اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای روستای تاریخی کندلوس:

یازدهمین روستای گردشگری کشور جاده دسترسی ندارد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای روستای تاریخی کندلوس گفت: کندلوس نخستین روستای برتر گردشگری هدف مازندران و یکی از 11 روستای برتر گردشگری در کشور است که جاده دسترسی به این روستا از هنی سک به کندلوس وضعیت مناسبی ندارد.

یازدهمین روستای گردشگری کشور جاده دسترسی ندارد
به گزارش خبرگزاری فارس از کجور، ‌ظهر امروز بخشدار کجور به همراه جمعی مسئولان نوشهر و بخش کجور در مساجد روستاهای کندلوس و گیل کلا  حضور یافته و از نزدیک مشکلات روستاییان را  مورد بررسی قرار داده و نسبت به رفع آنها تصمیم‌گیری شد.
بخشدار کجور همراه با مسئولان شهرستانی و کجور ابتدا در مسجد روستای فرهنگی، تاریخی و گردشگری کندلوس حضور یافته و از نزدیک با مشکلات آن آشنا شد.
 
* عدم اختصاص اعتبار برای جبران خسارت سیل
در ابتدای این نشست رئیس شورای اسلامی کندلوس به وجود مشکلات باقی‌مانده از سال‌های گذشته و نیز مشکلات کنونی در این روستا پرداخت و خواستار پیگیری مسئولان امر برای رفع آن شد.
جهانشیر شیخ‌الاسلامی اظهار کرد: سیل ویرانگر سال گذشته در کندلوس و روستاهای حومه خسارات سنگینی به بخش‌های زیربنایی، عمومی، حریم رودخانه و کشاورزی وارد کرده است که پس از بررسی ابعاد این سیل ویرانگر مصوباتی درباره بازسازی و ایمنی‌سازی نقاط آسیب دیده صورت گرفت که تاکنون هیچگونه بودجه و اعتباری از سوی دستگاه‌ها مسئله برای تحقق این مهم در کندلوس و حومه اختصاص داده نشده است.
وی تصریح کرد: کندلوس نخستین روستای برتر گردشگری هدف در مازندران و یکی از 11 روستای برتر گردشگری در کشور است همه ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بوده و بنابراین جاده دسترسی به این روستا از هنی سک به کندلوس وضعیت مناسبی ندارد و  وجود هزینه‌هایی در این باره همچون حمل و دفع زباله نیاز به اعتبارات ویژه است.
شیخ‌الاسلامی گفت: همچنین جاده دسترسی به کندلوس از هنی سک به روستای گردشگری کندلوس وضعیت بسیار نامطلوبی را پیش روی مسافران و گردشگران قرار داده که در این باره نیاز به اعتبارات برای روکش آسفالت است.
 
 
* رفع مشکلات روستاها زمانبر است
سپس سید‌نادر موسوی‌زاده، بخشدار کجور نیز گفت: هدف همه مسئولان رفع مشکلات مردم است اما اینکه بخواهیم انتظار داشته باشیم چون بخشدار منطقه و مسئولان ادارات آن در یک روستا حاضر شدند پس همه مشکلات آن حل می‌شود امری غیرممکن است اما تلاش‌ها در راستای حل و برطرف کردن مشکلات است.
وی گفت: حل همه مشکلاتی که از سوی شورای اسلامی کندلوس مطرح شد امکان‌پذیر نیست و حتی رفع آنها بسیار زمانبر است.
وی درباره وضعیت نامناسب راه هنی سک به کندلوس بیان کرد: این جاده جزو مصوبات سفر اول هیئت دولت به مازندران بود اما اعتباراتی که در بخش راهسازی به کجور اختصاص داده شد هنوز به ما ندادند ولی پیگیر هستیم.
موسوی‌زاده تصریح کرد: در کجور از نظر زیربنایی مشکل داریم و شهرک صنعتی کجور که از مصوبات دور سوم سفر رئیس جمهوری بود مشکلاتی وجود دارد که دولت هم تلاشش را برای رفع آن می‌کند.
وی به مشکل مطرح شده درباره سوخت گرمایی اظهار کرد: با همه نمایندگی‌های توزیع‌کننده سوخت در کجور مکاتبه کردیم که هیچکس در کجور نباید بدون سوخت زمستانه بماند حتی موظف شدند تا به خانوارهایی که هنوز موفق به دریافت کوپن سوخت نشدند، نیز سوخت بدهند.
بخشدار کجور تاکید کرد: هیچ عذر و بهانه‌ای برای عدم سوخت‌رسانی به مردم کجور از سوی نمایندگی‌های توزیع‌کننده سوخت در کجور پذیرفتنی نیست و بنابراین اگر دراین باره گزارشی از سوی مردم به دست ما برسد با فرد خاطی برخورد جدی می‌شود.
 
* عدم فعالیت مرکز آموزش صنایع دستی کندلوس
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوشهر و چالوس نیز درباره انتقال پایگاه پژوهشی محور فرهنگی و تاریخی کجور مستقر در کندلوس به نوشهر گفت: پایگاه پژوهشی کجور ارتباطی به استان یا شهرستان ندارد بلکه از تهران است و تنها پیشنهاد آن از استان و شهرستان به تهران ارائه شد که پس از طی مراحل قانونی کندلوس را به عنوان محل استقرار آن در نظر گرفته شد که در سال 87 نیز در این روستا افتتاح شد.
سید‌علی‌اصغر موسوی عنوان کرد: پس از استقرار پایگاه پژوهشی محور فرهنگی و تاریخی کجور در کندلوس پس از مدتی فعالیت به دلیل بعد مسافت و مشکلاتی از این قبیل به  نوشهر منتقل شد و با توجه به اینکه پس از انتقال هیچگونه پیگیری ‌یا نامه‌نگاری از سوی شورای اسلامی و دهیاری کندلوس در این باره صورت نگرفته است بنابراین گمان کردیم که از این موضوع باخبر هستند و به همین جهت معترض انتقال آن نشدند.
وی درباره عدم فعالیت مرکز آموزش صنایع دستی کندلوس نیز  اظهار کرد: بعد از افتتاح این مرکز و گذشت یک سال از بازگشایی آن هیچگونه استقبالی  از آن نشد و به همین منظور فعالیت آن متوقف شد.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوشهر و چالوس گفت: اگر در این باره استقبال صورت گیرد حاضر به راه‌اندازی مجدد این مرکز در کندلوس هستیم که این امر می‌تواند از نظر اقتصادی نیز برای مردم این منطقه درآمد‌زایی به وجود آورد.
وی همچنین به درخواست شورای اسلامی مبنی بر اختصاص اعتبار برای حفظ و نگهداری بافت با ارزش روستای کندلوس اشاره کرد و عنوان کرد: در مورد اختصاص اعتبار برای حفظ و نگهداری بافت با ارزش محدودیت زیادی وجود دارد به طوری که برای یک شهر استان فقط 200 میلیون تومان اعتبار اختصاص داده شده است ولی با این وجود این آمادگی را داریم تا با درخواست بخشداری و شورای اسلامی کندلوس از طریق مدیرکل پیگیر شویم و از اعتبارات ابلاغی یا ملی از استان  استفاده کنیم.
فریدون کوچ پیده، مسئول اداره جهاد کشاورزی کجور نیز اظهار کرد: پس از سیل ویرانگر در کندلوس وظیفه خود را به عنوان مسئول اداری انجام دادیم و در مورد پرداخت خسارات سیل به کشاورزان مکاتبات لازم انجام شد اما اعتباری در این مورد به دست ما نرسید.
وی گفت: پیشنهاد ایجاد کانال نهر آب کشاورزی به طول 5 کیلومتر از مسیر بالادست  کندلوس را ارائه کردیم اما استقبال نشد ولی آمادگی داریم تا آن را انجام دهیم.
 
 
* آسفالت جاده هنی سک نیازمند یک میلیارد اعتبار
معاون اداره راه و ترابری نوشهر  نیز درباره مشکلات جاده هنی سک به کندلوس گفت: نخستین خواسته ما روکش آسفالت از هنی سک به کندلوس در زمان کریمی استاندار سابق مازندران بود حتی قرار آن را جزو سفرهای هیئت دولت قرار بدهیم.
بهمن خزایی با بیان اینکه به جاده کندلوس به جهت موقعیت گردشگری کندلوس نگاه ویژه داریم، تصریح کرد: این مسیر گردنه‌های بسیار خطرناکی دارد که برای مسافران و گردشگران مشکل‌ساز است اما در هر حال این مسیر 14 کیلومتری نیاز به 800 تن آسفالت دارد که مبلغی معادل یک میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته که این رقم از حوزه اداره راه نوشهر خارج است.
خزایی بیان کرد: تاکنون باید دوبار روکش آسفالت انجام می‌شد ولی اعتبار لازم در این مورد به دست ما نرسید اما قول می‌دهم پیگیر این موضوع شده تا موقتاَ کمی از مشکلات این مسیر برطرف شود.
معاون اداره راه و ترابری نوشهر و چالوس عنوان کرد: نقاط حادثه خیز جاده هنی سک تا کندلوس شناسایی و نسبت به ایمنی سازی و نصب علائم راهنمایی و رانندگی اقدام می‌شود.
وی گفت: در ارتباط با آسفالت راه درون روستایی پیده بستر آن آماده شد و پس از آنکه آسفالت جاده فیروزآباد به اتمام رسید، ماشین‌آلات راهسازی را برای آسفالت راه پیده به این روستا اعزام می‌کنیم.
همچنین نماینده رئیس اداره ورزش و جوانان نوشهر در مورد وضعیت نیمه کاره سالن ورزشی کندلوس اظهار کرد: اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه‌های ورزشی به نوشهر نرسید و به محض دریافت اعتبار نسبت به تکمیل آن اقدام می‌شود.
بخشدار کجور نیز همراه با مسئولان ادارات نوشهر و کجور  در مسجد روستای گیل کلا که در مجاورت روستای فرهنگی، تاریخی و گردشگری کندلوس واقع شده است در جمع اهالی و شوراهای اسلامی میرکلا ، گیل‌کلا و پیده حضور یافت و به مشکلات آنان رسیدگی کرد.
 
 
* اجرای طرح‌های ملی به صورت تجمیعی در روستاها
سید‌شکرالله موسوی از  اعضای شورای اسلامی روستای میرکلا به طرح مشکلات این سه روستا پرداخت و گفت: یکی از مشکلات روستای میرکلا عدم اجرای طرح هادی از سوی بنیاد مسکن است که هیچگونه اقدامی دراین باره نشده است.
وی خاطرنشان کرد: روستاهای گیل کلا، میرکلا، پیده و کندلوس قابل تفکیکی نیستند بنابراین هر طرح ملی باید به صورت تجمیع در این منطقه انجام شود تا هیچ یک از روستاها متضرر نشوند.
مشکلات دفع زباله، راه‌ها، بهداشت و درمان، بهره‌برداری از معادن سنگ، استقرار یک دهیاری برای چهار روستای فوق از جمله موراد مطروحه از سوی موسوی در مسجد روستای گیل کلا بوده است.
سید‌نادر موسوی‌زاده پس از استماع مشکلات اهالی این منطقه گفت: همزمان با سراسر کشور از دوم آبان ماه امسال طرح سرشماری و آمار خانوار آغاز می‌شود‌ و بنابراین باید همه ما اطلاع‌رسانی کنیم تا همه کجوری‌ها در هر جای این کشور هستند برای طرح آمارگیری در زادگاه خود حضور یابند چرا که در آینده در جذب تسهیلات و اعتبارات تاثیر بسزایی دارد.
وی درباره تعطیلی برخی گرمابه‌ها و مشکلات ناشی از افزایش نرخ سوخت در کجور اظهار ‌داشت: در سفری که تابستان اخیر به چند‌ روستای کجور داشتیم مشاهده شده است که گرمابه‌های آن بسته و تعطیل است  بنابراین وقتی چند روستا در مجاورت یکدیگر قرار دارند و هر کدام نیز دارای یک گرمابه هستند دیگر لازم نیست که گرمابه هر کدامشان به‌ طور مجزا روشن باشد بلکه می‌توان گرمابه یک روستا را برای استفاده اهالی سایر روستاهای مجاور روشن نگه داشت که با این روش می‌توان مشکلات سوخت را مدیریت کرده و مشکل برطرف شود.
وی افزود: همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف شده است تا برای ساخت گرمابه و سرویس بهداشتی تا سقف یک میلیون تومان تسهیلات بانکی به روستائیان پرداخت کند.
بخشدار کجور درباره طرح هادی روستاها گفت: سرانه جمعیتی هر روستا در اجرای طرح هادی آن روستا تاثیر زیادی دارد چرا که طرح هادی بر اساس میزان جمعیت اجرا می‌شود.
=========================
گزارش از محمدحسین ملایی کندلوسی
=========================
انتهای پیام/ج10
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول