اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی 24 ساعت گذشته؛

پاکسازی 6 منطقه آلوده به ماهواره در قزوین

خبرگزاری فارس: رئیس پلیس امنیت عمومی استان قزوین از آغاز پاکسازی مناطق آلوده به تجهیزات غیرمجاز ماهواره‌ای در قزوین خبر داد که در مرحله نخست این عملیات در 6 منطقه اجرا شد.

پاکسازی 6 منطقه آلوده به ماهواره در قزوین
رضا محتشمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین بیان کرد: سرانجام پس از تذکر‌های متعدد آغاز جمع‌اوری تجهیزات غیرمجاز ماهواره در قزوین آغاز شد که در مرحله نخست مأموران پلیس در شش منطقه آلوده ورود پیدا کردند.
وی ادامه داد: خوشبختانه در این اقدام مردم همکاری خوبی با پلیس داشتند و از سویی نیز پلیس در نخستین روز کشفیاتی خوب داشت.
رئیس پلیس امنیت عمومی استان قزوین اضافه کرد: پلیس در برخورد با تجهیزات دریافت از ماهواره‌ها در وهله اول تذکر میدهد و اگر توجهی نکرد، وسیله ضبط و فرد به دادسرا ارجاع میشود.
وی افزود: قانون برخورد با تجهیزات دریافت از ماهواره‌ها جاری است و تعطیل و منسوخ نشده است و پلیس وظیفه دارد که در برخورد با جرایم مشهود اقدام کند و تنها در جرم غیرمشهود نیاز به مجوز قضایی دارد.
محتشمی تصریح کرد: مأموران پلیس در جمع‌آوری تجهیزات غیرمجاز ماهواره با لباس‌های متحدالشکل وارد شده و همچون سایر عملیات‌های پلیس دارای مجوز قضایی در موارد لازم هستند.
وی خاطرنشان کرد: تجهیزات دریافت از ماهواره‌ها مثل یک ویروس است وقتی یک نفر ماهواره‌ای را نصب میکند و چیزی به آن نمیگویند 50 نفر دیگر اقدام به آن میکنند و پلیس باید با این موضوع برخورد کند چون حرمت قانون شکسته میشود وگرنه طرح جدیدی در دستور کار پلیس نیست و نیروی انتظامی هم از وظایف قانونی خود فراتر نمیرود.
رئیس پلیس امنیت عمومی استان قزوین توضیح داد: قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت امواج ماهواره مصوب بهمن ۱۳۷۳، ورود، توزیع و استفاده از این تجهیزات را جز در موارد قانونی، ممنوع کرده است.
وی تأکید کرد: البته استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای در بسیاری از کشورهای دنیا ممنوع یا محدود است، بنابراین باید از سوی مسئولان این حوزه بسترهای فرهنگی برای رفع نیازهای فرهنگی مردم فراهم شود.

‌قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره  مصوب 23.11.1367
‌ماده 1 - به موجب این قانون ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره جز در مواردی که قانون تعیین کرده است ممنوع میباشد.
‌ماده 2 - وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروهای انتظامی و یا نیروی مقاومت بسیج در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری تجهیزات دریافت‌از ماهواره اقدام نماید.
‌تبصره - مهلت جمع‌آوری تجهیزات موجود دریافت از ماهواره از تاریخ تصویب این قانون یک ماه میباشد، بعد از انقضای مهلت مذکور‌ استفاده‌کنندگان به مجازات‌های تصریح شده در این قانون محکوم خواهند شد.
‌ماده 3 - وزارت کشور موظف است با هماهنگی وزارت اطلاعات با وسایل ممکن نسبت به جلوگیری از ورود و توزیع تجهیزاتی که تنها برایدریافت از ماهواره مورد استفاده قرار میگیرد اقدام نماید و ضمن توقیف وسایل فوق عاملان آن را با وسائل توقیفی به مراجع صالحه قضائی معرفینماید، نحوه هماهنگی در آیین‌نامه اجرایی مشخص خواهد شد.
‌تبصره - کلیه کالاهای ضبط و مصادره شده موضوع این قانون جهت توسعه پوشش رادیو و تلویزیونی کشور در اختیار سازمان صدا و سیمایجمهوری اسلامی ایران قرار میگیرد.
‌ماده 4 - کلیه دستگاه‌های فرهنگی کشور موظفند اثرات مخرب استفاده از برنامه‌های منحرف ‌کننده را در جامعه تبیین نمایند.
‌ماده 5 - سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (‌مؤسسه رسانه‌های تصویری) میتوانند نسبت به ضبط و پخش آن دسته از‌ برنامه‌های ماهواره که مغایر با ارزش‌های و مبانی فرهنگ اسلامی و ملی نباشد اقدام نمایند.
‌ماده 6 - دستگاه‌های صدا و سیما، پست و تلگراف و تلفن و سازمان‌های وابسته از شمول این قانون مستثنی میباشند.
‌تبصره - صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به منظور واردات فرستنده‌ها، تجهیزات تولید و پخش و لوازم یدکی متعلق به آنها مواد اولیه تولید ‌فیلم و سریال از اخذ مجوز ورود و گواهی عدم ساخت وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی نظیر وزارتخانه‌های پست و تلگراف و تلفن، صنایع و‌بازرگانی و گواهی سازمان انرژی اتمی و ثبت سفارش وزارت بازرگانی معاف میباشد.
‌ماده 7 - دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که برای انجام وظایف قانونی خویش لازم است از تجهیزات دریافت از ماهواره استفاده نمایند باید مجوز لازم را ‌از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هماهنگی وزارتخانه‌های اطلاعات و پست و تلگراف و تلفن کسب نمایند.
‌ماده 8 – وارد کنندگان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال مکشوفه توسط دادگاه‌ها به‌مجازات ده تا یکصد میلیون ریال محکوم میگردند.
‌ماده 9 - استفاده‌ کنندگان از تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال مکشوفه به مجازات نقدی از یک میلیون تا سه میلیون ریال‌محکوم میگردند.
‌الف - حمل، نگهداری، نصب و تعمیر تجهیزات دریافت از ماهواره ممنوع و مرتکبان به مجازات نقدی از یک تا پنج میلیون ریال محکوم ‌میشوند.
ب - وجوه دریافتی بابت مجازات مواد 8 و 9 این قانون به خزانه واریز و صد درصد آن جهت تأمین هزینه‌های اجرای این قانون و مقابله‌با تهاجم فرهنگی در اختیار وزارتخانه‌های کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار داده میشود تا در‌حدود اعتبارات مصوب بودجه سالانه کل کشور به مصرف برسد.
‌ماده 10 - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت پست و تلگراف و تلفن و سازمان‌های ذیربط موظفند با استفاده از اهرم‌های حقوقی و‌ بین‌المللی در جهت حراست از مرزهای فرهنگی کشور و حفظ کیان خانواده علیه برنامه‌های مخرب و مبتذل ماهواره اقدام لازم را انجام دهند.
‌تبصره - نشر آگهیهای تبلیغاتی از طرق مختلف توسط مطبوعات، صدا و سیما یا تبلیغات شهری که متضمن جواز استفاده از برنامه‌های ماهواره‌ میباشد، ممنوع است.
‌ماده 11 - دولت موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب این قانون آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و تصویب نماید.
‌قانون فوق مشتمل بر یازده ماده و چهار تبصره در جلسه روز یکشنبه بیست و سوم بهمن ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و سه مجلس شورای اسلامیتصویب و در تاریخ 1373/11/26به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول