اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

پاسخ امام به درخواست ملاقات منافقین

من اگر در هزار احتمال یک می دادم که شما دست بردارید از آن کارهایی که می خواهید انجام بدهید حاضر بودم با شما تفاهم کنم و من پیش شما بیایم.

پاسخ امام به درخواست ملاقات منافقین

رخدادهای21  اردیبهشت 1360

چکیده

  • امام خمینی ضمن نصیحت پدرانه به مجاهدین خلق اظهار داشتند : به دامن ملت بیائید و اسلحه ها را تحویل دهید و اذعان کنید به این که خلاف کردیم .
  • شکست مجدد سربازان عراقی در منطقه مریوان و فشارسنگین نیروهای رزمنده ایران به دشمن در نقاط مختلف غرب، عراق را وادار کرد که دست به تقویت یگان های نظامی خود در منطقه بزند.
  • آیت الله یزدی سخنگوی هیئت سه نفره بعد از دیدار با امام اظهار داشت : امام خمینی ضمن رهنمودهای خاصی که در پیشبرد هیئت داشتند فرمودند طوری عمل شود که جناح ها بیشتر از پیش به هم نزدیک شوند.
  • سخنگوی دولت : در تنظیم بودجه عده ای معتقد بودند که وقتی رقم بودجه بالا رود بودجه تورم زا می شود که البته نظر صحیحی بود اما آن را نمی توان اساس کار قرار داد  چرا که در شرایط جنگی که ما داریم هزینه ها بسیار بالا رفته و جنگ هزینه هایی را ایجاب می کند که به ناچار رقم بودجه تورم زا می شود.
  • نبوی در مورد درخواست مجاهدین خلق از امام برای دیدار با ایشان گفت : اگر این آقایان بخواهند فعالیت قانونی داشته باشند می توانند فعالیت کنند و هیچ احتیاجی به ملاقات با امام ندارند.
  • 6 تن از عوامل شورش زندان مشهد به حکم دادگاه انقلاب اسلامی محکوم به اعدام شدند و این حکم بلافاصله اجرا شد.
  • دولت مصر مدعی شد یک گروه خرابکار که قصد داشتند سفارت اسرائیل و کنیسه های یهودیان در قاهره را منفجر کنند دستگیر شدند.

نصیحت پدرانه امام خمینی به مجاهدین خلق در دیدار با علمای آذربایجان

امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی امروز در اجتماع علما و روحانیون استان های آذربایجان شرقی و غربی ضمن نصیحت پدرانه به مجاهدین خلق اظهار داشتند : به دامن ملت بیائید و اسلحه ها را تحویل دهید و اذعان کنید به این که خلاف کردیم . ایشان افزودند : من اگر در هزار احتمال یک می دادم که شما دست بردارید از آن کارهایی که می خواهید انجام بدهید حاضر بودم با شما تفاهم کنم و من پیش شما بیایم.

رهبر انقلاب ادامه دادند : ما چطور با کسانی که قیام مسلحانه بر ضد اسلام می خواهند بکنند می توانیم تفاهم بکنیم ...اگر یک وقت ملت قیام کند مثل یک ذره ای در مقابل این سیل خروشان هستید. امام خمینی خطاب به مجاهدین خلق افزودند : دست بردارید از قیام مسلحانه و آن چیزهایی که به غارت برده اید از بیت المال مسلمین برگردانید .

رهبر انقلاب ادامه دادند : شما به قوانین اسلام سربگذارید گردن فرود بیاورید و کشوراسلامی ما همه شما را می پذیرد و من هم که یک طلبه هستم با شما حاضرم که در یک جلسه نه در دهها جلسه با شما بنشینم و صحبت کنم. (1)

دشمن از انتخاب اسلام راستین مردم ایران ناراحت است

دادستان کل کشور: اسلام خطوط مختلفی دارد اسلام علی ، اسلام معاویه ، اسلام یزید و اسلام حسین ، اسلام آمریکایی ، اسلام شرقی و اسلام راستین و اسلام ولایت فقیه ولی چون ما اسلام راستین را برگزیده ایم بدین جهت ضد انقلاب ناراحت و وابسته و مزدور با کمک سرمایه گذاری های سنگین ابرقدرت ها کوشیده اند تا جمهوری اسلامی را خدشه دار نمایند اما خداوند وعده داده است که یار مسلمانان صادق و خادم باشد. (2)

جنگ در جبهه مریوان ادامه دارد / تلفات سنگین نیروهای عراقی در دشت ذهاب و بازی دراز

گزارش های رسیده از جبهه های جنگ حاکیست شکست مجدد سربازان عراقی در منطقه مریوان و فشارسنگین نیروهای رزمنده ایران به دشمن در نقاط مختلف غرب عراق را وادار کرد که دست به تقویت یگان های نظامی خود در منطقه بزند. بر اساس آخرین گزارش های رسیده نیروهای جمهوری اسلامی با تحکیم و تقویت هرچه بیشتر در مواضع آزاد شده دشت ذهاب و بازی دراز بار دیگر مواضع دشمن را زیر آتش قرار دادند و خسارات و صدمات فراوانی به عراق وارد آوردند. (3)

 

نبوی در مورد معامله 56 میلیون دلاری اسلحه و کلاهبرداری صورت گرفته گفت :  یکی از معاونین لجستیکی وزارت دفاع که اخیرا در رابطه با کودتای نوژه دستگیر شده مامور خرید این اسلحه ها بوده و وقتی که چنین افرادی در راس چنین کاری قرار می گیرند طبیعی است که از این نوع اشکالات هم پیش بیاید.

امام خمینی از کار هیأت سه نفره اظهار رضایت کردند

اعضای هیئت سه نفره حل اختلاف امروز به دیدار امام خمینی رفته و با رهبر انقلاب گفت و گو کردند. در پایان این ملاقات آیت الله یزدی سخنگوی هیئت اظهار داشت : در مجموع امام خمینی از کار هیئت اظهار رضایت کردند و ضمن رهنمودهای خاصی که در پیشبرد هیئت داشتند فرمودند طوری عمل شود که جناح ها بیشتر از پیش به هم نزدیک شوند. وی در مورد ادامه کار هیئت نیز گفت : مسئولیت هیئت از فرمان امام گرفته شده و تا زمانی که این مسائل هست مشروعیتش ادامه دارد تا زمانی که خود امام فرمان دیگری بدهد. (4)

بنی صدر : ایران امروز به پیشنهاد غیرمتعهدها پاسخ می دهد

شورای عالی دفاع دیشب در یک جلسه فوق العاده که به ریاست دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا تشکیل شد پیشنهادات هیئت نمایندگی کشورهای غیرمتعهد را در مورد پایان جنگ تحمیلی عراق مورد بررسی قرار داد.

در پایان این جلسه که محمد علی رجایی نخست وزیر ، سرتیپ فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ، سرهنگ فکوری وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی ، مرتضی رضایی فرمانده سپاه پاسداران نیز حضور داشتند بنی صد در مورد مسائل طرح شده در جلسه و نتایج مذاکرات گفت : پیشنهادات 4 وزیر امورخارجه کشورهای غیرمتعهد در جلسه خوانده و قرار شد نظر امام را هم بپرسیم و در جلسه آینده شورا تصمیمات لازم را اتخاذ و اعلام کنیم . (5)

بهزاد نبوی : چاره ای نداریم باید نفت بفروشیم کالا بخریم

سخنگوی دولت در مورد لایحه بودجه و مطالبی که در رابطه با تورم زا بودن آن مطرح شده است گفت : در تنظیم بودجه دو نظر وجود داشت عده ای معتقد بودند که وقتی رقم بودجه بالا رود بودجه تورم زا می شود که البته نظر صحیحی بود اما آن را نمی توان اساس کار قرار داد  چرا که در شرایط جنگی که ما داریم هزینه ها بسیار بالا رفته و جنگ هزینه هایی را ایجاب می کند که به ناچار رقم بودجه تورم زا می شود که دولت تنها 7 میلیارد تومان خرج همین منقضی خدمت هایی می کند که به جبهه اعزام می شوند 6 میلیارد تومان هزینه بنیاد امور جنگ زدگان است و یا 20 میلیارد تومان هزینه خرید سوخت از خارج است که فعلا به 16 میلیارد تومان آن اکتفا کرده ایم .

وی افزود : بنا بر این دولت ناچار است که رقم بودجه را بالا ببرد حتی اگر کمی تورم زا باشد اگر این کاررا نکتد کسری بودجه خواهد داشت که در این صورت اثر مضاعف تورمی خواهد داشت . بهزاد نبوی گفت : اثر تورمی بودجه فعلی بیشتر اثر روانی است و دولت با پیش گیری هایی که در کنترل قیمت ها می کند تلاش دارد که این اثر روانی را به حداقل برساند.

سخنگوی دولت در مورد استرداد دارایی ها و پول های ایران از آمریکا و شایعه پرداخت قرض های طاغوتیانی نظیر اشرف و القانیان و ...گفت : همان طور که می دانید بعد از انقلاب بسیاری از شرکت ها و دس از آن نیز بانک های خصوصی ملی شدند و ممکن است سهامدار این شرکت ها امثال اشرف و القانیان بوده باشند ولی به هر حال تضمین آن ها را بانک مرکزی کرده و طبعا اگر بدهی هایی پرداخت شده دررابطه با شرکت های ملی شده بوده است.

عامل کودتای نوژه مامور خرید اسلحه شده بود !

نبوی در مورد معامله 56 میلیون دلاری اسلحه و کلاهبرداری صورت گرفته گفت : ما در شرایط جنگ نیاز به خرید اسلحه داریم . یکی از معاونین لجستیکی وزارت دفاع که اخیرا در رابطه با کودتای نوژه دستگیر شده مامور خرید این اسلحه ها بوده و وقتی که چنین افرادی در راس چنین کاری قرار می گیرند طبیعی است که از این نوع اشکالات هم پیش بیاید. موارد دیگری هم هست که بنا به شرایط جنگی نمی توان گفت.

پاسخ بهزاد نبوی به خواسته مجاهدین خلق [منافقین]

نبوی در مورد درخواست مجاهدین خلق از امام برای دیدار با ایشان گفت : رهبران مجاهدین که خود را در برابر اطلاعیه 10 ماده ای عاجز دیدند و قبول این اطلاعیه و فعالیت در چارچوب قانون برایشان بن بست بود این مسئله جدید را طرح کرده اند در حالی که امام تمام مراحل امر به معروف و نهی از منکر را در رابطه با این گروه طی کرده و حتی در این مورد موضع صریح اعلام کرده و به تفکر این ها به عنوان تفکر التقاطی اشاره کرده و هشدار داده که این تفکر خطرناک است .

وی افزود : بنابراین اگر این آقایان بخواهند فعالیت قانونی داشته باشند می توانند فعالیت کنند و هیچ احتیاجی به ملاقات با امام ندارند اگر این جور باشد حزب توده و اکثریت هم می توانند بگویند ما حاضریم در حدود قانون فعالیت کنیم و بنابراین تقاضای ملاقات با امام را داریم آن ها در صورتی می توانند با امام ملاقات کنند که به رهنمودهای امام و پیام های امام در رابطه با مسائل ایدئولوژیک شان توجه کنند. (6)

 

نبوی در مورد درخواست مجاهدین خلق از امام برای دیدار با ایشان گفت :ا گر این آقایان بخواهند فعالیت قانونی داشته باشند می توانند فعالیت کنند و هیچ احتیاجی به ملاقات با امام ندارند.

اعدام 6 قاچاقچی شورشی زندان مشهد

6 تن از عوامل شورش زندان مشهد به حکم دادگاه انقلاب اسلامی محکوم به اعدام شدند و این حکم بلافاصله اجرا شد. اتهامات این افراد همکاری با ضد انقلاب ، توزیع مواد مخدر ، نگهداری اسلحه غیرمجاز و سازماندهی شورش سال گذشته در زندان مشهد اعلام شده است. (7)

لایحه ملی شدن تجارت خارجی شنبه آینده به مجلس می رود

حسین نقره کار شیرازی معاون اداری و مالی وزارت بازرگانی در یک مصاحبه مطبوعاتی در پاسخ به سوال خبرنگاران رسانه های گروهی گفت : لایحه ملی شدن تجارت خارجی که شامل 40 ماده است روز 26 اردیبهشت توسط وزارت بازرگانی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

وی ادامه داد : این لایحه در تماس با صاحب نظرات و علمای قم و تهران و اقتصاددانان مسلمان و غیرمسلمان مورد رسیدگی قرار گرفته و با اجرای آن گام مثبتی در جهت خودکفایی کشور و کوتاه شدن دست دلالان و واسطه های بین المللی و محتکران برداشته خواهد شد. (8)

مصر طرح انفجار سفارت اسرائیل در قاهره را خنثی کرد

دولت مصر مدعی شد یک گروه خرابکار که قصد داشتند سفارت اسرائیل و کنیسه های یهودیان در قاهره را منفجر کنند دستگیر شدند. بر اساس این ادعا دولت سوریه طراح انفجار سفارت اسرائیل در قاهره بوده و دولت لیبی نیز هزینه آن را پرداخت کرده بود ! دولت مصر مدعی شده است که خرابکاران در اردوگاه های فلسطینی در بیروت تحت نظر چریک های فلسطینی آموزش دیده بودند. (9)

مهندس میرسلیم استعفا کرد

مهندس میرسلیم سرپرست بنیاد امورجنگ زدگان استعفای خود را تقدیم نخست وزیر کرد. در بخشی از متن استعفای میرسلیم آمده است : پیرو چهار جلسه متوالی بحث در مجلس شورای اسلامی برای تصویب طرح قانونی تشکیل بنیاد امورجنگ زدگان نظر به محدودیت هایی که در این قانون به مجری آن داده شده است و بنا بر این عدم امکان خدمت سریع و صحیح چه در کوتاه مدت و چه در میان مدت به این مصیبت دیدگان وجود ندارد به عنوان اعتراض به تصویب این قانون ضمن اعلام آمادگی برای راهنمایی و توجه به مسئولیتی که تعیین می فرمائید استعفای خود را تقدیم می دارم. (10)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 14 - صفحه 335 و جمهوری اسلامی ، 22 اردیبهشت 1360 ، صفحه 1

2- کیهان ، 21 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

3- کیهان ، 21 فروردین 1360 ، صفحه 2

4- کیهان ، 21 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

5- کیهان ، 21 اردیبهشت 1360 ، صفحه 9

6- جمهوری اسلامی ، 21 اردیبهشت 1360 ، صفحه 8

7- کیهان ، 21 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

8- کیهان ، 21 اردیبهشت 1360 ، صفحه 11

9- کیهان ، 21 اردیبهشت 1360 ، صفحه 12

10- جمهوری اسلامی ، 21 اردیبهشت 1360 ، صفحه 4

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول