اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارنامه رؤسای جمهوری برزیل در ۷ دوره گذشته

برزیل پهناورترین کشور آمریکای جنوبی، از سال ۱۹۸۵ و بازگشت دموکراسی به این کشور، پس از سال‌ها تحمل دیکتاتوری نظامی تاکنون شاهد ۷ رئیس‌جمهور بوده است.

کارنامه رؤسای جمهوری برزیل در ۷ دوره گذشته

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در آمریکای لاتین، برزیل از زمان بازگشت دوره دموکراسی از سال 1985 پس از سال‌ها تحمل حکومت‌هایی با شیوه دیکتاتوری نظامی تا‌کنون شاهد بر سر کار آمدن 7 رئیس جمهور گوناگون بوده است که اسامی آنان به شرح زیر می‌باشد:

«تانکردو نوس»: «نوس» نخستین رئیس جمهور برگزیده در دوره دموکراسی برزیل در سال 1985 محسوب می‌شود؛ وی که به نمایندگی از حزب سیاسی دموکراتیک برزیل نیز انتخاب شده بود یک روز قبل از مراسم تحلیفش به دلیل بروز کسالت جدی در بیمارستان بستری شده و در 21 آوریل همان سال درگذشت.

«خوزه سارنی»: «سارنی» در سال 1985 به عنوان نماینده‌ای دیگر از حزب دموکراتیک برزیل و جایگزینی برای «نوس» انتخاب شده و به مدت 4 سال در این جایگاه به ملت برزیل خدمت کرد.

«سارنی» در دوره ریاست جمهوری خود توانست با اعمال تغییراتی در قانون اساسی این کشور دادن رأی مستقیم برای انتخاب رئیس جمهور را تصویب کرده و قوای مجریه، مقننه و قضائیه را نیز به 3 ارگان مستقل تبدیل کند.

«فرناندو کویور د میو»: «کویور د میو» نخستین رئیس جمهور منتخب ملت برزیل از طریق آراء مستقل از سال 1990 تا 1992 به شمار می‌رود؛ وی به دلیل ارتکاب برخی امور غیرقانونی 2 سال پس از آغاز کارش برکنار شد.

«ایتامار فرانکو»: «فرانکو» در سال 1992 به جای «کویور د میو» تا سال 1994 به عنوان رئیس جمهور برزیل شناخته شده و به کار وی ادامه داد.

«فرناندو انریکه کاردوسو»: «کاردوسو» مؤسس حزب سوسیال دموکراتیک برزیل از سال 1995 تا 2002 طی 2 دوره متوالی ریاست جمهوری این کشور آمریکای جنوبی را بر عهده داشت.

«لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا»: «لولا دا سیلوا» نخستین رئیس‌جمهور چپ‌گرای برزیل از حزب کارگر محسوب می‌شود که وی نیز در 2 دوره پیاپی از سال 2003 تا 2011 ریاست دولت این کشور را بر عهده گرفت.

«دیلما روسف»: «روسف» رئیس جمهور فعلی برزیل از سال 2011 به عنوان اولین رئیس جمهور زن این کشور محسوب می‌شود که شانس خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده برزیل را نیز امتحان خواهد کرد.

خبرگزاری «ته‌لام» در این خصوص نوشت: انتخابات ریاست جمهوری آینده برزیل مصادف با 5 اکتبر (13 مهر) نیز مشخص خواهد کرد که «دیلما روسف» رئیس جمهور فعلی و نامزد دوره جدید انتخابات در منصب خود باقی خواهد ماند یا فرد دیگری به این لیست اضافه خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول