اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ارتجاع در منطق اسلام یعنی ارتداد

آیت الله خامنه‌ای : شما ای مجاهدین خلق مقابله خود را با دولت و حکومت اسلامی به حساب مقابله با ارتجاع می‌گذارید. ارتجاع با منطق چه کسی؟ ارتجاع در منطق اسلام یعنی ارتداد و شماها هستید که مرتد و مرتجعید نه ما.

ارتجاع در منطق اسلام یعنی ارتداد

رخدادهای 5 تیر 1360

چکیده

  • آیت الله خامنه ای: باید دانست که حکومت اسلامی آن حکومتی است که مردم را به اندیشیدن دعوت می کند و آن ها را سرگرم هوی و هوس و سخنانی بی ارتباط نمی کند .
  • شما ای مجاهدین خلق مقابله خود را با دولت و حکومت اسلامی به حساب مقابله با ارتجاع می گذارید ارتجاع با منطق چه کسی؟ ارتجاع در منطق اسلام یعنی ارتداد و شما ها هستید که مرتد و مرتجعید نه ما .
  • حجت الاسلام محمد منتظری : ما باید رئیس جمهوری انتخاب کنیم که در خط امام انقلابی و از طبقه مستضعف جامعه و در کنار این طبقه باشد و به نظر من آقای رجایی به عنوان بهترین فرد برای احراز مقام ریاست جمهوری است.
  • محمد علی رجایی: من به عنوان یک سرباز انقلاب می گویم که بنی صدر خودش را در مقابل خط امام خطی می دیده در حالی که اگر یک مقدار هم شخصیتی داشته آن را از امام گرفته بوده است.

آیت الله خامنه ای : اساس نظام اسلامی بر اجازه تفکر به مردم است

امروز دانشگاه تهران و خیابان های اطراف آن همچون جمعه های قبل شاهد انبوه بی شمار نمازگزاران بود که چون سیلی خروشان به استقبال این آئین پرصلابت و دشمن شکن آمده بودند. آیت الله خامنه ای در خطبه اول اظهار داشتند : اساس نظام اسلامی بر این است که به مردم فرصت فکر کردن داده شود تا بتوانند در سایه معرفتی که پیدا می کنند حق را از باطل تشخیص دهند . اساس حکومت های ظالمانه در طول تاریخ بشر بر این بوده که وسیله تشخیص حق از باطل یعنی اندیشیدن و فکر کردن را از مردم بگیرند .

دشمن امروز سعی می کند ...

ایشان افزودند : ملت ایران امروز بیش از هر زمانی محتاج تعقل و اندیشیدن است بنا بر این وظیفه دستگاه های ارشادی هدایت مردم است و وظیفه ملت ایران شنیدن ارشادها و فکر کردن و اندیشیدن است . دشمن امروز سعی می کند مانع رسیدن فریاد رسای حامیان امت به ملت ایران شود و سعی می کند با تخطئه گویندگان و سست کردن ایمان مردم ملت را از شنیدن بازدارد  و این کار دارد امروز در ایران و در جو انقلابی ایران و در سطح جهان انجام می گیرد.

حکومت اسلامی آن حکومتی است که ...

آیت الله خامنه ای افزودند : باید دانست که حکومت اسلامی آن حکومتی است که مردم را به اندیشیدن دعوت می کند و آن ها را سرگرم هوی و هوس و سخنانی بی ارتباط نمی کند مردم در جامعه اسلامی بایستی همه چیز را و همه حقایق را بشنوند و در پیرامون آن فکر کنند .

 

آیت الله خامنه ای : باید دانست که حکومت اسلامی آن حکومتی است که مردم را به اندیشیدن دعوت می کند و آن ها را سرگرم هوی و هوس و سخنانی بی ارتباط نمی کند مردم در جامعه اسلامی بایستی همه چیز را و همه حقایق را بشنوند و در پیرامون آن فکر کنند .

برکناری بنی صدر یک جراحی عمیق بود

ایشان در قسمت دیگری از خطبه های نمازجمعه تهران اظهار داشتند : ملت ایران این روزها شاهد حوادث مهمی در طول تاریخ بودند که به عنوان یک نقطه برجسته در تاریخ باید از آن نام برد و آن عزل بالاترین مقام اجرایی مملکت بود این امر یک جراحی عمیق بود که اگر در هر مملکتی می خواست رخ دهد با خونریزی شدیدی مواجه می شد ولی دست نیرومند انقلاب آن چنان به این امر پرداخت که هیچ مسئله مهمی به وجود نیاورد .

آیت الله خامنه ای ادامه دادند : خوشبختانه مردم ایران در همه حوادث موفق بوده اند و این برای دشمن قابل تحمل نیست و لذا سعی می کند تا با جلوگیری از اندیشیدن مردم ملت را به بی تفاوتی بکشاند برای تحقق خواسته اش جو تشنج و غوغا ایجاد می کند و سعی می کند تعقل را از مردم بگیرد.

من سوابق و ضعف های مجاهدین خلق را می دانم

آیت الله خامنه ای خطاب به سران گروه ها از جمله مجاهدین خلق گفتند : من سوابق و ضعف های آن ها را می دانم و خود آن ها میدانند که ما به خوبی آن ها را می شناسیم . شما خودتان را در تاریخ رسوا کردید و حرف های خود را تخطئه نمودید چرا با گروه های ضد خدا همدم می شوید و با پیکاری ها و فدائیان خلق که علنا ضد اسلام هستند در جریان های اخیر همدست می شوید؟ آیا این برخلاف قرآن و اسلام نیست؟

ارتجاع در منطق اسلام یعنی ارتداد

ایشان ادامه دادند : شما ای مجاهدین خلق مقابله خود را با دولت و حکومت اسلامی به حساب مقابله با ارتجاع می گذارید ارتجاع با منطق چه کسی؟منطق اسلام یا کمونیسم؟ ارتجاع در منطق اسلام یعنی ارتداد و شما ها هستید که مرتد و مرتجعید نه ما .(1)

محمد منتظری : آزادی در چهارچوب جمهوری اسلامی آری ولی ...

قبل از خطبه های نماز جمعه حجت الاسلام محمد منتظری نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی سخنانی ایراد کرد. وی ضمن اشاره به حدود آزادی در جمهوری اسلامی گفت : آزادی در چهارچوب جمهوری اسلامی آری ولی آزادی به معنای توطئه و ضربه زدن به این نظام هرگز . وی در ادامه به تشریح جریانات آمریکایی پرداخت و گفت ؟ جریان آمریکا هنوز در این کشور وجود دارد و بایستی با تمام نیرو تا محو کامل آن با آن مقابله شود .

وی اضافه کرد که ما باید بدون کوچکترین ترس و بیم این راه را با قاطعیت و ارشاد ادامه دهیم و ارشاد در کنار قاطعیت آن چنان نیرویی را به ما خواهد داد و پیروزی در جنگ ایران و عراق موجب آن خواهد شد تا منطقه خلیج فارس و مسلمانان این منطقه در کنار قدرت اسلام قرار گیرند و دست همه قدرت های شرق و غرب از منطقه کوتاه شود.

بهترین فرد برای ریاست جمهوری رجایی است

منتظری در قسمت دیگری از سخنان خود به انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت : ما باید رئیس جمهوری انتخاب کنیم که در خط امام انقلابی و از طبقه مستضعف جامعه و در کنار این طبقه باشد و به نظر من آقای رجایی به عنوان بهترین فرد برای احراز مقام ریاست جمهوری است.چرا که رفتار و اعمال ایشان چه قبل و چه بعد از نخست وزیری هیچ گونه تغییری نکرده و همواره در خط انقلاب گام برداشته است .

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با اعزام نیروهای رزمنده ایران به فلسطین بیت المقدس را آزاد کنیم  و با قرار دادن مسئله فلسطین در راس برنامه هایمان برای همیشه فلسطین را از شر اسرائیل غاصب نجات دهیم.

چرا رجایی از مدت ها قبل سخنرانی نمی کرد؟!

محمد علی رجایی نخست وزیر طی سخنانی پیش از خطبه های نمازجمعه تبریز اظهار داشت از نفت در جهت مبارزه با امپریالیسم استفاده خواهیم کرد. رجایی همچنین گفت : از مدت ها قبل بنا به دستور رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران از سخنرانی در اجتماعات عمومی خودداری می کردم تا این که دیروز حضرت آیت الله مدنی از محضر امام اجازه گرفتند که این محدودیت رفع شود و از این تاریخ بتوانم در اجتماعات هم وطنان مسلمان خود صحبت کنم .

 

رجایی نخست وزیر: کسانی را که فرهنگ انقلاب را نفهمیده اند به ولایت فقیه و مرجعیت اعتقادی ندارند یقین بدانند که اگر به اتفاق هم روی کار بیایند خدا و مردم درون آن ها را رسوا خواهند کرد و توصیه می کنم پیش نیایند و مسئولیتی را نپذیرند.

یکی از مشکلات انقلاب ...

نخست وزیر ادامه داد : به اعتقاد این برادر کوچک یکی از مشکلات انقلاب ما وجود اشخاص متوسطی بوده که عمق فرهنگ انقلاب را درک نکرده بودند و احتمالا هنوز هم درک نکرده اند . روی این اصل از آن زمانی که بنی صدر به ریاست جمهوری انتخاب شد گفتم اشکال بنی صدر در این است که خود را در این انقلاب یک شخص می داند ، من این موضوع را در جلسات مجلس نیز بیان نمودم و اضافه کردم که این مردم مسلمانند و رهبرشان مصدق ، مائو تسه تونگ و یا برژنف نمی باشد ، بلکه رهبر آن ها مرجع تقلیدشان است و هر کس در این شرایط بخواهد پستی را انتخاب کند باید این را قبول داشته باشد و گرنه اگر خیال بکند که علم یاد گرفته و کتاب مطالعه کرده و متخصص می باشد و لذا می تواند جامعه اسلامی را اداره بکند فکر اشتباهی است و برای یک جامعه بلا محسوب می شود.

چرا دیگر به بنی صدر آقا و برادر نمی گویم؟

رجایی افزود : اگر می بینید که امروز به بنی صدر آقا نمی گویم برای این است که آن را با انقلاب می پندارم و اگر برادر نمی گویم علتش این است که سابق معتقد بودم این برادر گفتن ها اختلافات را برطرف می کند ، ولی چون امروز مردم ایشان را از مسئولیت پائین آورده اند فقط بنی صدر می گویند و دیگر کلمه برادر مصداقی ندارد.

دو خط متفاوت رجایی و بنی صدر / پاسخ جالب رجایی به اتهام بنی صدر

رجایی در ادامه به ذکر خاطره ای پرداخت و گفت : در این مدت که با بنی صدر مشغول به کار بودیم روزی برای رفع اختلافات جلسه ای داشتیم بحث های متفاوتی انجام شد من گفتم آقای بنی صدر ما که نمی توانیم دروغ بگوئیم ما دو خط متفاوت داریم که من در یک خط و شما در خط دیگری هستید ولی به هر حال هر دو برویم و به مردم خدمت بکنیم در این جلسه او به من گفت که تو مرتجع و انحصار طلب هستی ، من نیز در جواب گفتم که من مرتجع به اسلام و انحصار طلب برای مسلمانان هستم که البته در این جلسه قرار شد این اختلافات در سطح جامعه مطرح نگردد تا این که 17 شهریور در سخنرانی خود از وزیران انتخابی به شدت انتقاد کرد و به همه تاخت.

بعضی اطرافیان بنی صدر حتی به خدا اعتقاد نداشتند

رجایی ادامه داد : او که خیال می کرد در یک بازی سیاسی باخته است می خواست که نخست وزیر را از کار برکنار کرده و نخست وزیر دلخواهش را انتخاب کند چنان چه همیشه می گفت که تو بیش از دو ماه نخواهی ماند . بنی صدر می گفت که وزرای کابینه رجایی اکثرا به رژیم گذشته نامه نوشته و یا سابقه دار هستند در حالی که درست عکس آن بود و اطرافیان بنی صدر بیشترین نامه ها را نوشته و سابقه بدی را نیز داشتند ، چنان چه بعضی از آن ها حتی تا یک سال قبل نه به خدا اعتقادی داشتند و نه نماز می خواندند ولی بنی صدر می گفت که آن ها را به راه آورده است.

چرا بنی صدر اسرار دولت را فاش می کرد؟!

رجایی افزود : در این دوران جنگ بیشترین گرفتاری ما این بود که او هرچه می کرد ما به خاطر جنگ هیچ حرفی نمی زدیم تا این که اخیر به وی گفتیم که بعد از عید شما 4 حمله بزرگ به قوای دشمن کرده اید که هر چهار حمله شکست خورده است که وقتی این را به وی گفتم آمد سخنرانی کرد و گفت که دولت ورشکست اقتصادی است و چیزی بیش از 4 میلیارد دلار ندارد آخر کدام لیاقت حکم می کند که آدم این طور اسرار دولتش را فاش کند. نخست وزیر افزود : من به عنوان یک سرباز انقلاب می گویم که بنی صدر خودش را در مقابل خط امام خطی می دیده در حالی که اگر یک مقدار هم شخصیتی داشته آن را از امام گرفته بوده است.

این کشور متعلق به چه کسانی است؟!

وی در پایان خاطر نشان کرد : این جمهوری مال همه کسانی است که فرهنگ انقلاب را فهمیده اند به مرجعیت معتقدند و به ولایت فقیه نیز اعتماد دارند و کسانی را که فرهنگ انقلاب را نفهمیده اند به ولایت فقیه و مرجعیت اعتقادی ندارند یقین بدانند که اگر به اتفاق هم روی کار بیایند خدا و مردم درون آن ها را رسوا خواهند کرد و توصیه می کنم پیش نیایند و مسئولیتی را نپذیرند.(2)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 6 تیر 1360 ، صفحه 4

2-  اطلاعات ، 6 تیر 1360 ، صفحه 4

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول