اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پس از گذشت ۲ سال انجام شد؛

اعطای تنها ۳۵ درصد تسهیلات خشکسالی به کشاورزان خوزستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پس از گذشت دو سال تنها حدود 35 درصد از تسهیلات بانکی خشکسالی به کشاورزان این استان اعطا شده است.

اعطای تنها ۳۵ درصد تسهیلات خشکسالی به کشاورزان خوزستان
کیخسرو چنگلوایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: از تسهیلات بانکی که به منظور جبران خسارت خشکسالی به کشاورزان اختصاص یافته تاکنون تنها ۳۵ درصد جذب شده است.
وی افزود: دو سال پیش اعطای تسهیلات پنج میلیون تومانی به کشاورزان به تصویب رسید، اما به دلیل عدم همکاری بانک‌ها در این مدت کشاورزان نتوانسته‌اند از حدود ۶۵ درصد این تسهیلات استفاده کنند.
چنگلوایی عمده مشکل کشاورزان را ناتوانایی در تامین ضمانت نامه‌های درخواست شده از سوی بانک‌ها دانست و اظهار امیدواری کرد که بانک‌ها برای اعطای این تسهیلات به کشاورزان همکاری بیشتری با جهاد کشاورزی خوزستان داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه منابع اعتباری موتور محرکه تمام بخش‌ها و از جمله بخش کشاورزی است، اظهار داشت: با توجه به اینکه اعتبارات دولتی محدود است و کشاورزان آورده‌ای ندارند، تنها منبع تامین اعتبارات، تسهیلات بانکی است که می‌تواند به توسعه این بخش و جبران خسارت‌ها کمک کند.
عضو ستاد خشکسالی خوزستان وسعت اراضی زیر کشت دیم استان را حدود ۳۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: در سال زراعی گذشته ۲۰۰ هزار هکتار زیر کشت دیم رفت که خشکسالی موجب خسارت ۱۰۰ درصدی به آن شد.
به گفته وی، بانک جبران این خسارت‌ها را پذیرفته و قرار است به کشاورزان غرامت پرداخت شود.
وی افزود: برآورد خسارت به اراضی کشت آبی در سال گذشته هنوز نهایی نشده است.
چنگلوایی اعتبارات خشکسالی امسال را ۳۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: این اعتبارات به امور زیربنایی در بخش آب، خاک، شبکه‌های فرعی، طرح‌های تامین آب و بهسازی انهار عمومی اختصاص می‌یابد اما با توجه به مشکلات خشکسالی‌های متوالی برای کشاورزان، خرید علوفه و تامین آب شرب دام‌ها نیز در دستور کار است.
وی اظهار داشت: در سال گذشته نیز شش میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان اعتبار به منظور جبران خشکسالی به استان اختصاص یافت.
چنگلوایی همچنین از استمهال وام‌های کشاورزان تا پنج سال خبر داد و گفت: قانون بودجه به بانک‌ها مجوز داده تا بدهی‌های گذشته کشاورزان را تمهیل کنند که بر این اساس استمهال وام‌ها آغاز شده است.
به دلیل خشکسالی‌های پیاپی در نشست شورای برنامه‌ریزی خوزستان در مهر ماه ۸۸ مصوب شد به کشاورزان، نخل‌داران و دامداران خسارت دیده از خشکسالی پنج میلیون تومان وام کم‌بهره با بازپرداخت سه ساله پرداخت شود.
کشاورزانی که بیشترین خسارت را دیدند، نخل‌دارانی که به دلیل شوری آب اروند به شدت آسیب دیده بودند و دامدارانی که به دلیل خشکسالی دام‌های خود را فروختند در اولویت پرداخت این وام قرار داشتند و این تسهیلات به منظور تامین سرمایه اولیه برای کار دوباره کشاورزان، باغداران و دامداران تعیین شده بود.
انتهای پیام/و۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول