اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور آب گلپایگان:

گلپایگان در خشکسالی هیدرولوژیکی قرار گرفته است

خبرگزاری فارس: مدیر امور آب گلپایگان گفت: گلپایگان در موقعیت خشکسالی هیدرولوژیکی قرار گرفته است.

گلپایگان در خشکسالی هیدرولوژیکی قرار گرفته است
خلیل دادخواه تهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گلپایگان اظهار داشت: در سال آبی جاری در سطح شهر گلپایگان 31درصد کاهش بارندگی و نزولات آسمانی داشته‌ایم و نسبت به متوسط دراز مدت در همین زمان شاهد 32درصد کاهش بارندگی در سطح شهر گلپایگان بوده‌ایم.
وی افزود: در منطقه هنده (ورودی سد گلپایگان) میزان بارندگی در سال آبی90-89 نسبت به سال قبل از آن 40درصد کاهش را نشان می‌دهد و نسبت به متوسط درازمدت 39درصد کاهش داشته است.
مدیر امور آب گلپایگان همچنین به میزان بارندگی در سد گلپایگان اشاره کرد و بیان داشت: در منطقه سد گلپایگان در سال آبی 90-89 شاهد 43درصد کاهش بارندگی و نزولات آسمانی بوده‌ایم که این میزان نسبت به متوسط درازمدت 40درصد کاهش داشته است.
وی با اشاره به کاهش بارندگی و نزولات آسمانی در سال گذشته تصریح کرد: با توجه به آمار بارش و تعریفی که از خشکسالی‌ها وجود دارد و بر اساس آمار بارش شهرستان گلپایگان، در سال آبی 90-89 در مرحله خشکسالی هواشناسی قرار گرفته است.
دادخواه یادآور شد: خشکسالی هواشناسی بدین معناست که میزان بارش سالانه کمتر از میانگین درازمدت باشد و شهرستان گلپایگان در چنین موقعیتی قرار گرفته است. 
وی تاکید کرد: وضعیت سد گلپایگان در مهرماه سال جاری نسبت به حجم سد در مهرماه سال گذشته پنج درصد کاهش و نسبت به متوسط پنج ساله در همین ماه 21درصد کاهش و نسبت به متوسط دراز مدت در همین زمان 86درصد کاهش داشته است.
مدیر امور آب گلپایگان در ادامه به وضعیت آورد رودخانه گلپایگان اشاره کرد و گفت: در ایستگاه سرآب هنده میزان دبی (قدرت آب دهی) نسبت به سال قبل 33درصد کاهش و نسبت به متوسط پنج ساله 63درصد کاهش و نسبت به متوسط دراز مدت 74درصد کاهش داشته است.
مدیر امور آب گلپایگان تصریح کرد: بر اساس آمار هواشناسی میانگین هوا در سال 89-90 ، 14 درجه سانتی‌گراد بود که این رقم در میانگین دراز مدت 13.1 درجه سانتی‌گراد بوده که نشان دهنده افزایش 0.9 درجه سانتی‌گرادی نسبت به میانگین دراز مدت است.
وی افزود: با توجه به آمار دبی رودخانه‌ها و حجم سد گلپایگان در مقایسه با سال قبل از آن شهرستان گلپایگان در خشکسالی هیدرولوژیکی قرار گرفته و از مشخصات خشکسالی هیدرولوژیکی می‌توان به کاهش جریان‌های رودخانه‌ای و کاهش سطح آب دریاچه‌ها و مخازن پشت سد اشاره کرد.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول