اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مدیریت بحران یزد خبر داد:

اختصاص 36 میلیارد تومان بودجه خشکسالی به یزد

خبرگزاری فارس: مدیرکل مدیریت بحران استان یزد گفت: 36 میلیارد تومان بودجه خشکسالی به منظور حل بخشی از خسارت‌های ناشی از خشکسالی به استان یزد اختصاص یافت.

اختصاص 36 میلیارد تومان بودجه خشکسالی به یزد
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، غلامرضا برزگری ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزار شد با اشاره به شعار جهانی این هفته اظهار داشت: جامعه ایمن با آرامش عمومی شعار هفته کاهش اثرات و تلفات بلایای طبیعی است و برنامه‌های استان نیز بر اساس این شعار اجرا شد.
وی با اشاره به برگزاری مانورهای مختلف و متعدد در استان یزد در این هفته عنوان کرد: با توجه به اینکه یزد یکی از بزرگ‌ترین بافت‌های تاریخی دنیا را در خود جای داده است، مانور آواربرداری در بافت 700 هکتاری تاریخی یزد نیز انجام شد.
برزگری بیان کرد: بافت تاریخی علاوه بر اینکه یک فرصت گردشگری برای یزد است، یک تهدید نیز در مواقع بحران به ویژه زلزله به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه عبور و مرور وسایل نقلیه در بافت تاریخی امکانپذیر نیست، افزود: باید تدابیری اتخاذ شود تا در شرایط بحرانی خدمات‌رسانی به مردم بافت تاریخی امکان‌پذیر شود و امدادرسانی با سهولت بیشتری صورت گیرد که در این راستا دوره‌های آموزشی عمومی در حال برگزاری است.
برزگری با اشاره به پروژه‌های اجرا شده در مدیریت بحران استان یزد افزود: بیش از 40 پروژه مهم با اعتبارات خشکسالی احداث شده که مخازن آب شرب شهری و روستایی، استخرهای ذخیره آب، آب‌بند، آبیاری تحت فشار و ... از آن جمله بوده‌اند.
وی همچنین از کلنگ‌زنی پایگاه امداد و نجات در جاده تفت و ابرکوه خبر داد و بیان کرد: هشت پایگاه امداد و نجات جاده‌ای علاوه بر پایگاه‌های موجود نیازسنجی و شناسایی شده و اکنون در دست بررسی برای احداث پایگاه است.
برزگری از جمله این پایگاه‌ها به پایگاه اردکان ـ چوپانان، یزد ـ طبس، یزد ـ بافق و ... اشاره کرد.
مدیرکل مدیریت بحران استان یزد ادامه داد: برای احداث اولیه این پایگاه‌ها به 200 تا 250 میلیون تومان نیاز است و برای هر پایگاه نیز 80 میلیون تومان اعتبار تکمیلی و تجهیزی مورد نیاز است.
وی در مجموع آمادگی مدیریت بحران در استان یزد را خوب ارزیابی کرد و افزود: اما این میزان آمادگی هنوز رضایت‌بخش نیست و با توجه به زلزله‌خیز بودن و در مجموع حادثه‌خیز بودن استان یزد، نیاز به آمادگی بیشتری وجود دارد.
برزگری در بخش دیگری از این نشست با اشاره به خشکسالی‌های پی در پی استان یزد طی سال‌های اخیر عنوان کرد: امسال با توجه به سطح زیرکشت کشاورزی، منابع آبی، میزان محصول و میزان خسارات وارد شده، 36 میلیارد تومان به استان یزد اختصاص یافت که این رقم با توجه به شاخص‌های یاد شده، رقم خوبی برای استان است اما به هر ترتیب نمی‌تواند پاسخگوی خسارات وارد شده باشد.
وی خاطرنشان کرد: البته قول‌هایی برای افزایش این رقم داده شده و پیش‌بینی می‌شود این رقم به 42 میلیارد تومان برسد.
برزگری میزان خسارات وارد شده به بخش‌های مختلف در اثر خشکسالی در استان یزد را هزار و 167 میلیارد تومان اعلام کرد.
برزگری در این نشست همچنین با اشاره به زلزله‌خیز بودن استان یزد افزود: یزد شش گسل به طول 156 کیلومتر دارد که گسل طبس و بهاباد آن فعال است اما گسل ده‌شیر ـ سیرجان فعال نیست و این عدم فعالیت خطرناک است.
برزگری یادآور شد: بیش از 30 دستگاه شتاب‌محور در استان یزد تعبیه شده که در حال ثبت زلزله‌های کوچک و بزرگ هستند و 16 ایستگاه لرزه‌نگاری نیز در استان در همین راستا فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: طرح مطالعاتی پدافندی خطر زلزله و خطر ریسک زلزله نیز در استان یزد تهیه شده است.
برزگری تصریح کرد: هیچ نقطه‌ای از یزد از زلزله ایمن نیست به همین دلیل ارائه آموزش به مردم از یک‌سو و مقاوم‌سازی بناها از سوی دیگر از ضرورت‌های مقابله با تلفات این پدیده طبیعی است.
وی خاطرنشان کرد: در استان یزد روزانه به طور میانگین پنج زلزله کوچک و بزرگ رخ می‌دهد که این خود نشان از زلزله‌خیز بودن این استان دارد.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول