اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل دریافت نکردن تسهیلات بانکی؛

نیمی از تعاونی‌های گچساران نیمه‌فعال و غیرفعالند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره تعاون گچساران از نیمه فعال و غیر فعال بودن نیمی از تعاونی‌های این شهرستان به دلیل دریافت نکردن تسهیلات بانکی خبر داد.

نیمی از تعاونی‌های گچساران نیمه‌فعال و غیرفعالند
سید اسلام حسینی‌نیک امروز در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار داشت: تعاونی ابزاری برای پیشرفت بوده و استفاده از کار تعاونی سبب افزایش بهره‌وری در جامعه می‌شود.
وی هدف از تشکیل تعاون را جمع ارزش‌های اخلاقی همراه با اهداف اقتصادی و اجتماعی مشترک افراد دانست و عنوان کرد: تعاونی انجمنی مستقل و متشکل از افرادی است که به طور داوطلبانه برای تامین نیازهای مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اعضا تأسیس شده و فعالیت خود را با مشارکت و مدیریتی صحیح اجرا می‌کنند.
رئیس اداره تعاون گچساران، تعاون را ابزار توسعه عدالت اجتماعی در جامعه معرفی کرد و گفت: برای توسعه نقش تعاون در اقتصاد جامعه تلاش‌ها و اقدامات مؤثرتری باید انجام گیرد.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در اجرای طرح مسکن مهر این شهرستان گفت: عملیات اجرایی مسکن مهر گچساران طی یک‌سال و نیم گذشته تاکنون آغار به کار کرده و در همین مدت کم پیشرفت مطلوبی داشته است.
وی خاطرنشان کرد: اداره تعاون گچساران از لحاظ تشکیل تعاونی عملکرد مطلوبی داشته و در سال گذشته مقام برتر در کهگیلویه و بویراحمد و رتبه سوم کشوری را به‌دست آورد.
حسینی‌نیک افزود: موضوع مسکن مهر در سرلوحه برنامه‌های دولت قرار گرفت که در گچساران نیز با عزم تمام مسئولان شاهد به نتیجه رسیدن این طرح هستیم و به‌زودی هزار و 100 واحد مسکن مهر به متقاضیان واگذار می‌شود.
وی تعداد تعاونی‌های گچساران را افزون بر یک هزار تعاونی عنوان کرد و گفت: نیمی از این تعاونی‌ها غیرفعال و یا نیمه‌فعال بوده که عدم دریافت تسهیلات بانکی توسط بانک‌های عامل دلایل مهم غیرفعال‌ بودن این تعاونی‌ها است.
رئیس اداره تعاون گچساران بخش‌های کشاورزی و خدماتی را از عمده بخش‌هایی دانست که بیشترین تشکیل تعاونی‌ را در گچساران داشته‌اند.
وی با اشاره به ایجاد افزون بر چهار هزار فرصت شغلی توسط تعاونی‌ها در گچساران ابراز داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 15 تعاونی در بخش‌های خدماتی، تولیدی و صنعتی با اشتغالزایی 150 نفر در گچساران تشکیل شده است.
حسینی‌نیک تعاونی‌های فعال در بخش مسکن مهر گچساران را 11 تعاونی عنوان کرد و افزود: تعاونی‌های مسکن مهر در گچساران دو هزار و 500 عضو دارند.
وی بیان داشت: 18 تعاونی در گچساران برای دریافت تسهیلات به صندوق مهر امام رضا (ع) معرفی شده‌اند که به این تعاونی‌ها سه میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می‌شود.
این مقام مسئول به تشریح علل افزایش اشتیاق به تشکیل تعاونی‌ها پرداخت و لحاظ کردن برخی تخفیف‌های بیمه‌ای از سوی دولت مطابق با برنامه‌های توسعه و اعطای تسهیلات زود بازده با بهره کم را در این راستا بسیار موثر دانست.
حسینی‌نیک بیان داشت: اراده موجود برای اجرای اصل 44 قانون اساسی و کاهش تصدی‌گری دولت سبب شد تا بخش تعاون نمود بیشتری پیدا کند که این نمود خود را در تشکیل تعاونی‌های جدید نیز نشان داد.
وی تصریح کرد: در دولت‌های نهم و دهم دامنه تشکیل تعاونی‌ها وسیع‌تر شد و برخی فعالیت‌های جدید نیز در قالب تعاون گنجانده و تعریف شده که از آن جمله می‌توان به امکان تشکیل تعاونی‌های خانگی اشاره کرد.
به گفته رئیس اداره تعاون گچساران، فارغ‌التحصیلان و نخبگان دانشجویی نیز از این امکان برخوردار شده‌اند که با تشکیل تعاونی‌هایی با عنوان تعاونی‌های دانش بنیان به کارآفرینی، تولید و انجام کارهای تحقیقاتی و علمی در قالب بخش تعاون بپردازند.
وی نظارت بر عملکرد شرکت‌های تعاونی را از جمله اولویت‌های اداره تعاون گچساران عنوان کرد و ابراز داشت: رسانه‌ها و مطبوعات نقش مهم و تأثیرگذاری در اطلاع‌رسانی مناسب پیرامون فعالیت‌های بخش تعاون دارند.
حسینی‌نیک با بیان اینکه شیرازه تعاون بر روی تعامل، همکاری، همدلی و همیاری است، اظهار داشت: بنای تعاون عدالت است و همه افراد در این بخش از تصمیم‌گیری‌ها یکسان هستند.
وی با تأکید بر اهمیت بخش تعاون و لزوم توجه بیشتر به شکوفا کردن و استفاده از ظرفیت‌های این بخش، شرط تحقق این مهم را اهتمام در اعطای تسهیلات با بهره پایین دانست و از متقاضیان تشکیل تعاونی و ایجاد اشتغال نیز خواست تا با چشمان باز و برنامه‌ریزی در این مسیر گام بردارند.
رئیس اداره تعاون گچساران تصریح کرد: برای تشکیل تعاونی دو موضوع امکان ایجاد فرصت شغلی و صرفه اقتصادی مطرح است که علاوه بر حمایت‌های دولت، از متقاضیان ورود به عرصه تعاون نیز انتظار می‌رود که ابتدا به نیازسنجی و انجام کارهای کارشناسی بپردازند و پس از آن فعالیت اقتصادی خود را آغاز کنند تا نتیجه لازم را به‌دست آورند.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول