اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان شد؛

"چه‌م سقز" جاذبه‌ فراموش‌شده گردشگری کردستان

خبرگزاری فارس: شهردار سقز چه‌م سقز را یکی از جاذبه‌های فراموش‌شده گردشگری کردستان عنوان کرد و گفت: امروز برای آباد کردن شهرها باید جاذبه‌های فراموش‌شده گردشگری را زنده کرد.

"چه‌م سقز" جاذبه‌ فراموش‌شده گردشگری کردستان
عثمان رحیمی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار داشت: امروز برای زنده کردن شهرها باید جاذبه‌های شهر را زنده کرد "چه‌م سقز" یکی از جاذبه‌های فراموش‌شده این شهر است که با زنده کردن آن می‌توانیم بزرگ‌ترین جاذبه توریستی را در استان و در غرب کشور داشته باشیم.
زرینه‌رود یا چه‌م سقز با طول حدود 240 کیلومتر و دبی 2/8 مترمکعب آب در ثانیه، یکی از طویل‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه حوضه دریاچه ارومیه است که از کوه‌های گردنه خان بانه سرچشمه گرفته و در جهت جنوب به شمال به موازات رود دیگر به نام سیمینه‌رود جریان دارد.
این رود در طول مسیر خود از سقز و میاندوآب گذشته، ضمن تشکیل یک دلتای وسیعی به عرض حدود 10 کیلومتر که در مواقع پرآبی باتلاقی است به دریاچه می‌ریزد.

* اجرای 60 پروژه عمرانی در سقز
شهردار سقز از اجرای 60 پروژه عمرانی در سال جاری با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان خبر داد.
رحیمی افزود: تدوین برنامه پنج ساله برای نخستین بار در سقز برنامه‌ریزی شده که بر این اساس اقدامات ما باید به گونه‌ای باشد که اجرای پروژه‌ها تسریع یابد.
به گفته وی شهرداری و شورا در راستای مشارکت در کارهای فرهنگی حرکت عظیمی را انجام داده‌اند که راه‌اندازی تئاتر شهروند با حضور پنج استان کشور در سه بخش عروسکی، خیابانی و شهری از آن جمله است و 40 هزار نفر از سقزی‌ها اجرای این گروه‌های نمایشی را دیدند.
شهردار سقز افزود: نقشه جامع شهری از سال 85  تدوین شده که حریم و محدوده شهر را تعریف کرده و امسال در اردیبهشت‌ماه طرح تفصیلی سقز به تصویب کمیسیون ماده 5 استان رسید و اکنون در حال اجراست.
برای تدوین این برنامه پنج ساله 60 میلیون تومان هزینه صرف شد.

* محقق شدن 62 درصدی بودجه سقز
رحیمی گفت: بودجه شهرداری سقز در سال جاری 20 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که تاکنون 62 درصد از این اعتبار جذب و هزینه شده است.
وی با بیان اینکه در سال جاری بودجه شهرداری سقز در مقایسه با سال گذشته 62 درصد رشد داشته است، گفت: تا پایان سال بودجه شهرداری سقز به صورت کامل تحقق می‌یابد و انتظار می‌رود که با متمم بودجه در سال جاری و با پیگیری‌های مستمر مسولان و اعضای شورای اسلامی شهر میزان بودجه به بیش از 125 درصد افزایش یابد.
وی با بیان اینکه 40 درصد از اعتبارات ما از محل درآمدهای داخلی شهرداری است، گفت: برای افزایش درآمد شهرداری سقز اولین شهرداری در استان است که وارد فاز اوراق مشارکت شده است که در این راستا در آبان‌ماه اوراق مشارکت 100 میلیارد تومانی برای چهار پروژه اساسی و بزرگ داریم.
شهردار سقز یکی از مشکلات شهرداری را ناهماهنگی بین دستگاه‌های خدمات‌رسان عنوان کرد  و گفت: در سال جاری 13 میدان اصلاح هندسی شده و طرح جامع و ساماندهی ترافیک نیز در راستای کاهش بار ترافیکی انجام شده است. 
وی اولویت کار شهرداری و شورای شهر را فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ایجاد درآمد پایدار شهری عنوان کرد.
به گفته رحیمی سقز مرکز زغال‌فروشی کل کشور در گذشته بوده و قطب اقتصادی محسوب شده است.
وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته شهرداری متولی تمام امور شهری است، گفت: در کشور ما با ایجاد مدیریت جامع شهری این امر محقق می‌شود.
به گفته وی مدیریت یکپارچه شهری ایجاد اقتصاد شکوفا و درآمد پایدار را در شهرها ایجاد می‌کند و برای رسیدن به شهری آباد نیازمند مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری میلیاردی هستیم.

* پخش 6000 تن آسفالت در خیابان‌های سقز
شهردار سقز گفت: در سال گذشته 6 هزار تن آسفالت در سطح شهر سقز ریخته شده که در استان بی‌سابقه بوده و امسال نیز از ابتدای سال تاکنون 35 هزار تن آسفالت برای تعمیر معابر در سطح شهر مصرف شده است.
رحیمی افزود: در طول چهار سال گذشته با تلاش‌های صورت‌گرفته میزان فضاهای سبز این شهرستان به دو برابر رسیده است.
به گفته وی علاوه بر ایجاد و توسعه فضای سبز شهر سقز طی این مدت در راستای نوسازی پارک‌ها و نیز تجهیزات شهربازی با امکانات مدرن و جدید اقدامات مثبتی صورت گرفته است.

*‌ راه‌اندازی سیستم اتوماسیون اداری
رحیمی گفت: راه‌اندازی سیستم اتوماسیون اداری برای نخستین بار در سطح استان در سقز انجام شد و این اقدام موجب بازدید چندین شهردار و الگوبرداری شهرها از سیستم اتوماسیون شهرداری سقز شد.
وی افزود: در سال گذشته بیشتر از 50 دستگاه ماشین‌آلات با بودجه سه میلیارد تومانی خریداری شده است.
رحیمی با بیان اینکه کاهش مدت زمان اجرای پروژه‌ها رضایت شهروندان سقزی را فراهم کرده، افزود: پروژه پل 130 متری با بتن‌ریزی چهار هزار و 500 مترمکعب و 9 متر ارتفاع در مدت 100 روز با اعتبار یک میلیارد و نیم از محل اعتبارات حوادث اجرایی شد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول