اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد پژوهشگاه علوم انسانی:

خطر مدرنیته آینده بیداری اسلامی را تهدید می‌کند

خبرگزاری فارس: استاد پژوهشگاه علوم انسانی گفت: خطر تاریخ مدرنیته، بیدار اسلامی کشورهای منطقه را به شدت تهدید می‌کند.

خطر مدرنیته آینده بیداری اسلامی را تهدید می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، موسی نجفی شنبه شب در بحثی با عنوان از بیداری اسلامی تا تمدن اسلامی و ورود تجدد به عرصه دینی کشور در خانه مشروطیت اصفهان اظهار داشت: به علت عدم وجود رهبری در اکثر کشورهایی که انقلاب کرده‌اند، خطر نفوذ تاریخ مدرن غرب در این کشورها احساس می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه باید تاریخ را عمیق و مداوم مطالعه کرد، افزود: رهبر معظم انقلاب از جمله اشخاصی هستند که تاریخ را خوب و عمیق می‌دانند و بهترین برداشت را از آن می‌برند.
این پژوهشگر مسائل تاریخی با بیان اینکه ما محکوم به تکرار تاریخ هستیم، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم انقلاب اسلامی را در جهات تبیین کنیم باید تاریخ باطنی آن را هم به مراتب تکرار کنیم.
 
*‌ تاریخ مدرن هرجا وارد شود گسستگی در هویت ایجاد می‌کند
وی در ادامه با اشاره به اینکه تاریخ مدرن هر جا وارد شود گسستگی ایجاد می‌کند، بیان داشت: ملتی که تاریخ خود را در سایه مدرنیته گم کند، هیچ هویتی ندارد.
نجفی با بیان اینکه نمونه ورود و سلطه مدرنیته بر ملت‌ها در کشورهای استقلال‌یافته از شوروی به وضوح آشکار است، ادامه داد: کمونیست هویت و تاریخ این کشورها از جمله آذربایجان را نابود کرد.
 
*‌‌ هوش و بصیرت مردم ایران در طول تاریخ بی‌نظیر بوده است
وی هوش و بصیرت مردم ایران در طول تاریخ را بی‌نظیر دانست و اضافه کرد: ایرانیان به علت عمق تفکرشان متوجه شدند که دین اسلام با خلفای وحشی عرب یکی نیست، بنابراین زبان عربی را قبول نکردند و تنها دین اسلام و دست‌خط عربی را پذیرفتند.
این مورخ تاریخ معاصر تاکید کرد: هوش ایرانی در طول تاریخ به منصه ظهور گذاشته شده است و پذیرفتن خط عربی و رد زبان آن نمونه این ذکاوت سرشار است.
 
*‌ انقلاب اسلامی گسستگی مدرن را به پیوستگی سنت تبدیل کرد
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تاریخ مدرن همواره هویت و گذشته تاریخی ملت‌ها را قطع کرده و به تاریخ جدید تبدیل می‌کند، ادامه داد: انقلاب اسلامی موفق شده است تا گسستگی مدرن را به پیوستگی سنت تبدیل کند.
نجفی با ابراز نگرانی از اینکه بیدار اسلامی کشورهای منطقه با خطر تاریخ مدرنیته همراه است، گفت: کشورهای اسلامی که رهبران دیکتاتور خود را با انقلاب مردمی بیرون کرده‌اند، در مرحله بسیار حساسی قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه انقلاب ایران به دلیل وجود رهبری امام خمینی (ره) خط تبیین مشخص و راحتی داشته است، افزود: نمی‌توان عظمت وجود رهبری همچون امام راحل را به درستی درک کرد.
 
*‌ مشکل بیداری اسلامی نداشتن رهبری همچون امام خمینی‌ (ره) است
استاد پژوهشگاه علوم انسانی کشور اظهار داشت: کشورهای اسلامی که انقلاب کرده‌اند فردی همچون امام خمینی (ره) ندارند تا خط مشی انقلاب را برایشان مشخص کند و به همین دلیل غرب به دنبال آن است تا هویت تاریخی آنها را بگیرد.
وی با اشاره به اینکه یکی از نعمت‌های انقلاب ایران وجود روحانیت مستقل شیعه بوده که در طول تاریخ مستقل مانده است، تصریح کرد: در لیبی خود سرهنگ قذافی مفسر قرآن نیز بود و در مصر هم حسنی مبارک شیخ الازهر را انتخاب می‌کرد و این عوامل سبب شد تا رهبری که بتواند بصیرت مردم این کشورها را بالا ببرد، وجود نداشته باشد.
نجفی بیان داشت: مردمی که بیداری اسلامی را به وجود آوردند اگر در آینده بصیرت کافی داشته باشند، می‌توانند بر احساس تحقیرشدگی خود غلبه کنند.
وی ادامه داد: انرژی و بغض مردم کشورهای منطقه آزاد شده است اما باید دید آیا پس از این می‌توانند همچون انقلاب اسلامی ایران از موانع عظیم دشمن عبور کنند؟
 
*‌ می‌توان با جنبش نرم‌افزاری علم را بومی کرد
این محقق و مورخ تاریخ معاصر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بومی‌سازی علم در ایران گفت: جنبش نرم‌افزاری که رهبر انقلاب مرتب به آن تاکید می‌کنند به این معنی است که باید علم را در کشور بومی کرد و در علوم انسانی نیز تحول به وجود آورد.
وی با اشاره به اینکه می‌توان با جنبش نرم‌افزاری علم را بومی کرد، ادامه داد: هر علمی که از غرب می‌آید منفی نیست، بلکه باید در اینجا پالایش شود تا هویت کشور را نیز حفظ کند.
انتهای پیام/ل10 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول