اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

وقتی که انگلیس اعتصاب غذا را خشونت می نامید!

مارگارت تاچر نخست وزیر انگلیس شب گذشته در اولین سخنرانی خود بعد از مرگ بابی ساندز گفت : مبارزان ارتش جمهوری خواه ایرلند خشونت جنایتکارانه خود را در سلول زندان با اعتصاب غذا افزایش داده اند.

وقتی که انگلیس اعتصاب غذا را خشونت می نامید!

رخدادهای 20  اردیبهشت 1360

چکیده

  • گزارش های رسیده در مورد چگونگی جریان بمباران زندان های حزب دموکرات در سردشت طی دو روز گذشته نشانگر خیانت بزرگی است که حزب بعث عراق با همکاری حزب منحله دموکرات صورت داده است .
  • بعد از تجاوز میگ ها 4 تا 6 هلیکوپتر عراقی به زندان ها از جمله زندان شماره 5 حمله ور می شوند وزندان ها را تخریب و تعدادی از برادران اسیر را شهید می نمایند .
  • محمد هاشمی مشاور سیاسی نخست وزیر دیروز در ملاقاتی با سفرای کشورهای اسلامی از آن ها خواست که دوازدهمین کنفرانس وزیران خارجه کشورهای اسلامی را که قرار است در تاریخ دهم خرداد ماه در بغداد تشکیل شود به تاخیر اندازند.
  • سه شنبه گذشته تظاهرات خشونت آمیزی در قاهره رخ داد و درگیری شدیدی میان نیروهای امنیتی مصر و تعداد کثیری از دانشجویان اتحادیه دانشجویان مستقل مصر صورت گرفت .
  • اظهار نظر رسمی وزارت دفاع سوریه نشان می دهد که سوریه موضع سختی اتخاذ کرده و به هیچ عنوان قصد ندارد در مقابل تهدید های رژیم صهیونیستی امتیازی بدهد .
  • هیئت منتخب کشورهای غیرمتعهد طی بیانیه ای اعلام کرد ادامه این جنگ وحدت جنبش کشورهای غیرمتعهد را که دو کشور ایران و عراق در آن عضویت دارند نیز به خطر می اندازد .
  • نخست وزیر: مانیفست ما قرآن و نهج البلاغه است و باید از آن ها و رهبرانمان پیروی کنیم . ما در جامعه یک حزب هستیم که رهبر آن امام است.
  • مارگارت تاچر نخست وزیر انگلیس شب گذشته در اولین سخنرانی خود بعد از مرگ بابی ساندز در یک گردهم آیی حزب محافظه کار در پرت اسکاتلند تصمیم قبلی خود مبنی بر تسلیم نشدن به تقاضاهای اعتصاب کنندگان غذا را تکرار کرد .
حمله هوایی عراق به زندان های حزب دمکرات برای قتل عام اسرای ایرانی!

هاشمی معاون استاندار آذربایجان غربی روز گذشته در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی شرکت و در مورد چگونگی جریان بمباران زندان های حزب دموکرات در سردشت گفت : گزارش های رسیده در این مورد طی دو روز گذشته نشانگر خیانت بزرگی است که حزب بعث عراق با همکاری حزب منحله دموکرات صورت داده است .

وی افزود : روز 17 اردیبهشت چند فروند از میگ های متجاوز عراقی جهت بمباران اسیرانی که در زندان های حزب منحله دموکرات به سر می بردند به این زندان ها حمله می کنند اما به نظر می رسد به دلیل وضعیت خاص جغرافیایی منطقه در بمباران کامل زندان ها موفق نمی شوند و صرفا بمب های خود را در نزدیکی یک زندان و روی قسمتی از یک آبادی و احیانا بعضی نقاط دیگر فرو می ریزند.

این مقام مسئول ادامه داد : بعد از تجاوز میگ ها 4 تا 6 هلیکوپتر عراقی به زندان ها از جمله زندان شماره 5 حمله ور می شوند وزندان ها را تخریب و تعدادی از برادران اسیر را شهید می نمایند تعداد دقیق مجروحین و شهدا هنوز مشخص نشده است و عده ای از مجروحین نیز هم اکنون در بیمارستان سردشت بستری می باشند و عده ای دیگر در دست دموکرات ها باقی مانده اند ضمنا ده نفر از مجروحین هم در قریه واوان نزدیک سردشت در دست اهالی به سر می برند.(1)

ایران خواستار به تعویق افتادن کنفرانس اسلامی بغداد شد

محمد هاشمی رفسنجانی مشاور سیاسی نخست وزیر دیروز در ملاقاتی با سفرای کشورهای اسلامی از آن ها خواست که به منظور حفظ بی طرفی در جنگ عراق با ایران دوازدهمین کنفرانس وزیران خارجه کشورهای اسلامی را که قرار است در تاریخ دهم خرداد ماه در بغداد تشکیل شود به تاخیر اندازند. وی ادامه داد : مسئله بی طرفی مطرح است و چون کنفرانس هیئتی را برای صلح انتخاب کرده است بهتر است که کشورها بی طرف بمانند و در این مورد دخالت نکنند. (2)

 

دانشجویان  تظاهر کننده در مصر پلاکاردهایی را بر دست داشتند که بر روی آن ها نوشته شده بود : الله اکبر ، لااله الا الله ، زنده باد انقلاب اسلامی ایران ، زنده باد امام خمینی ، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و مزدوران آنها در منطقه.
تظاهرات خشونت آمیز در قاهره و دستگیری اعضای اتحادیه دانشجویان مسلمان مصر

هفته نامه کیهان عربی به نقل از منابع موثق در قاهره گزارش داد روز سه شنبه گذشته تظاهرات خشونت آمیزی در قاهره رخ داد و درگیری شدیدی میان نیروهای امنیتی مصر و تعداد کثیری از دانشجویان اتحادیه دانشجویان مستقل مصر صورت گرفت که منجر به زخمی شدن تعداد کثیری از دانشجویان مسلمان و انقلابی شد .

این دانشجویان پلاکاردهایی را بر دست داشتند که بر روی آن ها نوشته شده بود : الله اکبر ، لااله الا الله ، زنده باد انقلاب اسلامی ایران ، زنده باد امام خمینی ، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و مزدوران آنها در منطقه

همین منابع افزودند : درگیری هنگامی صورت گرفت که نیروهای امنیتی مصر با پرتاب گاز اشک آور و تیراندازی به دانشگاه قاهره حمله برده و تعداد کثیری از دانشجویان را مضروب و زخمی و تعدادی را هم دستگیر کردند. (3)

سوریه و اسرائیل در آستانه جنگ

گزارش نماینده واحد مرکزی خبر از بیروت حاکیست زد و خوردهای روزگذشته در این شهر که عصر روز جمعه سرتا سر خط تماس بین دو نقطه پایتخت و حومه را فرا گرفته بود در ساعت 30 و 9 به وقت محلی در پی یک توافق جدید برای آتش بس آرام گرفت .

در این زد و خوردها تعداد زیادی موشک و خمپاره سنگین در عمق مناطق مسکونی در دو سوی خط تماس و نیز در منطقه اطراف کاخ ریاست جمهوری لبنان فرو افتاد که در نتیجه آتش سوزی ها و خرابی های فراوانی به بار آمد و جمعا 8 نفر کشته و 30 نفر زخمی شدند که اغلب غیرنظامی هستند و تعدادی از افراد ارتش لبنان و نیروهای بازدارنده عرب نیز در میان آنها دیده می شوند. با توجه به این شرایط تلویزیون لبنان شب گذشته اوضاع را خطرناک توصیف کرد وگفت تنها یک معجزه ممکن است که به این بحران پیچیده پایان دهد.

از دیگر سوی میدان خبر می رسد که اظهار نظر رسمی وزارت دفاع سوریه که توسط خبرگزاری رسمی این کشور سانا منتشر شد نشان می دهد که سوریه موضع سختی اتخاذ کرده و به هیچ عنوان قصد ندارد در مقابل تهدید های رژیم صهیونیستی امتیازی بدهد .

وزیر دفاع سوریه اظهار داشته است که وسائل دفاع ضد هوایی و از جمله موشک های زمین به هوا جزئی از نیروهای مسلح سوریه است و در حال حاضر و در آینده در هر جا که سربازان سوریه باشند این وسائل نیز با آنها خواهد بود . از سوی دیگر جرج حبش رهبر جبهه خلق برای آزادی فلسطین در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیروت وقوع یک جنگ محدود بین سوریه و اسرائیل را پیش بینی کرد . (4)

اولین بیانیه هیئت غیرمتعهدها در تهران منتشر شد

هیئت منتخب کشورهای غیرمتعهد صبح امروز پس از ورود به تهران در مورد تلاش های این هیئت و هدف از سفر به تهران بیانیه ای انتشار داد. در بخشی از این بیانیه آمنده است : وزرای خارجه کوبا ، هند ، زامیبیا و رئیس دفتر سیاسی سازمان آزادیبخش فلسطین تصمیم گرفتند با هدف به انجام رساندن کامل اختیاراتی که از سوی وزرای خارجه کشورهای غیرمتعهد در دهلی نو به آن ها محول شد به تلاش های خود ادامه دهند.

در قسمت دیگری از این بیانیه آمده است : ادامه این درگیری نه تنها صدمات مالی و جانی فراوانی را بر دو کشور و مردم آن وارد می سازد بلکه بر کشور های منطقه نیز تاثیر می گذارد و تهدید فزاینده ای را برای امنیت و صلح جهانی به دنبال خواهد داشت و همچنین ادامه این جنگ وحدت جنبش کشورهای غیرمتعهد را که دو کشور ایران و عراق در آن عضویت دارند نیز به خطر می اندازد . (5)

رجایی : مانیفست ما قرآن و نهج البلاغه است و باید از آن ها و رهبرانمان پیروی کنیم

کلاس های توجیهی بخشداران سراسر کشور با حضور محمد علی رجایی نخست وزیر و آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور گشایش یافت . نخست وزیر در این مراسم گفت : مانیفست ما قرآن و نهج البلاغه است و باید از آن ها و رهبرانمان پیروی کنیم . ما در جامعه یک حزب هستیم که رهبر آن امام است

رجایی ادامه داد : انقلاب ما یک انقلاب مارکسیستی نیست که زمین را به عنوان عنصر اصلی انقلاب می داند بلکه برای ما زمین یک وسیله است در انقلاب مارکسیستی اگر زمین را از فرد بگیری از انقلاب رویگردان می شود ولی در جامعه ما این تعهد است که فرد را موظف می کند. (6)

 

اظهار نظر رسمی وزارت دفاع سوریه که توسط خبرگزاری رسمی این کشور سانا منتشر شد نشان می دهد که سوریه موضع سختی اتخاذ کرده و به هیچ عنوان قصد ندارد در مقابل تهدید های رژیم صهیونیستی امتیازی بدهد .
تاچر بابی ساندز و آزادیخواهان ایرلند را جنایتکار نامید

مارگارت تاچر نخست وزیر انگلیس شب گذشته در اولین سخنرانی خود بعد از مرگ بابی ساندز در یک گردهم آیی حزب محافظه کار در پرت اسکاتلند تصمیم قبلی خود مبنی بر تسلیم نشدن به تقاضاهای اعتصاب کنندگان غذا را تکرار کرد . اعتصاب کنندگان درخواست دارند که به عنوان زندانی سیاسی شناخته شوند . تاچر گفت : مبارزان ارتش جمهوری خواه ایرلند خشونت جنایتکارانه خود را در سلول زندان با اعتصاب غذا افزایش داده اند ! (7)

مشاجره شدید نمایندگان ایران و عراق در کنفرانس جهانی بهداشت

دکتر منافی وزیر بهداری که برای شرکت در اجلاس مجمع جهانی بهداشت در راس هیئتی به ژنو سفر کرده است در این اجلاس سخنانی ایراد کرد .  وی طی سخنانی ضمن محکوم کردن تجاوز عراق به ایران نقطه نظرهای جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه تشریح کرد.

در بین سخنان وزیر بهداری کشورمان نماینده عراق با استفاده از حق جواب گویی کوشش کرد تا ایران را مسئول جنگ قلمداد کند و در اظهارات خود گفت که هیئت نمایندگی عراق اقدام به قرار دادن جزواتی در این زمینه در صندوق اسناد هیئت های شرکت کننده خواهد کرد .

این اقدام هیئت عراقی واکنش شدید نمایندگان ایران را در پی داشت که به دنبال این اعتراض طبق دستور مدیر کل سازمان جهانی بهداشت مقرر شد که از توزیع نشریه مورد نظر عراقی ها از طریق صندوق های سازمان ملل متحد جلوگیری شود. (8)

پی نوشت :

1- کیهان ، 20 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

2 - کیهان ، 20 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

3- جمهوری اسلامی ، 20 اردیبهشت 1360 ، صفحه 3

4- کیهان ، 20 اردیبهشت 1360 ، صفحه 12

5- کیهان ، 20 اردیبهشت 1360 ، صفحه 1

6- جمهوری اسلامی ، 20 فروردین 1360 ، صفحه 8

7- کیهان ، 20 فروردین 1360 ، صفحه 12

8- کیهان ، 20 فروردین 1360 ، صفحه 2

پزوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول