از استان‌های برتر در این بخش توانسته 322 هزار هکتار جنگل دست کاشت ایجاد کند.
 
*‌ چرای دام نخستین عامل تخریب جنگل‌ها است
شاملی در ادامه با اشاره به مشکلات حفاظتی که در جنگل‌ها وجود دارد، بیان داشت: نخستین عامل تخریب جنگل‌های زاگرس، حضور و چرای بیش از حد دام است که بسیاری از نهال‌ها و درختان را از بین می‌برد.
وی ادامه داد: دیم‌کاری مردم در جنگل، ریزگردهایی که از کشور عراق وارد ایران می‌شوند و قطع درختان برای تأمین سوخت از مهم‌ترین عوامل تخریب جنگل‌ها زاگرسی به شمار می‌روند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: ایران به مناسبت سال جهانی جنگل تصمیم گرفته با توجه به ماده 15 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، سرانه استفاده هر نفر از جنگل را از 17 صدم به 25 صدم در طول مدت 10 سال افزایش دهد.
 
*‌ جنگل‌های زاگرس 5 هزار سال قدمت دارند
در ادامه این نشست خبری، رئیس اداره جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان نیز گفت: جنگل‌های زاگرس حدود پنج هزار سال قدمت دارند و 11 استان کشور را در بر می‌گیرند.
علیرضا شاه محمدی اظهار داشت: طرح ملی صیانت از جنگل‌های ناحیه رویشی زاگرس در مساحتی حدود 40 هزار هکتار در فریدونشهر در درست اجراست.
وی اهداف این طرح ملی را حفظ وضعیت جنگل‌های موجود، احیا و توسعه جنگل‌ها و بهره‌برداری مناسب از جنگل عنوان کرد.
رئیس اداره جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان پیشنهاد اعتباری برای پروژه‌های جنگل‌کاری در برنامه پنجم توسعه را 350 میلیارد ریال دانست و افزود: در برنامه چهارم توسعه افزون بر پنج هزار میلیون ریال برای حراست از جنگل‌ها در استان اصفهان هزینه شده است.
 
*‌ وابستگی مردم به جنگل باید کم شود
وی در ادامه با اشاره به اینکه برای حفظ جنگل‌ها باید وابستگی مردم به آنها را کم کنیم، تصریح کرد: حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری چهار اصل منابع طبیعی است که به ترتیب باید اجرا شود.
شاه‌محمدی رویشگاه‌های جنگلی استان اصفهان را 574 هزار هکتار دانست و تاکید کرد: رویشگاه جنگلی با جنگل تفاوت دارد.
 
*‌ سمیرم 45 هزار هکتار باغ سیب دارد
به گزارش فارس، آخرین برنامه سفر خبرنگاران اصفهانی به شهرستان سمیرم بازدید از بزرگ‌ترین سردخانه میوه استان اصفهان بود که ظرفیتی 35 هزار تنی دارد.
شهرستان سمیرم حدود 45 هزار هکتار باغ سیب دارد و 36 هزار هکتار آن تحت ثمردهی است که این سردخانه ظرفیت نگهداری و بسته‌بندی حدود 35 هزار تن سیب و سایر میوه‌ها را دارد.
سرمایه برای ساخت این سردخانه با احتساب زمین حدود 30 میلیارد تومان بوده که با کمک بانک ملت احداث شده است.
از این سردخانه سیب و در برخی مواقع موز به کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.
این سردخانه در سال هشت ماه فعال است و علاوه بر سیب، موز، مرکبات، انار و سایر میوه‌ها نیز در آن نگهداری می‌شود.
 
*‌ بزرگ‌ترین سردخانه استان فاقد خط تلفن است
کارآفرینی این سردخانه بیش از 200 نفر به صورت مستقیم است که بیشتر آنها جزو کارگران بومی و اهالی سمیرم هستند.
نکته جالب درباره این سردخانه که بزرگ‌ترین سردخانه سیب استان به حساب می‌آید، نبود حتی یک خط تلفن است که مسئولان این سردخانه خواستار همکاری مسئولان شهرستانی و استان برای برقراری خطوط ارتباطی برای این سردخانه بودند.
 
*‌ تخریب جنگل‌های زاگرس، هشداری جدی به مردم و مسئولان
به گزارش فارس، بحث حفظ منابع طبیعی در حال حاضر در کشور خشک و نیمه خشکی همچون ایران، نیاز به کمک و همکاری مسئولان و تمامی مردم کشور دارد تا این سرمایه ملی را برای آیندگان حفظ کنیم.
اکوسیستم‌های طبیعی بر خلاف اکوسیستم‌های مصنوعی و کشاورزی پیچیده و شکننده هستند و در صورت تخریب این منابع، به دلیل مدت زمان طولانی بازسازی و هزینه‌های گزاف، اثرات منفی فراوانی بر زندگی اجتماعی و حتی اقتصادی مردم تحمیل می‌کند.
تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی به ویژه جنگل‌های مناطق زاگرسی یک هشدار برای مسئولان و مردم است، چرا که دو سوم آب شیرین کشور از طریق این جنگل‌ها به دست می‌آید و نابودی آنها می‌تواند آینده کشور را با خطرات فراوانی روبه‌رو کند.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول