اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری کرمان تاکید کرد:

ضرورت حساسیت رسانه‌ها در تحکیم بنیان خانواده

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری کرمان گفت: رسانه‌ها باید در کنار پرداختن به مباحث مختلف‌، افکار عمومی را نسبت به مسائلی که بنیان خانواده را تهدید می‌کند، حساس کنند.

ضرورت حساسیت رسانه‌ها در تحکیم بنیان خانواده
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان کرمان، حجت‌الاسلام علی توکلی در جمع قضات محاکم خانواده شهر کرمان با ابراز نگرانی از افزایش دعاوی و اختلافات خانواده در سطح کشور و استان کرمان اظهار کرد: بعضی از دعاوی خانواده در سطح کشور به مرز هشدار رسیده است.
وی افزود: آمارهای واصله نشان می‌دهد که در فروردین ماه سال جاری‌ پرونده‌های حقوقی مربوط به طلاق توافقی در سطح کشور رتبه اول را داشته و این بدان معنی است که زن و مرد هیچ‌کدام دلسوز زندگی مشترک نبوده و قبح طلاق در جامعه افول کرده است.
توکلی گفت: طی شهریور ماه سال جاری 269 پرونده درخواست طلاق توافقی در محاکم استان کرمان به ثبت رسیده و 247 درخواست طلاق نیز توسط زوجه به دادگاه تسلیم شده است.
وی تصریح کرد: تعداد یک هزار و 69 پرونده دعاوی مختلف خانواده اعم از طلاق‌، مهریه‌، نفقه و تمکین در شهریور ماه‌ سال جاری به محاکم وارد شده که ورود روزانه 34 پرونده را به محاکم نشان می‌دهد.
توکلی با اشاره به نقش رسانه‌های مکتوب و صدا و سیما در آگاه‌سازی جامعه از عوارض و تبعات این وضعیت خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید در کنار پرداختن به مباحث مختلف‌، افکار عمومی را نسبت به مسائلی که بنیان خانواده را تهدید می‌کند، حساس کنند.
وی گفت: صدا و سیما در این راستا می‌تواند، بسیار مؤثر باشد و خانه مطبوعات نیز در کنار نگاه تجاری و حمایتی از اصحاب رسانه، می‌تواند معضلات و مسائل مهم جامعه را با کمک نخبگان و کارشناسان‌ مطرح و چاره‌جویی کند.
رئیس کل دادگستری استان کرمان نقش ماهواره و تاثیر فیلم‌های خانوادگی که هیچ چارچوبی را رعایت نمی‌کنند از دلایل افزایش و تشدید درگیری‌ها و اختلافات خانوادگی دانست و تصریح کرد: بعضی از تولیدات رسانه ملی نیز در بروز اختلافات بی‌تأثیر نیست.
توکلی اهمیت ندادن زوجین به نقش مشاوره و مشورت و عدم آشنایی کامل آن‌ها از وظایف متقابل را‌ تشدید کننده اختلافات فی مابین آنها دانست و عنوان کرد: والدین نیز در زمان بروز اختلافات بین زوج‌ها‌‌ از اهتمام و جدیت کافی در مصالحه و ایجاد سازش بین آنان برخوردار نبوده و کار را به دستگاه قضایی محول می‌کنند.
وی بیان کرد: مشاوران خانواده باید از صبر و حوصله زیاد در گفت‌وگو و مصاحبه با افراد برخوردار باشند که بعضاً چنین نیست و بعد از مدت کوتاهی دلسرد شده و عدم امکان سازش زوج‌ها را به دادگاه اعلام می‌کنند.
توکلی با بیان اینکه‌ مردان بیشتر از زنان از مشاوره می‌گریزند‌، افزود: فرهنگ‌سازی در این ارتباط یک نیاز اساسی است و باید به آن توجه شود.
رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب کرمان نیز با اشاره به اینکه شرط ارجاع پرونده‌های دعاوی خانواده‌ مراجعه زوج‌ها به مشاور است‌، گفت: بعضی از زوج‌ها در مقابل این امر مقاومت می‌کنند و دادگاه را مورد بی‌احترامی قرار می‌دهند، اما این امر با جدیت انجام می‌شود.
حجت‌الاسلام‌ ماشاءالله ابراهیمی‌ افزود: تأکید بر امر مشاوره بر اساس نتایج مفید آن در بعضی از دعاوی است و زوج‌ها به لحاظ وضعیت احساسی‌ از این امر گریزان هستند.
وی تصریح کرد: افزایش قیمت سکه طی ماه‌های اخیر زمینه افزایش دعاوی مطالبه مهریه را در محاکم و اختلافات بین خانواده فراهم کرده است.
ابراهیمی عنوان کرد: زندان یکی از عواید مهریه بالا است و والدین بی‌توجه به این امر و در فضایی کاملاً احساسی و چشم و هم چشمی خانوادگی، زمینه بدبختی و گرفتاری فرزندان خود را با طرح مهریه‌های بالا فراهم می‌کنند.
انتهای پیام،/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول